МЕТАМОРФОЗИ ЕСТЕТИКИ КОНЦЕРТНОСТІ У СКРИПКОВИХ І ПОДВІЙНОМУ КОНЦЕРТАХ КШИШТОФА ПЕНДЕРЕЦЬКОГО

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Самострокова

Ключові слова:

скрипковий концерт, концертність, концертування, польський скрипковий концерт, творчість Кшиштофа Пендерецького

Анотація

Проаналізовано Перший та Другий концерти для скрипки з оркестром та Подвійний концерт для скрипки та альта з оркестром Кшиштофа Пендерецького з точки зору вираження ідеї концерності. Здійснено спробу прослідкувати динаміку естетики концертності у вказаних творах.
Наголошується, що твори різних жанрів для струнних інструментів стали художньою лабораторією пошуків митця і, водночас, вершинами основних композиційно-стильових періодів у житті композитора. Це написаний у 1960-му році аванґардний твір для камерного оркестру із 52-х струнних «Плач за жертвами Хіросіми» та «Поліморфія» для 48-ми струнних, написана роком пізніше. Повернення Майстра до тонкої саморефлексії є визначним кроком, і знакову роль у цьому процесі також відіграли твори для струнних інструментів.
Визначено, що метаморфози естетики концертності у семантичному інваріанті скрипкового концерту на прикладі скрипкових концертів К. Пендерецького проявилася у наступній динаміці: у творах автора кульмінаційно проявилися глибокий трагізм (Перший концерт), глибоко рефлексивне, витончене постромантичне світовідчуття (Другий концерт) та відповідна музична стилістика. Відтак, процес концертування у творах здійснюється через повернення до симфонічності мислення та театральної процесуальності, при цьому музичне мислення «останнього великого симфоніста» (Перший і Другий концерти) доповнюється знаковим твором неоромантичної стилістики з яскравою віртуозністю (Подвійний концерт). Такі полярні за витоками стилістичні риси творять художню концепцію та зумовлюють метаморфози естетики концертності у скрипкових і подвійному концертах Майстра, яка полягає в русі від форми до процесу, коли концертування як процес стає головною ідеєю концертності. Нові горизонти такого розвитку складають подальші перспективи даного дослідження.

Посилання

Відкриття 24-го Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти». 5.10.2018. URL : https://philharmonia.lviv.ua.

Ґранат-Янкі А. Музика як політичний дискурс: твори польських композиторів другої половини ХХ століття в семіотичній перспективі / Переклад і коментарі : Люба Кияновська. Українська музика. Львів, 2013. Число 4. С. 41–49.

Заранський В. Український скрипковий концерт. Львів : Сполом, 2003. 221 с.

Заранський В. Український скрипковий концерт. Тенденції жанрово-стильової динаміки : автореф. дис... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2001. 20 с.

Калимулина Т. Драма иллюзий – иллюзия драмы в музыкальном театре К. Пендерецкого. Культурологические проблемы музыкальной украинистики. Одесса , 1997. Вып. 3. Вопросы музыкальной семантики. С. 35–43.

Олійник Л. Видатні композитори Кшиштоф Пендерецький і Мирослав Скорик поділилися секретами творчості. Music-review. Ukraine. 21 грудня 2014. URL : http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/ 8E9DACC734BB7DCFC2257D B5002B01D5?OpenDocument

Приходько А. Польський скрипковий концерт XX ст. в аспекті стильової еволюції жанру. Вісник Прикарпатського університету. Івано-Франківськ, 2008. Вип. 12–13. С. 139–144.

Скрипнік Л. Специфіка проявів принципів діалогу та гри у скрипковому концерті (на прикладі творів ХХ століття) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2009. 17 с.

Стеценко В. Джерела скрипкового концерту. Київ : Музична Україна, 1980. 80 с.

Трегуб Г. Кшиштоф Пендерецький: «Найдосконаліша, найчистіша музика для мене та, де звучить людський голос». Тиждень.ua. 16 грудня 2018. URL : https://tyzhden.ua/Culture/223818

Koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę. URL : https://ninateka.pl/kolekcje/trzej-kompozytorzy/penderecki/audio/koncert-podwojny-na-skrzypce-altowke-i-orkiestre

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja : studia, eseje i materiały ; [materiały Mie dzynarodowego Sympojum Krzysztof Penderecki. Tw rczoś i jej recepcja, Kraków, 10-12 grudnia 1993]. Kraków : Akademia Muzyczna, 1996. 220 s.

Open’er 2012 : Penderecki’s violin revolution in Poland. URL : http://drownedinsound.com/in_depth/4145325-open-er-2012--pendereckis-violin-revolution-in-poland

Tomaszewski M. Krzysztof Penderecki i jego muzyka. Cztery eseje. Kraków : Akademia Muzyczna, 1994. 155 s.

Tomaszewski M. Penderecki. Bunt i wyzwolenie. Tom I – Rozpętanie żywiołów. Kraków : PWM, 2008. 328 s.

Tomaszewski M. Penderecki. Bunt i wyzwolenie. Tom II – Odzywskiwanie raju. Kraków : PWM, 2010. 428 s.

Schwinger W. Krzysztof Penderecki. Begegnungen, Lebensdaten, Werkkommentare. Mainz – London – Madrid – New York – Paris – Tokyo – Toronto : Sсhott, 1994. 387 s.

Zieliński T. A. Dramat instrumentalny Pendereckiego. Kraków : PWM, 2003. S. 44.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01