УКРАЇНСЬКИЙ КАМЕРНО-БАЯННИЙ АНСАМБЛЬ У ДЗЕРКАЛІ ІСТОРІЇ ТА ТЕОРІЇ БАЯННОГО ВИКОНАВСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-04

Ключові слова:

ансамблеве баянне виконавство, виконавське мистецтво, камерно-баянна музика, фортепіанний ансамбль, українська баянна творчість.

Анотація

У статті розглядаються шляхи розвитку теоретичної думки в мистецькій сфері ансамблевого баянного жанру. Формування українського баянознавства прослідковується у його тісній обумовленості художніми тенденціями в камерно-баянній творчості українських композиторів, а також у виконавстві. На кожному історичному етапі проаналізовано особливості еволюції наукової думки в дослідженнях баянного жанру від перших описових публікацій, дотичних аматорського музикування, до фундаментальних праць, присвячених баянно- ансамблевому мистецтву, що з’явилися протягом приблизно двох останніх десятиліть. У статті розглянуто сучасні методи дослідження мистецтва баянного ансамблю. Незважаючи на дещо ускладнену лексику викладу, а подекуди контроверсійність думок, сучасні дослідження спираються переважно на нову смислотворчу базу термінологічно-понятійного апарату як чинника поглибленого аналізу характерних явищ і тенденцій камерно- баянного мистецтва.

Посилання

Іванов Є. О. Академічне баянно-акордеонне мистецтво на Україні : дис. канд. мист. – 17.00.02 / Іванов Євген Олександрович. Київ, 1995. 267 с.

Лисенко М. Т. Квартет баяністів Київської філармонії / М. Т. Лисенко. Київ : Музична Україна, 1973. 71 с.

Кисляк Б. І. Баян в камерно-ансамблевій музиці українських композиторів: історико-стильовий аспект : автореф. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2019. 19 с.

Польська І. І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти : автореф. дис. д-ра мист. : 17.00.03. Київ, 2003. 31 с.

Лігус В. О. Еволюція українського академічного народно-інструментального виконавства ХХ–ХХІ століття: соціокультурний аспект / В. О. Лігус. Київ : Молодий вчений, 2017. № 10. С. 293–296.

Калмиков С. Т. Баянний ансамблево-оркестровий інструменталізм в історичній стильовій проекції : анотація дис. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2005. URL: http://www.disslib.org/bajannyi-ansamblevo-orkestrovyi-instrumentalizm-vistorychniy-styloviy-proektsiyi.html.

Пасічняк Л. М. Академічне народно-інструментальне ансамблеве мистецтво України ХХ ст.: історико-виконавський аспект : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Івано-Франківськ, 2007. 20 с.

Нефедов С. Баянно-ансамблеве мистецтво в музичній культурі України ХХ – початку ХХІ ст. : дис. канд. мист.: 26.00.01. Київ, 2018. 257 с.

Дрозда П. В. Феномен колективного народно-інструментального музикування Західно-українського регіону : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Львів, 2009. 213 с.

Харченко О. М. Розвиток ансамблевого мистецтва на народних інструментах на Харківщині у другій половині ХХ сторіччя / О. М. Харченко. Тези доповідей Всеукраїнської науково-творчої конференції студентів та аспірантів (16–18 березня 2005 року). Харків, 2005. С. 53–54.

Шафета В. В. Ансамблеве баянне виконавство і творчість: джерелознавчий і термінологічний аспекти. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка. Дрогобич, 2012. Вип. 1. С. 419–428.

Сташевський А. Я. Сучасна українська музика для баяна: виражальні засоби, композиційні технології, інструментальний стиль Луганськ : Янтар, 2013. 328 с.

Єргієв І. Д. Український «модерн» як феномен світового мистецтва : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2006. 21 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-03