ДО ПИТАННЯ СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЕТНОХОРЕОЛОГІЇ ЯК НАУКИ ПРО НАРОДНИЙ ТАНЕЦЬ

Автор(и)

  • Ольга Олексіївна Мартинів

Ключові слова:

народна танцювальна культура, наука про танець, етнохореологія, хореографічний запис, Василь Верховинець, Андрій Гуменюк, Роман Гарасимчук, Василь Авраменко

Анотація

Дослідження пов’язане з актуалізацією вітчизняної наукової спадщини етнохореологічного напрямку, яка є вагомою складовою у структурі культурологічних, мистецтвознавчих, етнографічних, фольклористичних та хореознавчих досліджень, однією з необхідних умов збереження національної танцювальної спадщини у її традиційному вимірі. Методологія дослідження полягає у використанні аналітичного методу – для аналізу наукових джерел з балету у філософському, культурологічному, мистецтвознавчому, психологічному, педагогічному просторі; історичного методу – для аналізу причинно-наслідкових особливостей виникнення і становлення етнохореологічного знання як форми осмислення танцювального мистецтва; порівняльного методу – для виявлення спільних і відмінних ознак методу трактування явища народного танцю у працях видатних дослідників минулого; синтетичного методу – для узагальнення різноманітних суб’єктивних ідей і теорій вітчизняних дослідників у галузі хореографії. Наукова новизна полягає у тому, що автором вперше у вітчизняному мистецтвознавстві обґрунтовано і визначено поняття етнохореологія та її функції у засновників даного напрямку вітчизняного наукового знання; простежено і виявлено етап становлення провідних параметрів поняття етнохореологічних проблем у науковому доробку не лише в межах України, але й української діаспори; доведено, що історичні передумови спричинили хаотичність у становленні наукової дисципліни «етнохореологія» як культурознавчої та мистецтвознавчої галузі знань, розкрито необхідність розвитку даного напрямку наукових досліджень для збереження, відтворення та реконструкції традиційної танцювальної культури українців, а також створення нових форм та розвитку вже існуючих сценічного народного танцю як питомо українського виду танцювального мистецтва; окреслено коло питань, які вимагають свого негайного вирішення на рівні створення понятійно-категоріального апарату хореографічної культури, явища танцю в традиційному суспільстві, його значимості для об’єктивного висвітлення буття українського народу. Вивчення та дослідження української етнохореологічної спадщини з часів її появи як періоду становлення науки дозволяє висвітлити провідні напрями, якими рухалася наука впродовж наступних десятиліть, виявити проблеми, які стоять перед сучасними дослідниками народного танцю в його традиційному вимірі та сценічній формі існування, окреслити провідні постаті дослідників, які стали засновниками вітчизняного наукового знання про народний танець.

Посилання

Авраменко В. Українські народні танки, музика і стрій: Кн. 1 та 2. Голивуд, 1947. 80 с.

Верховинець В. М. Теорія українського народного танка. Вид. 5-те, доповн. Київ: Музична Україна, 1990. 151 с.

Воропай О. Звичаї нашого обряду. Етнографічний нарис. Т. 1. Київ: Мале видавниче підприємство «Оберіг», 1991. 449 с.

Гарасимчук Р. Народні танці українців Карпат. Книга І: Гуцульські танці. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2008. 608 с.

Гарасимчук Р. Народні танці українців Карпат. Книга ІІ: Бойківські і лемківські танці. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2008. 319 с.

Грица С. Українська фольклористика ХІХ – початку ХХ століття і музичний фольклор. Нарис. Київ – Тернопіль: Астон, 2007. 152 с.

Грушевський М. Історія української літератури: В 6 т. 9 кн. Т. 1 / Упоряд. В.В.Яременко. К.: Либідь, 1993. 329 с.

Гуменюк А. Українські народні танці. Київ: Видавництво Академії Наук Української РСР, 1962. 360 с.

Іларіон [митрополит]. Дохристиянські вірування українського народу: Істор.-реліг. Моногр. В. 2. К.: АТ «Обереги», 1994. 424 с.

Кіндер К. Р. Семантика пластичних символів народної танцювальної культури українців: Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 26.00.01 теорія та історія культури. Київ, 2007. 21 с.

Колесса Ф. М. Характеристика української народної музики. Музикознавчі праці. Київ: Наукова думка, 1970. С. 357–367

Костомаров М. Слов’янська міфологія. К.: Либідь, 1994. С. 201–256.

Чепалов О. Хореологія як нова дисципліна у навчанні студентів-хореографів вузів України. Українська культура в контексті сучасних наукових досліджень та практичних реалій: Зб. матеріалів Міжнарод. наук.-практ. конф., Київ, 21-22 грудня 2006 р. К.: ДАКККіМ, 2007. Ч. 2. С. 229–231.

Чепалов О. Хореологія – теорія хореографічного мистецтва (Перспективи становлення у науковій та навчальній практиці). Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка: Зб. наукових праць. Випуск 7. Частина 2. Мистецтвознавство. Луганськ: Луганськ. держ. інст. культури і мистецтв, 2007. С. 172–180.

Чілікіна Н. Проблематика сучасної хореографічної освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя № 12, 2015. С. 298–308

Шариков Д. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури [Електроний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gup.ru/newumk/manuals/AFHome/DancDept/tmetko/Shilinexped14.pdf. – Назва з екрану.

Шухевич В. Гуцульщина. Верховина, 1999. 272 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01