СПЕЦИФІКА ВТІЛЕННЯ БАРОКОВОГО РЕПЕРТУАРУ ДЛЯ ТРУБИ СУЧАСНИМИ ВИКОНАВЦЯМИ: ІСТОРИЧНИЙ, ІНТЕРПРЕТАЦІЙНИЙ ТА ДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ (НА ПРИКЛАДІ КОНЦЕРТУ РЕ МАЖОР ЛЕОПОЛЬДА МОЦАРТА)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2025-53-01Ключові слова:
барокова труба, історичне виконавство, Леопольд Моцарт, музична інтерпретація, концерт для труби, методика навчання, Моріс Андре, Вінтон Марсаліс, Гокан ГарденберґерАнотація
Трубне виконавство посідає важливе місце в європейській музичній традиції, формуючи самобутній пласт як композиторської, так і інструментально-виконавської культури. Ця сфера отримала значне наукове висвітлення у вітчизняному та світовому музикознавстві, а також у методичних розробках. Водночас більшість досліджень акцентує увагу на розвитку симфонічного мистецтва з періоду класицизму до сьогодення, що зумовлює потребу в поглибленому аналізі докласичного трубного репертуару. Сучасні виконавські тенденції сприяють розширенню репертуару за рахунок адаптації барокових творів до технічних можливостей сучасних інструментів, що відкриває нові перспективи як для концертної практики, так і для професійної підготовки трубачів. У зв’язку з цим дослідження специфіки виконання барокового репертуару на сучасних трубах є актуальним як у музикознавчому, так і в педагогічному аспекті. Вивчення трубного виконавства доби бароко в українському музикознавстві залишається недостатньо розробленим напрямом. Водночас у західноєвропейській та світовій музикознавчій думці мистецтво трубного виконавства, зокрема його розквіт у барокову епоху, стало предметом численних фундаментальних досліджень. Задля глибшого дослідження барокового та ранньокласичного репертуару для труби в контексті сучасних виконавських і педагогічних викликів у статті здійснено аналіз Концерту для труби Ре мажор Леопольда Моцарта, розглянуто особливості його виконання видатними солістами, такими як Моріс Андре, Вінтон Марсаліс, Гокан Гарденберґер, а також проведено авторський виконавський і методичний аналіз.
Посилання
Посвалюк В.Т. Труба в епоху бароко. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя: збірник наукових праць. Рівне, 2016. Вип. 8. С. 28–34.
Мочурад Б.І. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції: дис. … канд. мистецтв.: спец. 17.00.03; Львівська державна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів, 2005. 233 с.
Вар’янко О.І. Труба в системі інструментальних жанрів європейської музики ХVII – першої половини ХVIII століть. Наукові записки Тернопільського НПУ імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». Тернопіль, 2011. Вип. 2. С. 143–148.
Вакалюк П.В. Соната для труби Мауріціо Каццаті: традиційність і новаторство. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Дрогобич. Вип. 43. Т. 1. С. 55–64.
Слупський В.В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття: дис. … канд. мистецтв.: спец. 17.00.03. Харків, 2018. 259 с.
Tarr E. The Trumpet. Portland, 1988. 151 p.
Dahlqvist R. Die Trompetentradition und die Trompete als Soloinstrument in Wien 1800–1830. Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Schliengen. Markgräflerland, 2015. S. 11–40.
Keim F. Das große Buch der Trompete: Instrument, Geschichte, Trompeterlexikon: Instrumente, Geschichte, Trompeter- lexikon. Mainz, 2005. 860 s.
Мочурад Б. Концерт для труби з оркестром в аспекті жанрово-стильової еволюції: автореф. дис. … канд. мистецтв.; спец. 17.00.03. Львів, 2005. 20 с.
Kraus G. (Hrsg.) Musik in Österreich. Eine Chronik in Daten, Dokumenten, Essays und Bildern. Wien, 1989. 518 s.
Spáčilová J., Sehnal J. Art. Vejvanovský, Pavel. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 2006, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/531963.
Ahrens C., Art. Trompete, Geschichte, Die Naturtrompete, Renaissance und Barock. MGG Online, hrsg. von Laurenz Lütteken, New York, Kassel, Stuttgart 2016ff., zuerst veröffentlicht 1998, online veröffentlicht. 2016. URL: https://www. mgg-online.com/mgg/stable/532688.
Lindner A. Die kaiserlichen Hoftrompeter und Hofpauker im 18. und 19. Jahrhundert. Tutzing, 1999. 346 s.
Baumgartner A. Musik der Klassik. Salzburg, 1982. 735 s.
Mozart L. Concerto En Re Majeour pour trompette & orchestre. Paris, 1972.
Mozart L. Concerto (1762, Original in D Major), Trumpet or Cornet (B + C) & Piano Arr.: John Glenesk Mortimer, Crans-Montana: Edition Marc Reift, 2024.