СИМВОЛИ ПРИРОДИ В УТІЛЕННІ ПАТРІОТИЧНИХ ПОЧУТТІВ (НА ПРИКЛАДІ КИТАЙСЬКОЇ КАМЕРНО-ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ ХХ–ХХІ СТОЛІТЬ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-09

Ключові слова:

образ Батьківщини, камерно-вокальний жанр, творчість сучасних китайських композиторів, символіка образів природи

Анотація

Образам Батьківщини, патріотичним почуттям належить важливе місце в китайському мистецтві – як у поезії, так і в музиці. У цьому культура Піднебесної співзвучна більшості духовних традицій країн світу, як східних, так і західних. Проте в розкритті національно-патріотичних образів китайське мистецтво має низку питомих особливостей, зокрема складну символічну систему, непрямі завуальовані алюзії й асоціації, через які передає любов до рідного краю. Серед них поширена форма – паралелізм образів природи та патріотичних почуттів. Пейзажна лірика, оспівування краси та досконалості природи часто служили імпульсом для розмірковування про долю рідної країни, суспільні стосунки, політичні події. Отже, доцільно розглянути символи та метафори природи в їхній взаємодії з піднесеними етичними ідеалами Батьківщини. Яскравим вираженням цієї взаємодії в єдності поетичного та музичного первня є камерно-вокальна музика китайських авторів. Цей пласт музично-поетичного мистецтва представляє специфіку художнього втілення патріотичних образів в естетичній площині питомої китайської традиції. З урахуванням специфіки художнього мислення розглядаються вибрані камерно-вокальні твори китайських композиторів. Незважаючи на всі соціальні зміни, композитори та педагоги-музиканти продовжують плекати патріотичні ідеали в сучасній інфраструктурі мистецького життя, освітніх засадах і системі духовних цінностей. У музично-поетичному синтезі камерно-вокальних артефактів ХХ–ХХІ століть образи Батьківщини і надалі трактуються за конфуціанським каноном – у складній символічній взаємодії з образами природи. Відзначено засади сучасного перевтілення образу Батьківщини через символи природи. У сучасній поезії, до якої звертаються композитори, трапляються аналогії до давніх літературних текстів, особливо поезії «гір і рік» і «садів і полів». Це ставить перед композиторами завдання – поєднати в музичній мові елементи звукозображальності й експресивної інтонації, через яку втілюються почуття захоплення рідним краєм. В аналізах солоспівів виокремлюються декламаційні елементи мелодики, а у фактурі та гармонії – колористично-просторові прийоми виразу.

Посилання

З китайської класичної поезії / перекл. з китайської В. Урусов. Україна – Китай. 2018. № 12. С. 127–130.

Лю И. Образ родного края в камерно-вокальном творчестве китайских композиторов. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Вип. 46. Харків : ХНУМ ім. І.П. Котляревського, 2017. С. 233–246.

Мурашевич К. Символічність образів природи в китайській класичній пейзажній ліриці. Studia linguistica. 2012. Вип. 6. С. 68–72.

Шекера Я. Генеза та функціонування образів на позначення часу у давній та середньовічній китайській поезії. Сходознавство. 2005. № № 29–30. С. 141–150.

Brindley E.F. Music, Cosmology, and the Politics of Harmony in Early China (SUNY series in Chinese philosophy and culture). Albany : State University of New York, 2012.

王鈎林。中國儒學史: 先秦卷. 廣州:廣東教育出版社 [Історія китайського конфуціанства]. Гуанчжоу : Гуандун цзяоюй чубаньше, 1998.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30