ВИСВІТЛЕННЯ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРІВ ІСПАНІЇ КІН. ХІХ – ПОЧ. ХХ СТОЛІТЬ У МУЗИКОЗНАВСТВІ
Ключові слова:
іспанська фортепіанна музика, Renacimiento, творчість І. Альбеніса, Е. Гранадоса, М. де ФальїАнотація
В статті поставлені та вирішені наступні завдання: знайти та опрацювати наукові матеріали, що вивчають сферу фортепіанного мистецтва Іспанії періоду Renacimiento і тісно по’язані з даною темою; структурувати основні виявлені та доступні наукові джерела у хронологічному порядку; дослідити розвиток наукової думки в двох дискурсах: 1) російською й українською мовами; 2) іноземними мовами. Для досягнення поставленої мети використано історіографічний, бібліографічний, аналітичний методи та компаративний науковий підхід. Результати дослідження показали, що в спеціалізованих бібліотеках знаходяться роботи ще 60-70-х років ХХ століття, які виступають основними інформаційними джерелами для українського читача. Сьогодні фортепіанна творчість І. Альбеніса, Е. Гранадоса, М. де Фальї залишається своєрідною terra incognita для українських дослідників, про що свідчить відсутність новітніх розробок даного питання. Натомість дана сфера музичного мистецтва Іспанії стала об’єктом вивчення в працях 1990-2000-х років російських, англійських, американських, іспанських, французьких, італійських музикознавців. Доступ до іноземних праць можливий лише частково на онлайн ресурсі Google Books і пов’язаний з володінням певними мовними навиками, більшою мірою знанням англійської. Бібліографічних розробок даного питання в українському музикознавстві також не виявлено, що вказує на актуальність та оригінальність даної статті. Результати дослідження можуть бути корисними для студентів, виконавців, викладачів та науковців в ході вивчення іспанської музичної культури, зокрема, фортепіанної музики періоду Renacimiento.
Посилання
Вайсборд М. Исаак Альбенис. Очерк жизни. Фортепианное творчество. Москва, 1977. 152 с.
Гладкова О. И. Национальные истоки стиля Мануэля де Фальи: автореф. дис. … канд. искусствовед. : 17.00.02. СПб., 1992. 25 с.
Красотина И. В. Энрике Гранадос. Фортепианное наследие: автореф. дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.02. Москва, 2011. 22 c.
Крейн Ю. Г. Мануэль де Фалья. Москва, 1960. 95 с.
Кряжева И. Мануэль де Фалья. Время, жизнь, творчество. Москва, 2013. 327 с.
Мартынов И. И. Мануэль де Фалья. Жизнь и творчество. Москва, 1986. 192 с.
Мартынов И. И. Музыка Испании. Москва, 1977. 376 с.
Оссовский А. В. Очерк истории испанской музыкальной культуры // Исследования: избр. статьи, воспоминания. Ленинград, 1961. С. 227—288.
Розеншильд К. Энрике Гранадос. Из истории испанской музыки. Москва, 1971. 88 с.
Салинас Т. Испанское фортепианное искусство 1940-1990 годов (к проблеме национальной исполнительской школы) : автореф. дис….канд. искусствовед. : 17.00. Санкт-Петербург, 1998. 22 с.
Clark W. A. Enrique Granados: Poet of the Piano. New York, 2005. 304 p.
Clark W. A. Isaac Albeniz: A Guide to Research. Garland Publishing, Inc., 1998. 276 p.
Clark W. A. Isaac Albéniz: Portrait of a Romantic. New York, 1999. 358 p.
Harper N. L. Manuel de Falla: a bio-bibliography. Westport, Connecticut, London. Greenwood Press, 1998. 280 p.
Harper N. L. Manuel de Falla: His Life and Music. Scarecrow Press, 2005. 544 p.
Hess C. A. Manuel de Falla and Modernism in Spain, 1898-1936. The University of Chicago Press, 2001. 338 p.
Hess C. A. Sacred Passions: The Life and Music of Manuel de Falla. Oxford University Press, USA, 2004. 368 р.
Marco T. Spanish Music in the Twentieth Century // Cambridge, Massachusetts. London, England: Harvard University Press, 1993. 288p.
Powell L. A history of Spanish piano music. – Indiana University Press, 1980. 213 p.