ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У ТЕНДЕНЦІЯХ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО МУЗИЧНОГО ВИКОНАВСТВА УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-07Ключові слова:
євроінтеграція, інструментальне виконавство, сценічний імідж, виконавська рефлексія, музична освіта, новітні форми виконавства, репертуарний пріоритет, ідентичність, інтерпретаціяАнотація
У статті досліджуються сучасні тенденції розвитку музичного інструментального виконавства України у векторі євроінтеграційних процесів. Висвітлюються характерні риси трансформації виконавських стратегій, репертуарної політики, стилістичних орієнтирів, а також механізми входження українських музикантів до європейського культурного простору. Проаналізовано роль міжнародної співпраці, фестивального руху, академічної мобільності та впливу західноєвропейської виконавської школи. Приділено центральної уваги дуальності процесу розвитку виконавського мистецтва – проблемам ідентичності та євроінтеграції. Розглянуто діяльність інструментальних виконавців класичної, академічної освіти у модифікованих функціях мистецтва. Описано механізми інноваційних інформативних можливостей вивчення європейського науково-творчого доробку. Розкрито ключові аспекти пріоритетних напрямків обрання репертуару в полі тенденцій європейської практики. Окреслено зміни освітніх програм виконавських факультетів в бік європейських систем. Зауважено на збереженні ціннісних факторів виконавських якостей українських митців та охарактеризовані особливості сучасних умов для їх творчої дії. У дослідженні розвинуто поняття новітніх форм виконавства у форматах онлайн та офлайн, підкреслено практичну значущість використання розширених технік гри, їх класифікації задля універсалізації виконавських прийомів у модернізації сценічного іміджу. Наведено моделювання професійних компетентностей ефективної діяльності сучасного українського митця. Досліджено змістовне наповнення поняття виконавської рефлексії як реакції на нові культурні та євроінтеграційні процеси. Виокремлено специфіку дії та якостей виконавця на сцені як ключового аспекту акту інтерпретації. Прослідковано кроскультурні комунікації та взаємообмін виконавським досвідом на шляху євроінтеграційного процесу.
Посилання
Ніколаєвська Ю. В. Музична комунікація як інтерпретативний феномен (на матеріалі творчості ХХ-початку ХХІ ст.): дис. …докт. мистецтвознавства: 17.00.03 Муз. Мистецтво / Харківський нац. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2020. 517 c.
Дружинець М. І. Естрадне музичне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття як фактор євроінтеграції української культури: автореф. дис. на здобуття ступ. канд. мистецтвознавства: 26.00.01 / Національна Академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 23 с.
Кравченко А. І. Виконавська інтермедіальність: дискурс художньо-технологічної креативності в музичному мистецтві ХХІ століття. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. ст. / Дрогобицький держ. пед. Унт ім. Івана Франка. Дрогобич ; Одеса : Гельветика, 2020. Вип. 29. Том 5. С. 107–111.
Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. До сторіччя Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с.
Кононова М. В. Рефлексія як тип мислення у сучасному віолончельному виконавському мистецтві. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2005. Вип 82. С. 46–52.
Катрич О. Т. Колективний слухач – пасивний реципієнт чи креатор ідей? (Про інтенціальний вимір музичного виконавства). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2022. Вип. 135: Інтерпретаційні аспекти музичної творчості. С. 17–25.
Жайворонок Н. Б. Музичне виконавство як феномен музичної культури: дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.01 Теорія та історія культури / Київський національний ун-т культури і мистецтв. Київ, 2006. 183 с.
Популярна музика в Україні: євроінтеграційний вимір / за ред. Л. Корнієнко. Київ: ІМФЕ ім. М. Рильського НАН України, 2019. 215 с.