ТОПОС ВІДНЯ ЯК МІСЦЯ РОЗГОРТАННЯ СМИСЛІВ У МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ГАБСБУРЗЬКОЇ ГАЛИЧИНИ

Автор(и)

  • Мирослава Новакович

Ключові слова:

топос Відня, культурна пам’ять, військова музика, fin-de-siecle

Анотація

Розглядаються окремі географічно визначені місця, пов’язані з просторами національної культурної пам’яті. Стверджується, що це «місця спогадів», які стали осередками культурного та духовного життя українців поза межами України. Констатується, що для українців Галичини таким «пам’ятним місцем» впродовж ХІХ століття залишався Відень. Як головне місто Австро-Угорської імперії Відень був взірцем для наслідування та сприяв поширенню у Галичині соціальних структур, які стали засобами організації тут мистецького життя. Поняття «топос Відня» розглядається крізь призму категорій сакрального/профанного, як священне місто музики, пов’язане насамперед з іменем В. А. Моцарта. Зазначається, що вплив Моцарта був найвідчутнішим саме у творчості М. Вербицького, який у своїх оркестрових творах наслідував стиль оперних увертюр Моцарта. Аналізується кантата «Заповіт» Вербицького, написана на текст однойменного вірша Т. Шевченка. Композитор шукав відповідні музично-виразові засоби поза сферою національного, тому оркестровий вступ до «Заповіту» нагадує початок увертюри до Моцартового «Дон Жуана», з особливо різким динамічним контрастом, який символізує два світи – мертвих і живих. Вплив Моцарта на творчість композиторів перемишльської школи пояснюється їх особливим ставленням до традиції. Моцарт був для них втіленням високого класичного канону, а не тільки класицизму як стилю. Зазначається, що безпосереднє відношення до творчості М. Вербицького мала австрійська розважальна музика з наявним у ній військовим колоритом. Композитор використовував у своїх оркестрових творах елементи військової музичної риторики. Стверджується, що для галицьких музикантів останньої чверті ХІХ ст. взірцевою стала творчість Ф. Шуберта. Прикладом такого впливу є солоспів О. Нижанківського «Минули літа молодії» на слова Т. Шевченка. Взірцем для композитора могла бути пісня Шуберта «Передчуття воїна» з його останнього циклу «Лебединий спів». В основу твору покладено контрастне співставлення двох образних сфер: похмурого передчуття та світлих спогадів. У статті розглядається також період віденського fin-de-siecle та його вплив на творчість С. Людкевича. Зазначається, що характені ознаки fin-de-siecle наявні у симфонії-кантаті «Кавказ».

Посилання

Ассман А. Простори спогаду. Форми трансформації культурної пам’яті / пер. з нім. К. Дмитренко, Л. Доронічева, О. Юдін. К.: Ніка-Центр, 2012. 440 с.

Вендланд А. В. Русофіли Галичини. Українські консерватори між Австрією та Росією, 1848–1915/ пер. з нім. Х. Назаркевич, наук. ред. М. Мудрий. Львів: Літопис, 2015. 685 с.

Вербицький М. О пінію музикальном // Українська музика: наук. часопис Львівської нац. муз. академії ім. М. В. Лисенка, 2015. Ч. 1–2. С.23–27.

Дальгауз К. Романтизм і бідермаєр. Про характеристику доби реставрації в історії музики // Праці музикознавчої комісії НТШ. Львів, 2014. С. 377-393.

Джонстон У. М. Австрийский Ренессанс. Интеллектуальная и социальная история Австро-Венгрии 1848–1938 гг. / Пер. с англ. В. Калиниченко. М.: Московская школа политических исследований, 2004. 634 с.

Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX века. Ч. III: Поэтика и стилистика. Москва: Издат. дом «Композитор», 2010. 376 с.

Людкевич С. Націоналізм у музиці // Дослідження, статті, виступи / Редакція, вступна стаття і примітки З. Штундер. Т.1. Львів: Дивосвіт, 1999. С.35-52.

Малярчук Т. Український Відень: кінець мрії: [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/44338/ - Дата доступу:19.03. 2013

Середа О. Ruś będzie tańczyć! «Руські бали» у Львові як фактор польсько-українських взаємин у Галичині кінця 40-х — 60-х років XIX ст. // Львів: місто — суспільство — культура. Т. 6 / Ред. О. Аркуша і М. Мудрий (Вісник Львівського університету. Серія історична. Спеціальний випуск). Львів, 2007. С. 310-332.

Чаки М. Идеология оперетты и венский модерн: Культурно-исторический очерк / Пер. с нем. В.А.Ерохина. СПб.: Издательство

имени Н.И. Новикова, 2001. 348 с.

Шевельов Ю. 1860 рік у творчості Тараса Шевченка // Записки Наукового товариства імені Шевченка. Том ССХХІV. Праці Філологічної секції. Львів, 1992. С. 89-106.

Шорске К. Е. Віденський fin-de-siecle. Політика і культура. Львів, ВНТЛ-Класика, 2003. 320 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-02