ФОРТЕПІАННІ ЦИКЛИ РОМАНА ЦИСЯ: СТИЛЬОВИЙ ТА ВИРАЗОВИЙ АСПЕКТИ
Ключові слова:
дидактичний репертуар, фортепіанна прелюдія, малий цикл, інтерпретаторські завдання, звукотворчі аспектиАнотація
Завданням даної розвідки є розглянути специфіку жанрів циклу прелюдій та малого циклу програмних п’єс, взаємозв’язок традицій та новаторських пошуків у галузі створення виконавсько-дидактичного репертуару для піаністів на прикладі авторської збірки Романа Цися. Методологія дослідження полягає у використанні теоретичного та структурно-системного методів при аналізі джерел та зразків дидактичного репертуару різних авторів; компаративного – при дослідженні особливостей індивідуального авторського стилю як підстави опанування технічних та звукотворчих завдань. Наукова новизна полягає у тому, що автором вперше проаналізовано взаємозв’язок традицій та новаторських пошуків у галузі створення виконавсько-дидактичного репертуару для піаністів в класі загального і спеціалізованого фортепіано у сфері жанрової системи циклу програмних прелюдій та малих циклів із залученням новітньої композиторської творчості. Фортепіанні цикли Р. Цися мають значний дидактичний потенціал з позицій розуміння інтерпретаторських завдань в умовах різної стилістики, жанрових різновидів, принципів фактурної організації, композиторських технік та звукотворчих аспектів. При достатньо скромному технічному арсеналі і малих масштабах композицій, в них відтворюються найрізноманітніші формотворчі прийоми та принципи мелодичного розвитку. Завдяки наявності малих циклів та моножанровому сюїтному комплексу прелюдій можливо моделювати відбір репертуару в залежності від смаків, вподобань і інтерпретаторсько-дидактичних потреб конкретного представника класу загального і спеціалізованого фортепіано. Такий підхід дає змогу індивідуально формувати найдоцільніший комплекс творів, який допоміг би поступово нарощувати і розвивати естетичний та виконавсько-інтерпретаційний потенціал учня, його спроможність вирішувати художні завдання і долати технічні труднощі. Запорукою успіху є залучення в роботу різностильового і різножанрового репертуару з можливістю виокремлення окремих мініатюр чи, навпаки, моделювання сюїтно-циклічних структур.
Посилання
Барвінський В. О. Твори для фортепіано [Ноти] / упоряд. С. С. Павлишин Произведения для фортепиано / комп. В. Барвинский / сост. С. С. Павлишин : музичні твори, інструментальні. К. : Музична Україна, 1988. 158 с.
Беркович І. 24 прелюдії для фортепіано: Тв. 46. К.: Мистецтво, 1965. 65 с.
Бондаренко О. М. Токата в українському фортепіанному мистецтві: генеза та шляхи трансформації жанру: дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2017. 196 с.
Кіреєва В. Г., Логвиненко Н. І. Сучасні тенденції українського фортепіанного репертуару / Наука. Релігія. Суспільство. № 1/2012. С. 92–96.
Милич Б. Фортеп’янна література українських радянських композиторів для дітей та юнацтва. К.: Держ. вид. обр. мист. І муз. літ. УРСР, 1961. 104 с.
Новицька О. В. Деякі особливості викладання дисципліни «загальне фортепіано» у вищих навчальних закладах: психолого-педагогічний аспект. / Проблеми загальної та педагогічної психології : Збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПНУ. Т. XII. ч. 6. 2010. C. 248–258.
Новосядла І. Національна ідея як основний чинник формування фортепіанного педагогічного репертуару для дітей у музичному мистецтві українського зарубіжжя ІІ половини ХХ ст. URL : http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/Vpu/Myst/2009_15_16/statti%5CNovosiadla.pd
Олійник О. Українська радянська фортепіанна музика для дітей. К.: Наук. думка, 1979. 108 с.
Савраюк Ю. Твори для фортепіано. П’єси. Прелюдії. Луцьк: Терен, 2016. 80 с.
Фільц Б. Види і жанри української музики для дітей / Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2004. Вип. 5. С. 105–109. (НАН України, Інститут мистецтвознавства, Фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського).
Юзюк З. Фортепіанні збірники для дітей та юнацтва в творчості педагогів-піаністів України та українського зарубіжжя другої половини ХХ ст / Молодь і ринок. 2010. № 5. С. 87–92. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2010_5_20