КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНИЙ СТИЛЬ А. БЕРГА: ПРОГРАМНІСТЬ „ПРИХОВАНОЇ ОПЕРИ”, СИНТЕЗ КАМЕРНОСТІ І КОНЦЕРТНОСТІ
Ключові слова:
камерно-ансамблевий інструменталізм, камерно-інструментальний стиль, австро-німецька школа, інструменталізм ново-віденської школи, темброво-фактурний комплекс інструментального твору, камерно-інструментальний стиль А. Берга, програмність «прихованої опери», синтез камерності і концертностіАнотація
Стаття присвячена камерно-інструментальному ансамблю як особливому типу музичного мислення, а також розрізняє «константи» і «змінні» цього художнього явища. Основна мета статті – охарактеризувати загальні та специфічні риси нововіденського камерно-ансамблевого інструменталізму в особі його представника Альбана Берга. У зв'язку з цим пропонуються відповідні висновки щодо специфіки та загальних закономірностей тембрового комплексу в камерно-інструментальному стилі згаданого автора, який спеціально не досліджувався в наших попередніх роботах. Камерно-інструментальний стиль нововіденської школи виник на основі втілення і модернізації традицій європейського інструменталізму з акцентом на його австро-німецьке відгалуження. Основоположні родові ознаки камерного інструменталізму у вигляді співвідношення голосів-партій на основі їхньої рівнопотенційності і тембрової взаємодоповнюваності стали вихідними і співзвучними до музичного експресіонізму, технологічно вираженому через дванадцятитонову композицію. Камерно-інструментальний стиль став основою і „титульною” сферою художніх інтенцій творчості таких різних за авторськими естетико-поетичними установками композиторів, як А. Шенберг, А. Веберн і А. Берг. Кожен з них на своєму індивідуально творчому рівні втілює традиції камерного інструменталізму як методу мислення, відображеному через темброво-фактурний комплекс твору. У камерному мисленні нововіденців, зокрема, у А. Берга, тембр не виокремлюється як самостійний носій експресії, а доповнює (в основному, через регістрування і артикуляцію) фактурно-просторову і фактурно-процесуальну (тимчасову) сторони звукового наповнення камерно-інструментального твору.
Посилання
Адорно Т. В. Камерная музыка. Адорно Т. В. Избранное : Социология музыки / пер. и ст. А. В. Михайлова. Москва, Санкт-Петербург : Университетская книга, 1999. С. 79–94.
Асафьев Б. О симфонической и камерной музыке. Ленинград : Музыка, 1981. 216 с.
Асафьев Б. Книга о Стравинском. Ленинград : Музыка, 1977. 280 с.
Барсова И. А. Поздний романтизм и антиромантизм в свете риторического типа творчества (опыт рассуждения). Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 1999. Вип. 6 : Musicae Ars et Scientia : Книга на честь 70-річчя доктора мистецтвознавства, професора Ніни Олександрівни Герасимової-Персидської. С. 202–218.
Векслер Ю. С. Альбан Берг и его время : опыт документальной биографии : автореф. дисс. … доктора искусствоведения. Нижний Новгород, 2011. 39 с.
Векслер Ю. С. Символика в музыке Альбана Берга : автореф. дисс. … канд. искусствоведения : 17.00.02. Москва, 1998. 24 с.
Кон Ю. Об одном свойстве вертикали в атональной музыке. Музыка и современность : сб. ст. Москва, 1971. Вып. 7. С. 294–318.
Михайлов А. Отражение античности в немецкой культуре конца ХVIII – начала ХIХ века. Античность в культуре и искусстве последующих веков : материалы научной конференции 1982, Государственный музей изобразительных искусств им. А. С. Пушкина. Москва : Сов. художник, 1984. С. 175–185.
Михайлов А. В. Отказ и отступление. Пространство молчания в произведениях Антона Веберна. Адорно Т. В. Избранное : Социология музыки / пер. и ст. А. В. Михайлова. Москва, Санкт-Петербург : Университетская книга, 1999. С. 412–427.
Москаленко В. До визначення поняття «музичне мислення». Українське музикознавство : наук.-метод. збірник. К., 1998. Вип. 28 : Музична україністика в контексті світової культури. С. 48–53.
Польская И. И. Камерный ансамбль : история, теория, эстетика : монография. Харьков : ХДАК, 2001. 395 с.
Соколов А. С. Музыкальная композиция ХХ века : диалектика творчества : исследование. Москва : Музыка, 1992. 230 с.
Холопова В. Н., Холопов Ю. Н. Антон Веберн. Жизнь и творчество / предисл. Р. К. Щедрина. Москва : Сов. композитор, 1984. 319 с.
Adorno T. W. Die musikalischen Monographien. Wagner. Mahler. Berg / hrsg. von Rolf Tiedemann unter Mitwirkung von Gretel Adorno. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1971. 521 S. (Gesammelte Schriften : im 20 Bände. Bd. 13)