МУЗИЧНИЙ ГРУВ: ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-50-02

Ключові слова:

засоби художньої виразності, музичний грув, музичне продюсування, музичне мистецтво, композитор, музичний продюсер, сучасне виконавство, сучасна творчість

Анотація

Останні здобутки в музиці, такі як дапстеп, трипхоп, не залишають байдужими навіть найбільш палких прихильників класичної музики. Певні жанри, безперечно, викликають шквал слухацьких емоцій – як негативних, так і позитивних. Якщо на рівні слухача сприйняття музики відбувається неймовірно просто (подобається – не подобається), то на рівні музикантів, спеціалістів звукозапису, музичних критиків цей процес набуває форм дискусій, обговорень, досліджень. Одним із питань є виокремлення складових музичного твору. Музичний грув є одним із них. В статті репрезентовано поняття «музичний грув». Мета статті – на основі наукових джерел і аналізу сучасної популярної музики розкрити значення «музичний грув». Методологія дослідження включає: історико-культурний метод – для розкриття подій і фактів з історії музичного груву; аналітичний підхід – для детального аналізу проблематики «музичного груву»; музикознавчий аналіз – для характеристики музичного груву в обраних музичних композиціях. Доведено актуальність питання музичного груву в українському науковому просторі у зв’язку з обмеженим висвітленням проблеми на відміну від зарубіжного досвіду. На основі аналізу наукових і публіцистичних джерел, процесів синтезу та узагальнення результатів вивчення розкрито зміст і визначення дефініції «музичний грув» як: завершеної музичної побудови (одного – або більше тактів) для сольного або ансамблевого виконання з елементами циклічності. Музичний грув схожий на багатошаровий патерн з повноцінним ансамблем музичних інструментів, також може бути представлений у вигляді сольного музичного інструменту, голосу. Музичний грув представляє собою основу сучасної композиції часто з мікровідхиленням в ритмі (мікроритм), що безпосередньо впливає на ритмогармонічні та тембральні музичні рішення в творах. Особливості та феномен музичного груву в процесі його можливостей як оціночних критеріїв виконавської складової музичного твору з характеристикою професійної майстерності солістів і колективів. Іншою якістю оцінювання, внаслідок використання музичного груву, є емоційний відгук слухачів (реципієнтів) музичної творчості, що впливає на комерційний успіх сучасних музичних творів. Можемо зробити взаємопов’язаний обґрунтований ланцюг, що розкриває «музичний грув» як наукову, творчу, виконавську, продюсерську проблеми.

Посилання

Федорова І.Ф. Wolrd music: походження, особливості еволюції та сучасні модифікації явища : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 17.00.03 ; нац. муз. академія України ім. П.І. Чайковського. Київ, 2020. 235 с. С. 131.

Закус І.М. Музика зсередини. Київський національний університет культури і мистецтв, «Young Scientist». 2018. Вип. 2(54). С. 509.

Капічіна О.О. Електронна поп–музика: семіотико–естетичний аналіз. Збірник наукових праць «Ґілея: науковий вісник». 2013. Вип. 79. С. 214–217.

Гнатів Н. Тематичний ритм як фактор організації музичного руху в інструментальних творах Пауля Гіндеміта. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. Вип. 111. С. 42.

Tiger C. Roholt, Groove: A Phenomenology of Rhythmic Nuance, Bloomsbury, 2014. Р. 173, 105.

Maria A.G. Witek. Groove Experience:Emotional and Physiological Responses to Groove-Based Music. Dept. of Musicology, University of Oslo, Norway. p 573–582.

The Emotional Sources of ‘Chills’ Induced by Music Jaak Panksepp Music Perception: An Interdisciplinary Journal Vol. 13, No. 2 (Winter, 1995) pp. 171-207 (37 pages) Published By: University of California Press. URL: https://www.jstor.org/stable/40285693.

Zbikowski, L. (2004). Modelling the groove: Conceptual structureand popular music. Journal of the Royal Musical Association, 12(9), 272–297.

Цитата співака Принца про музичний грув: веб-сайт. URL: https://www.brainyquote.com/quotes/prince_450432 (дата звернення: 24.10.2023).

Цитата бас гітариста В. Вутена про музичний грув: веб-сайт. URL: https://www.goodreads.com/quotes/992512-never-lose-the-groove-in-order-to-find-a-note (дата звернення: 24.10.2023).

Цитата cпівака Ф. Коллінза про музичний грув: веб-сайт. URL: https://www.brainyquote.com/quotes/phil_collins_590403 (дата звернення: 24.10.2023).

Завгородня Г.Ф. Деякі аспекти методології аналізу музичних творів. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2015 Вип. ІІ(5). C. 114–119.

Значення слово groove в оксфордському словнику: веб-сайт. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/groove (дата звернення: 24.10.2023).

Значення слово groove в меріам словнику: веб-сайт. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/groove (дата звернення: 24.10.2023).

Як тебе не любити, Києве мій – Дмитро Гнатюк веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=mu7KL8DAfBw (дата звернення: 24.10.2023).

Водограй – Дівчина мила (1978) 12:39 хв. веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=2EOir2NFZk4&t=1113s(дата звернення: 24.10.2023).

Incredible Bass Solo (Wojtek Pilichowski) веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=UeAECmaJ7Ms (дата звернення: 24.10.2023).

Wojtek Pilichowski ‘Bass Dance’ live from Klaipeda Castle Jazz Festival 2019Bass Dance веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tXt3Jq9sObM (дата звернення: 24.10.2023).

Rihanna ‘Love On The Brain’, веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0RyInjfgNc4 (дата звернення: 24.10.2023).

Rihanna Love On the Brain | Live at Global Citizen Festival 2016 веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=yXvyJDqqQec (дата звернення: W24.10.2023).

Лічильник BMP онлайн [Архівовано 15 березня 2021 у Wayback Machine.]

Ukrainian Folk Song ARMY REMIX | Andriy Khlyvnyuk x The Kiffness веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lu8m5FA2nL8 (дата звернення: 24.10.2023).

Chills in different sensorydomains: Frisson elicited by acoustical, visual, tactile and gustatory stimuli, Oliver Grewe Hanover, GermanyBjörn Katzur, Reinhard KopiezHanover, GermanyEckart Altenmüller, Germany Psychology of Music39 (2) 220–239© The Author(s) 2010 Reprints and permission: sagepub.co.uk/journalsPermission. nav. DOI: 10.1177/0305735610362950 pom.sagepub.com. URL: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/0305735610362950

Afrika Bambaataa & Soulsonic Force – Planet Rock веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=_rlUQsC8ECk (дата звернення: 24.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14