ОРКЕСТР У КОНЦЕРТАХ ЙОГАННА ЙОАХІМА КВАНЦА У СВІТЛІ ВЧЕНЬ ПРО ІНСТРУМЕНТАЛЬНЕ ВИКОНАВСТВО ДОБИ БАРОКО
Ключові слова:
оркестрова традиція бароко, малий та великий склад, функції партій, флейта траверсо, бароковий концертАнотація
У статті розглядаються новаторські за змістом праці німецького флейтиста, гобоїста, педагога, композитора та капельмейстера Йоганна Йоахіма Кванца (зокрема "Досвід настанов з гри на поперечній флейті", Берлін, 1752), у яких здійснене теоретичне осмислення важливих аспектів інструментальної культури барокової епохи.
Міркування Й. Й. Кванца щодо оркестру, сформульовані у трактаті не лише дають змогу скласти уявлення про типи виконавських колективів барокової доби, але й відображають естетику уявлень про оптимум оркестрового письма, акустичні, тембральні та драматургійні закономірності оркестрових груп та фактурних шарів. Навіть враховуючи особисті творчі пріоритети композитора-виконавця, на прикладах концертів для солюючих дерев’яних духових (двох флейт та флейти і гобоя) з його власного творчого доробку можна скласти уявлення про застосування малого оркестрового складу у тогочасній композиторській та виконавській традиції з урахуванням акустичного потенціалу сучасного музикантові барокового інструментарію. Очевидно, що оркестр інтерпретується саме як засіб акомпанування солістам, беручи на себе провідні функції виключно у коротких епізодах вступів до окремих тематичних побудов, оркестрових зв’язок у цезурах солюючих партій чи заключних кадансових побудов окремих частин. Основні функції голосів оркестру мають чіткий поділ, в залежності від драматургії розгортання і співвідношення партій солістів, акомпануючи їм чи дублюючи у функції ripieno. Акомпанемент може трактуватися як basso continuo, як комплементарний акордовий комплекс середніх голосів чи як інтервальне дублювання близьких за теситурою і тембром інструментів-солістів.
Посилання
Качмарчик В. П. Об исполнительской эстетике И. И. Кванца. От барокко к романтизму. Музыкальные эпохи и стили : эстетика, поэтика. Москва: НИЦ "Московская консерватория", 2012. Вып. 3. С. 36-45.
Кванц И. И. Опыт наставлений в игре на флейте траверсо. Санкт-Петербург: Фонд Возрождения Старинной Музыки, 2013. 392 с.
Моцарт Л. Основательное скрыпичное училище. Санкт-Петербург: Импер. Академия наук, 1804. 206 с.
Прейсман Э. М. Инструментальный концерт в камерно-оркестровой практике эпохи Баха. Художественные жанры: история, теория, трактовка. Музыкальное искусство: Сб. науч. ст. Красноярск: КГИИ, 1996. С. 61-76.
Прейсман Э. М. Камерный оркестр как явление в музыкальной культуре XVII-XX веков: автореф. дис. … доктора искусств.: 17.00.02. Новосибирск, 2003. 48 с.
Bach C. Ph. E. Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Berlin: Printed by Christian Friedrich Henning, 1753 (part one); Berlin: Printed by George Ludewig Winter, 1762 (part two). 504 s.
Carse A. The orchestra in the XVІІth century. Cambrige: W. Heffer, 1940,1950. 176 p.
Geminiani F. The Art of Playing the Violin. London: Oxford University Press, 1952. 63 р.
Geoffroy-Dechaume A. Les "secrets" de la musique ancienne. Recherches sur interpretation, XVIe. XVIIe. XVIIIe siecles. Paris: Fasquelle, 1964. 157 p.
Mattheson J. Der vollkommene Kapellmeister. 1739. / Faks. Nachdr. hrsp. von Margarete Reimann. Kassel: Barenreiter, 1954. 484 s.
Mozart L. Versuch einer gründlichen Violinschule. Augsburg: Johann Jacob Lotter, 1756. 296 s.
Pincherle M. L’orchestre de chambre. Paris : Librairie Larousse, 1948. 74 p.
Quantz J. J. Versuch einer Anweisung, die Flöte traversière zu spielen. Kassel: Bärenreiter,1995. 424 s.