РОЛЬ ЕКСПЕРИМЕНТУ У WORLD MUSIC (НА ПРИКЛАДІ АЛЬБОМУ «ШЛЯХ» УКРАЇНСЬКОГО ГУРТУ «ДАХАБРАХА»)

Автор(и)

  • Ія Федорівна Федорова

Ключові слова:

world music, етнічна музика, творчість гурту «ДахаБраха», альбом «Шлях», вистави Владислава Троїцького, фольклор, експеримент

Анотація

Завдання наукового дослідження полягає в обґрунтуванні експерименту як однієї з головних характеристик world music в Україні. На прикладі творчості найяскравішого представника world music в Україні – гурту «ДахаБраха» – експеримент розглядається у якості певної творчої установки. Методологія та наукові підходи. Методологію склала теорія музичних практик Т. Чередниченко. Авторка виокремлює чотири бінарні опозиції, якими можна охарактеризувати музичну практику. За однією з цих опозицій («дотримання канону – порушення канону») порівнюються музичні практики, до яких в українському музикознавстві найчастіше зараховують world music («фольклорне музикування» та «менестрельство»), із творчістю гурту «ДахаБраха». Висновки дослідницької наукової роботи. Відсутність установки на експеримент у музичних практиках «фольклорного музикування» та «менестрельства» відокремлює музичну практику world music від них. Отже world music є самостійним видом музичної практики, в якій експеримент має принципове значення. У рамках дослідження проводиться аналіз деяких наукових статей про world music українських музикознавців; розглядається історія виникнення українського гурту «ДахаБраха»; наводиться перелік використаних народних пісень у п’ятому альбомі «Шлях» гурту «ДахаБраха»; на прикладі композиції «Монах» демонструється ступінь трансформації музикантами першоджерела. Результати дослідження можуть бути використані у формуванні цілісного уявлення про музичну практику world music. Напрямок подальших досліджень може стосуватися як з’ясуванню інших параметрів музичної практики world music, так і визначенню ролі експерименту у творчості інших представників world music: українських та зарубіжних. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його основних положень в курсі сучасної музики у вищих мистецьких навчальних закладах України. Оригінальність / цінність. Досі в українському музикознавстві роль експерименту не розглядалася у якості ключової у world music.

Посилання

Бойко О. World music: економічні, політичні та соціокультурні передумови розвитку етнічних тенденцій у сучасній популярній музиці // Студії мистецтвознавчі. Київ : Видавництво ІМФЕ, 2009. № 4 (28). С. 106–111.

Владислав Троицкий: «Джаз – это свободная музыка». Дата обновления: 04.08.2012. URL: http://www.dsnews.ua/politics/art32273 (дата обращения: 19.05.2018).

«ДахаБраха»: «Наш шлях до світового визнання – він інакший». Дата оновлення: 01.02.18. URL: https://www.buro247.ua/culture/music/dakhabrakhainterview.html (дата звернення: 19.05.2018).

Катаев П. «ДахаБраха»: «Мы с массовой культурой друг друга не замечаем». Дата обновления: 12.04.2013 URL: http://gaude.ru/news/23469 (дата обращения: 19.05.2018).

Литовка Я. «World-music» як засіб національної ідентифікації в умовах глобалізації // Вісник Київського національного університету культури і мистецтв: Зб. наук. праць. Серія «Мистецтвознавство». Київ : Видавничий центр КНУКІМ, 2013. Вип. 28. С. 101–107.

Литовка Я. «World-music» як явище, породжене процесами глобалізації // Вісник Київського національного університету культури і мистецтв: Зб. наук. праць. Серія «Мистецтвознавство». Київ : Видавничий центр КНУКІМ, 2013. Вип. 29. С. 91–100.

Українські шамани. Дата оновлення: 19.12.2007 URL: http://dax.com.ua/ru/pressa/pressa1643/article3251 (дата звернення: 19.05.2018).

Федорняк-Савчук Н. Український фольклор і його трансформація у виконавській творчості Василя Попадюка (Канада) // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: зб. наук. пр. Рівне : РДГУ, 2014. Вип. 20. Т. 1. С. 230–235.

Чередниченко Т. Музыкальный запас. 70-е. Проблемы. Портреты. Случаи. Москва : Новое лит-е обозрение, 2002. 592 с.

Bohlman P. World Music: A Very Short Introduction. Oxford : Oxford University Press, 2002. 178 p.

Rahkonen C. What is world music? // World Music in Music Libraries. Canton, Massachusetts : Music Library Association, 1994. No. 24. P. 1–10.

Sweeney P. The Virgin Directory of World Music. New York : An Owl Book, Henry Holt and Company, 1992. 262 p.

Taylor T. Global Pop: World Music, World Markets. New York and London : Routledge, 1997. 271 p.

World music. Politics And Social Change. Papers from the International Association for the Study of Popular Music. Edited by S. Frith. Manchester : Manchester University Press, 1989. 216 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03