ПЕРШИЙ КИТАЙСЬКИЙ КОНЦЕРТ ДЛЯ СКРИПКИ З ОРКЕСТРОМ МА СІЦОНГА ЯК ЗРАЗОК СИНТЕЗУ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА НАЦІОНАЛЬНОЇ СТИЛЕВОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

  • Лі Янь Лун

Ключові слова:

китайська скрипкова музика, скрипковий концерт, Ма Сіцонг, національні традиції, європейські впливи, стилевий синтез

Анотація

Звернення до жанру концерту Ма Сіцонга було продиктоване не лише історичними культурними обставинами, адже у першій половині ХХ ст. китайська скрипкова музика щойно освоювала європейські жанри. Так, написаний у 1943-44 роках концерт для скрипки з оркестром cтав першим китайським твором у відповідному жанрі. Ма Сіцонг створив надзвичайно цікаве і непересічне полотно, в якому органічно поєдналися китайська національна природа тематизму та засади європейського скрипкового концерту, класична жанрова парадигматика співвідносилася з новими ментальними умовами творення.
Оперуючи багатством стилевих параметрів та жанрових різновидів широкої часової перспективи, композитор репрезентує автентичне бачення cольного скрипкового концерту як виразника особливої китайської культури, що суттєво позначилося на інтонаційно-мелодичному, ладо-гармонічному рівнях, виявилося і у сфері формотворення. Вирішена в неоромантичному ключі концепція Концерту ґравітує до типу лірико-патріотичної поеми про красу рідної землі. Так, найбільш інноваційними для концертного жанру стали засоби формотворення, що виходять з природи китайської музики (чергування концентрованих коротких мотивів, які почасти відіграють роль лейтмотивів з більш об'ємними мелодичними розділами), що надає драматургічній моделі сюїтно-поемного типу; оперування композиційними та виконавськими принципами китайських народних оркестрів та сольного виконання на струнно-смичкових інструментах (посилене імпровізаційне начало, специфічні виконавські прийоми – характерні флажолети, глісандуюча гра одним пальцем, традиційне бурдонне двоголосся, типове для народної скрипки ерху тощо). Особливо новаторською є гармонічна мова концерту (характерною ознакою якої є тонка гра між ангемітонікою, пентатонікою та хроматикою), яка надає не лише специфічного колориту, але суттєво впливає на загальний тональний план цілого, демонструючи нові ладо-тональні співвідношення. Ма Сіцонг, зберігаючи в тричастинній конструкції Концерту для скрипки з оркестром обриси та певні типологічні європейські засади даного жанру, наповнює його не лише новим змістом, але намагається переосмислити базові формотворчі засади з точки зору китайського музичного менталітету.

Посилання

Алкон Е. М. Музыкальное мышление Востока и Запада, континуальное и дискретное: автореф. дисс. ... доктора искусств.: 17.00.02. СПб., 2002. 45 с.

Казанцева Л. "Композиторское Я" в свете проблемы взаимодействия культур Востока и Запада: методологический аспект. Культура Дальнего Востока России и стран АТР: Восток-Запад. Владивосток, 1995. Вып. 2. С.271—274.

Му Цюаньчжи. Становление и развитие скрипичного искусства в Китае: образование, исполнительство, национальный репертуар. Диссерт. на соискание ученой степени кандидата исскуствоведения. Специальность 17.00.02. Нижний Новгород: Нижегородская государственная консерватория им.М.Глинки, 2018. 207 с.

Му Цюаньчжи. Формирование национального скрипичного репертуара в китайской музыке 1920-60-х годов. Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2017. No3 (45). C. 59-63.

Chen Xia. Ma Si-Cong. Guangzhou: Guang Dong People’s Press, 2006. 75 р.

Cheng, Shen. The Characteristics of Violin Arts Developed in China. Asian Social Scienceю Vol. 5 No.12 (January 2009). P. 113–116.

Li Liangqing. Biographies & Notes: Chinese Music 20th century & Beyond, trans. Ling Yuan, Singapore: Foreign Language Teaching and Research Publishing and Cengage Learning Asia, 2012. 470 р.

Liang Maochun. Violinist of the First Generation As Well As Composer: Ma Sicong. Music of the ХХ Century in China, 169–74. Beijing: China Economic Publishing House, 2001. P. 108

Yang Ruhuai. Research on Ma Sicong's Violin Compositions I-II. Journal of the Central Conservatory of Music. 1993. P. 32–39

Ye Yonglie. 馬思聰傳 [Sicong Ma]. Hong Kong: South China Press, 1988. 210 р.

Yu Yuzi. Ma Sicong, Forerunner of Chinese Violin Music. Journal of the Xinghai Conservatory of Music 1. 1989. P. 27-35.

Yuan-Yuan Wang. Mа Si-Cong`s Violin Concerto in F major: Western Tradition and Chinese Elements. USA: Indiana University, 2015. 61 р.

Stock Jonathan P. J. Ma Sicong. Grove Music Online. Oxford Music Online. URL: http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/49315

Su Xia. The music of Ma Sicong. Journals of the Central Conservatory of Music, 1980-1989: 22. P. 109.

Xiang Yansheng. Ma Sicong's Place and Contribution in Modern Chinese Music History. Musicology in China. 1 (1994). P. 65–69

麻峰《马思聪的音乐创作生涯》兰台世界 2013 年 28 期 125-126 页. Ма Фен. Життя і творчість Ма Сицуна. Всесвітня бібліотека. 2013. No 28. С. 125-126.

陈夏《马思聪》广东: 广东人民出版社 2006 年 128 页.Чень Ся. Ма Сицун. Гуандун: Народне видавництво Гуандуна. 2006. 128 с.

徐莉娅 《马思聪的小提琴艺术及音乐创作研究》 硕士论文 江西师范大 学 南昌: 2006 年 70 页. Сюй Лія. Дослідження музичних творів і скрипкового мистецтва Ма Сіцуна. Магістерська дисертація. Педагогічний університет Цзянсі. Наньчан: 2006. 70 с.

杨儒怀 《马思聪小提琴作品的创作研究》 中央音乐学院学报 1993 年 03期 63-69 页. Ян Лухуай. Дослідження композицій скрипкових творів Ма Сицуна. Науковий вісник Центральної консерваторії. 1993. No 3. С. 63-69.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01