«ПІСНІ ЗІРОК» БОГДАНИ ФРОЛЯК КРІЗЬ «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ» СЕРГІЯ ПАРАДЖАНОВА: ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЙНО-ДРАМАТУРГІЧНОГО ВТІЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-54-02Ключові слова:
сучасна українська музика, твір для симфонічного оркестру, програмна музика, творчість Богдани Фроляк, поетичне кіно «Тіні забутих предків», режисер Сергій Параджанов, композиційно-драматургічні особливостіАнотація
Уперше в українському музикознавстві досліджується твір для симфонічного оркестру «Пісні зірок» (2010) Богдани Фроляк, задум якого був інспірований легендарним фільмом «Тіні забутих предків» (1964) режисера Сергія Параджанова. Вивчено історію створення «Пісень зірок». Виокремлено характерні ознаки поетично- го кіно загалом та фільму «Тіні забутих предків» зокрема, які резонують із композиційним рішенням «Пісень зірок». Проаналізовано функціонування образу зірки у повісті М. Коцюбинського і фільмі С. Параджанова і, таким чином, виявлено зв’язок між програмною назвою твору Б. Фроляк та джерелами, які інспірували задум.Визначено форму твору Б. Фроляк як сонатну з розгорнутим епізодом у розробці, трансформованою репризою та кодою. Послідовно проаналізовано композиційно-драматургічні особливості «Пісень зірок», характеризовано основні образні сфери, тематизм, логіку розвитку. Підкреслено темброві засоби, використання сонорних прийо- мів. Виявлено, що на інтонаційному рівні твір Б. Фроляк є оригінальним і самостійним. Зв’язок із музикою фільму підкреслено лише одним прикладом – цитуванням мелодії народної пісні «Вербовая дощечка» в епізоді розробки «Пісень зірок». У висновках підкреслено оригінальність твору Б. Фроляк, його концепції, композиції та образної драматургії. Виокремлено три аспекти, за якими запропоновано розглядати смислові зв’язки між симфонічним твором «Пісні зірок» і фільмом «Тіні забутих предків»: програмна назва, зв’язок між загальною композиційною логікою поетичного кіно та логікою форми музичного твору, ступінь впливу сюжету фільму на композицію та драматургію симфонічного твору.
Посилання
Слюсар Т. Жанрово-стильові обрії камерної музики Богдани Фроляк. Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика : збірник статей. Львів : Сполом, 2011. С. 209–220.
Слюсар Т. Нові тенденції розвитку камерно-інструментальної сонати у творчості сучасних львівських композиторів (на прикладі сонат Б. Фроляк та В. Камінського). Молоде музикознавство : збірник статей. Львів, 2002. Вип. 7. С. 57–63.
Ящук А. Інтертекст як комунікаційний аспект сучасної української музики (на прикладі Сюїти in C Богдани Фроляк). Камерно-інструментальний ансамбль: історія, теорія, практика : збірник статей. Львів : Сполом, 2011. С. 92–101.
Вакула Н. Особливості розвитку українського інструментального концерту в творчості Богдани Фроляк. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 27 : Виконавське мистецтво. Львів, 2012. С. 160–167.
Енджі П. Х. Жанрово-стильові особливості Другого фортепіанного концерту Богдани Фроляк. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство : науковий журнал. 2017. Вип. ІІ(9). С. 238–243.
Островський С. Творчість Богдани Фроляк у контексті медитативної музики сучасних українських композиторів. Ювілейна палітра 2018: до пам’ятних дат видатних українських музичних діячів і композиторів : збірник статей. Суми, 2019. С. 212–227.
Купіна Д. Музичний екфразис в українській органній творчості (на прикладі «Звучання Пінзеля» Богдани Фроляк). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2022. Вип. 133. С. 83–93.
Мануляк О. М. Сакральна творчість львівських композиторів кінця ХХ–поч. ХХІ ст. у контексті провідних тенденцій сучасної релігійної музики : дис. … канд. мист-ва : 17.00.03. Львів, 2009. 342 с.
Воловчук Ю. Симфонічна об’ємність у Симфонії-реквіємі Богдани Фроляк «Праведная душе». Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 131. С. 182–195.
Корчова О. «Нехай я заплачу…». Про симфонію-реквієм Богдани Фроляк «Праведная душе» на вірші Тараса Шевченка. Музика : Український інтернет-журнал. 17 лютого 2017. URL: http://mus.art.co.ua/nehaj-ya-zaplachu/
Українські премʼєри львівських «Контрастів». 02.10.2016. URL: https://md-eksperiment.org/post/20161002-ukrayinski-prem-yeri-lvivskih-kontrastiv
Конькова Г. Українська камерна… і симфонічна. Міжнародний музичний фестиваль КиївМузикФест 1990–1999 : матеріали преси, фотодокументи, програми. Київ : Центрмузінформ, 1999. С. 81–84.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ–ХХ століття : навчальний посібник. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 424 с.
Берегова О. Мистецтво як зброя: творчість композиторки Богдани Фроляк часів російсько-української війни. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 2. С. 81–87.
Параджанов С. І. Вічний рух. Мистецтво кіно : журнал. 1966. № 1. С. 60.
Кузьменко А. М. Музика в українському ігровому кіно останньої третини ХХ–початку ХХІ століття: специфіка функціонування в художній структурі фільму : дис. … канд. мист-ва : 17.00.03. Київ, 2021. 222 с.
Брюховецька О. «Поетичне кіно»: фільм «Тіні забутих предків» у контексті візуальної культури 1960-х років. Магістеріум. 2013. Вип. 52 : Культурологія. С. 48–54.
Брюховецька О. «Не-ідентичне-з-собою»: децентрація суб’єкта у фільмі «Тіні забутих предків». Наукові записки УКУ. 2015. Ч. 6 : Журналістика. Медіакомунікації. Вип. 1. C. 58–73.
Дзюба І. День пошуку. Поетичне кіно: заборонена школа / упоряд. Л. Брюховецька. Київ : АртЕк, 2001 С. 21–26. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=2882
Левицька Й. Повернення до коріння. Українське поетичне кіно. Київ : Задруга, 2011. 124 с.
Коцюбинський М. Тіні забутих предків. УкрЛіб : Бібліотека Української Літератури. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=1058
«Тіні забутих предків» (діалоги), реж. С. Параджанов, к/с ім. Довженка, 1964 р. Національний центр Олександра Довженка. Відділ архівних фондів. Інв. № 767, книга вступу 38. Фонд 10. Збірник Юрія Іллєнка.
Іванова С. Богдана Фроляк: «Хочу, аби моя музика була світлою». ZBRUČ : Інтернет-газета. 19 жовтня 2015. URL: https://zbruc.eu/node/42730
Бадьйор Д. «Тіні забутих предків»: Анатомія фільму. LB.ua. 23 березня 2016. URL: https://lb.ua/culture/2016/03/23/330929_teni_zabitih_predkov_anatomiya.html
Гармель О. Феномен діаспори в аспекті пам’яті культури (на прикладі творчості Вірка Балея). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2018. Вип. 121. С. 7–18.
Лакатош Р. Традиція і новаторство в структуруванні зображення у фільмах Сергія Параджанова. Поетичне кіно: заборонена школа / упоряд. Л. Брюховецька. Київ : АртЕк, 2001 С. 33–43. URL: https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=2882
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






