БАЯННА ТВОРЧІСТЬ ВОЛОДИМИРА РУНЧАКА У СВІТЛІ ХУДОЖНЬО-ІДЕЙНИХ ТА ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИХ НОВАЦІЙ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-09

Ключові слова:

українська музична культура, баянне мистецтво, індивідуальний композиторський стиль, постмодернізм, музичний авангард, жанрово-стильова панорама, баянно-інструментальна мова

Анотація

У статті висвітлено творчу постать Володимира Рунчака як одного з найвідоміших адептів розвитку сучасного баянного мистецтва. Українська баянна культура є порівняно молодим явищем в історії національного музичного мистецтва. На другу половину ХХ століття припадає її найбільш активний етап розвитку, пов’язаний з якісним оновленням музично-лексичного фонду, новаторським трактуванням музичних форм, розширенням образно-тематичного поля. Творчість В. Рунчака, що розгортається в останній третині ХХ – на початку ХХІ століть, відображає модерний характер музичного мовлення та відповідає сучасним канонам музичної думки. Проаналізовано ключові жанрово-стильові, художньо-ідейні та образно-тематичні напрями творчості композитора та їх резонанс у зв’язку з тенденціями української музичної культури цього періоду. Виявлено, що авторський почерк В. Рунчака відображає ключові музично-стилістичні напрями та композиційні техніки свого часу, формує експериментальне поле роботи зі звуковим матеріалом. Образно-ідейна платформа творчого світогляду митця спрямована на розкриття проблем духовного життя свого сучасника. Виявлено, що художньо-естетичні категорії творчого мислення композитора органічно вписуються у площину постмодернізму.Нова баянно-інструментальна мова у творах Володимира Рунчака зумовила інноваційний характер виконавського мистецтва, спрямованого на розкриття інтелектуалізму, глибокого психологізму, пошук нових підходів до системи виразових можливостей, розуміння тембрально-виразового потенціалу інструмента. Більшість баянних полотен композитора представлено як розгорнуті філософські концепції, що вимагає високої мистецької ерудиції та інтелектуального осмислення твору від сучасного глядача та виконавця.

Посилання

Асталош Г. Еволюція фортепіанної виразовості в камерно-інструментальних ансамблях українських композиторів останньої третини XX століття. На прикладі творчості М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова: монографія. Львів: Сполом, 2014. 222 с.

Безугла Р. Баянне мистецтво в музичній культурі України (друга половина ХХ століття): дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Київ, 2004. 213 с.

Берегова О. Тенденції постмодернізму в камерних творах українських композиторів 80–90-х років ХХ сторіччя: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2000. 204 с.

Ільїна А. Проблема цілісності в музиці В. Сильвестрова: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2009. 229 с.

Кияновська Л. Українська музична культура: навчальний посібник. Тернопіль: Астон, 2000. 343 с.

Козаренко О. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку: автореф. дис. ... докт мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2001. 36 с.

Кужелев Д. Баянна творчість українських композиторів другої половини XX – початку XXI століття: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2023. 408 с.

Лук’янчук Г. Володимир Рунчак: композитор і сучасність. Музика. URL: https://mus.art.co.ua/volodymyr-runchak-kompozytor-i-suchasnist (дата звернення 10.04.2025).

Мринська І. До проблеми художньої цілісності жанру музики in memoriam у пізній творчості І. Стравінського. Художня цілісність як феномен музичної творчості та виконавства: збірник статей. Київ, 2005. Вип. 48. С. 104–117.

Парай О. Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака. URL: http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/4BFCC020D20D0684C2258AF2002D5F05?OpenDocument (дата звернення: 15.04.2025).

Пилипенко Г. Володимир Рунчак: «У сучасній музиці існує псевдосерйозність, і вона відлякує молодь»: інтерв’ю. URL: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/volodimir-runchak-u-suchasnij-muzici-isnuye-psevdo (дата звернення: 10.04.2025).

Сподаренко В. Стильові тенденції акордеонно-баянної творчості українських композиторів другої половини ХХ – початку XXI століття: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків, 2015. 20 с.

Сташевський А. Володимир Рунчак – «Музика про життя...». Аналітичні есе баянної творчості: монографія. Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2004. 199 с.

Сташевський А. Сучасна українська музика для баяна: виражальні засоби, композиційні технології, інструментальний стиль: монографія. Луганськ: Янтар, 2013. 466 с.

Чекан Ю. Володимир Рунчак: Музика про життя. URL: https://www.umoloda.kiev.ua/number/105/164/3199/ (дата звернення 15.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29