ПРОГРАМНИЙ ФОРТЕПІАННИЙ ЦИКЛ О. ГЕРАСИМЕНКО «СВІТЛО ПРОБУДЖЕНИХ МРІЙ» З ПОЗИЦІЙ ОПАНУВАННЯ ПОЛІСТИЛЬОВОГО СИНТЕЗУ ТА ЗВУКОВОГО РЕЛЬЄФУ
Ключові слова:
дидактичний репертуар, програмний фортепіанний цикл, поліінструменталізм, жанрова та стильова різноманітністьАнотація
Здійснено розгляд фортепіанного циклу «Світло пробуджених мрій» Оксани Герасименко як перспективного навчального матеріалу на заняттях зі спеціалізованого фортепіано щодо використання як окремих п’єс так і циклу в цілому для формування значного корпусу виконавських навичок і прийомів. В ньому знайшли відображення багатство стильових тенденцій та поліінструменталізм, притаманні її індивідуальному композиторському стилю. Цикл О. Герасименко дає змогу осмислити багатство синтезувань жанрових ознак академічної та естрадно-джазової сфер, чіткість структур і вільних розімкнених форм, чіткий поділ функцій фактурних пластів і постійну зміну звукової щільності тарельєфу, розширену тональність, модальність та сонорику. До дидактичних завдань в роботі на п’єсами належать метро-ритмічні, позиційні труднощі, проблеми звукоутворення, співвідношення звукових рельєфів і фоново-сонорних звучань, аспекти педалізації, досягнення цілісності мелодичної лінії, викладеної інтервальними дублюваннями, тембральні поліінструментальні звуконаслідування (флейти, арфи тощо), відчуття драматургії розгортання форми – без вирішення цих виконавських завдань неможливе осягнення художнього цілого, визначеного авторською програмою. Позитивні дидактичні якості циклу зумовлені синтезом концертної і викладацької діяльності, композиторським професіоналізмом, послідовною роботою над репертуарним забезпеченням заснованих нею виконавських колективів та педагогічних потреб.
Посилання
Герасименко О. Осінні акварелі: дві прелюдії для фортепіано / вст. ст. Н. Дика. Львів : Те Рус, 2004. 7 с.
Герасименко О. Передмова. / Камерна сюїта в 3-х ч. : для бандури та фортепіано. Львів : ТеРус, 2006. С. 3-4.
Герасименко Ок. Передмова. Методичні рекомендації / Герасименко О. Концертні варіації : для бандури і фортепіано. Львів : ТеРус, 2005. С. 3-5.
Кіреєва В., Логвиненко Н. Сучасні тенденції українського фортепіанного репертуару / Наука. Релігія. Суспільство. 2012. № 1. С. 92-96.
Кришталева О. Оксана Герасименко – душа бандури. Korali.info. URL : https://korali.info/ukrainci-svitovoi-slavi/oksana-gerasimenko-dushabanduri.html
Ревенко Н. Вітчизняний фортепіанний репертуар як складова інструментальної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва / Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 1. С. 127-137.
Фільц Б. Види і жанри української музики для дітей / Українське мистецтвознавство : матеріали, дослідження, рецензії. 2004. Вип. 5. С. 105-109. (НАН України, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського).