МЕМОРІАЛЬНИЙ ЖАНР У ХОРВАТСЬКОМУ БАЯННО-АКОРДЕОННОМУ МИСТЕЦТВІ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОСТІ ДАВОРА БОБІЧА)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2024-52-05Ключові слова:
меморіальний жанр, in memoriam, пам’ять, баянно-акордеонне мистецтво, хорватська акордеонна культура, хорватська музична культура, композитор, творчість, біографія, Д. БобічАнотація
Баянно-акордеонне мистецтво протягом минулого століття зазнало стрімкого розвитку і сьогодні посідає вагоме місце у культурі й викликає інтерес до себе у багатьох композиторів, виконавців та науковців. Універсальність даних інструментів підкреслюється також широким обсягом можливостей виконання різностильової музики (від народної до академічної) та вдалим поєднанням з будь-якими інструментами. На зламі століть, у світовій культурі відбуваються зміни у вигляді експериментів і пошуків серед жанрових та стильових масок, що також торкнулися і баянно-акордеонного мистецтва, в якому особливе місце перейняли твори in memoriam. Досліджуючи світові грані баянно-акордеонного мистецтва виняткову увагу привертає хорватська баянно-акордеонна культура, в традиціях якої акордеон виступає як символ музикування і має тривалу історію зародження на теренах Хорватії. Разом з насиченою історією хорватська культура багата на митців з національним стержнем, які дбають про розвиток творчого життя своєї країни і збереження її історії та визначних імен у мистецькій скрині памʼяті (меморіальних творах). Значущий внесок у сучасну хорватську культуру, зокрема музичну, привніс хорватський композитор і акордеоніст – Давор Бобіч. Його творчість є потужним шаром прояву національного характеру в музичному мистецтві ХХІ століття.
Посилання
Perči Lj. Prilog poznavanju glazbenog života u Valpovu od 1790. do 1825. godine u svjetlu arhivskog fonda obitelji Prandau i Normann. Anali Zavoda za znanstveni i umjetnički rad u Osijeku. 2006. С. 115–139.
Jembrisak M. Rozwoj akordeonistyki w Chorwacji : praca magisterska : № 9274 «Instrumentalistyka, gra na akordeonie ». Warszawa : Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina, 2019. 90 с.
Burojević Z. Uvijek živa miletićeva glazbena inspiracija. Programa festivalu «12. Dani glazbe Miroslava Miletica» (17–19 listopada 2012). Sisak : Gradska galerija Striegl, 2012. 36 s. URL: https://issuu.com/ploha/docs/programskamiletic-priprema1.
Bobić D. «Snježna Kraljica». URL: https://davorbobic.com/snjezna-kraljica/
Шиманський П. Й., Кучерук В. Ф. Інструментальна творчість Д. Бобіча: методико-виконавський аспект. Paradigm of knowledge. 2018. № 5 (31). С. 147–163.
Bobić D. «Biografija». URL: https://davorbobic.com/biografija/.
Davor Bobić izabran za rezidencijalnog skladatelja na američkom sveučilištu, Državnom sveučilištu u Wisconsinu (University of Wisconsin – River Falls). Hrvatsko društvo skladatelja. URL: https://www.hds.hr/davor-bobic-izabran-za-rezidencijalnog-skladatelja-na-americkom-sveucilistu-drzavnom-sveucilistu-u-wisconsinu-university-of-wisconsin-river--falls/.
Davor Bobić: «Status rezidencijalnog skladatelja DSO smatram jednim životnih uspjehe». glazba.hr.portal. URL: https://glazba.hr/citaj/intervju/davor-bobic/.
Grozdanić M. J. Komparativnost i kompatibilnost Godišnjih doba P. I. Čajkovskog i D. Bobića : doktorski umetnički projekat : «Muzička umetnost» / M. J. Grozdanić. Kragujevac : Univerzitet u Kragujevcu, 2021. 175 с.
Grozdanić M. J. «Biografija». URL: https://www.miagrozdanic.com/bio/.