ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТВОРІВ КОМПОЗИТОРІВ-РОМАНТИКІВ: ПРОБЛЕМА ПЕДАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-03Ключові слова:
інтерпретація, педалізація, піаніст, музичний твір, художній образ, слуховий контроль, програмна музика, композитори-романтикиАнотація
Стаття присвячена питанню інтерпретації музичних творів епохи романтизму та проблемі педалізації в розкритті художнього образу через розуміння фактурного контексту. Зазначено, що питання педалізації завжди є актуальними, оскільки вона виконує художню функцію у виконавсько-інтерпретаційному процесі музиканта-піаніста. Мета статті – визначити роль і особливість педалізації у втіленні художнього образу в процесі інтерпретації творів композиторів-романтиків. Мета реалізується шляхом застосування методів теоретичного дослідження: аналізу, синтезу, систематизації. Проаналізовано праці українських та закордонних науковців щодо осмислення поняття «інтерпретація» та надано визначення поняття «музично-виконавська інтерпретація» як розуміння авторського нотного тексту та його тлумачення через культурно-духовне порозуміння, яке має відбитки суб’єктивно-об’єктивного ставлення до художнього образу. Охарактеризовано властивості правої і лівої педалі та їхньої функції у відтворенні художньо-стильового контексту музичних творів. Уточнено роль педалізації та її зв’язок з фактурою (прозорою або насиченою) у творах композиторів-класиків, романтиків, імпресіоністів. Конкретизовано особливість трактовки педалізації, її позначення у фортепіанних творах Ф. Шопена та відповідність художніх образів, сюжетних і портретних замальовок програмної музики застосуванню педалізації у творах Р. Шумана та Ф. Ліста. Доведено, що педаль як унікальна властивість фортепіано є художнім атрибут піаніста, а її акустична функція – невід’ємною складовою частиною виконавського процесу в осягненні художнього задуму композитора. Наголошується, на тому, що для музиканта-піаніста важливо відчувати і розуміти сутність романтичної музики, її гармонійно-мелодійний конструкт, різнобарвність музичної палітри, повноту динамічних градацій, а в розкритті знайденого художнього образу майстерно застосовувати педалізацію: координувати різні градації натискання педалі з чуттєвим реагуванням на зміни сили звуку під постійним слуховим контролем. Практично педалізація потребує ретельного продумування в процесі роботи над інтерпретацією музичного твору; у ній не повинно бути нічого випадкового чи нелогічного, як і у всьому процесі виконання; вона визначається завданнями образно-художнього змісту твору.
Посилання
Негребецька О. Педалізація в роботі над творами у класі фортепіано. Наукові записки КДПУ. 2015. Вип. 139. С. 154– 158.
Виноградча Д., Лебедкіна В. Роль педалі у фортепіанному мистецтві XVIII – XX століть. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 525–528.
Коцюрба Н., Дуда С. Особливості застосування педалі у роботі концертмейстера. Перспективи розвитку науки, освіти та технологій в євроінтеграції. Полтава: ЦФЕНД, 2022. С. 36–38.
Таран І., Мілевська У. Акустичні особливості фортепіано у формуванні виконавської майстерності. ДВНЗ «Прикарп. Нац. ун-т ім. В. Стефаника». 2019.
Liang B., Fazekas G., Sandler M.B. Measurement, Recognition, and Visualization of Piano Pedaling Gestures and Tech- niques. Journal of the Audio Engineering Society. 2018. № 66 (6). P. 448–456. DOI: 10.17743/jaes.2018.0035.
Hiebert E. Listening to the Piano Pedal: Acoustics and Pedagogy in Late Nineteenth-Century Contexts. Music, Sound, and the Laboratory. 2013. Vol. 28. No. 1. P. 232–253. DOI: https://doi.org/10.1086/671379.
Lehtonen H.-M., Askenfelt A., Välimäki V. 2009. Analysis of the part-pedaling effect in the piano. The Journal of the Acoustical Society of America Express Letters. 2009. Vol. 126, number 2. P. 49–54. DOI: 10.1121/1.3162438.
Вороновська О., Чи Синьюй. Музично-виконавська інтерпретація як засіб формування художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Ушинського. 2023. Вип. 3 (144). URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/17953/1/Voronovska%20Olha.pdf.
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації: навчальний посібник. Київ. 2013. 250 с.
Корзун В. Художня інтерпретація музичних творів як вищий щабель виконавської майтерності. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова. 2014. Вип. 120. С. 74–79.
Ван Чєнь. Сутність фактурно-стильових умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 10 (134). С. 260–276.
Шукайло В. Шлях до майстерності піаніста: навчально-методичний посібник. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2017. 206 с.