СКРИПКОВИЙ ЦИКЛ БОГДАНА ШИПТУРА З ЕПІГРАФАМИ З ПОЕЗІЇ МАРІЙКИ ПІДГІРЯНКИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Ключові слова:
композитор, поетка, скрипка, вірш, фортепіано, цикл, програмністьАнотація
В статті вказано на необхідну умову залучення національних зразків педагогічного репертуару в навчально-виховному процесі підготовки скрипалів. Особливу роль тут відіграють програмні п’єси, що спираються на образи й сюжети, безпосередньо пов’язані з Україною та її природою. Для аналізу обрано цикл Богдана Шиптура для скрипки й фортепіано, який складається з чотирьох п’єс із програмними назвами та епіграфами з віршів Марійки Підгірянки для дітей. Більшість цих уривків взято з її збірки «Мої пісні». Поетеса й педагог у своїй творчості орієнтувалася на український фольклор, на його виховний та духовно-пізнавальний потенціал.
Перша п’єса циклу «В літню пору» позначена рисами пісні-маршу. Цей жанр органічно випливає із тексту епіграфа. Скрипка й фортепіано взаємно доповнюються у відображенні піднесено-бадьорої ходи. Друга п’єса «Дзвіночки» містить звуконаслідувальний «лейтмотив», що володіє смисловою функцією гарних побажань. Композитор застосував у контрапунктуючих між собою партіях інструментів винахідливі фактурні трансформації та ладо-тональне оформлення, наближене до народних гармонічних засобів. Третя п’єса «Колишися калинонько» вирізняється ліричним настроєм та нагадує народні колискові – як за ритмо-інтонаційними зворотами, так і за ладовими й структурними прикметами. Фінал «Ой селом, селом» є розгорненою картиною з різноманітним тематизмом – від коломийкової скоромовки до імпровізаційного речитативу та задумливої споглядальності. Діатоніка тут поєднується із альтераціями та хроматизмами, танцювальність із пісенністю, тричастинна форма – з варіантним розгортанням. В цілому цикл Б. Шиптура сполучив національно-характерну образність, властиву віршам поетки, та музичну лексику, інспіровану ними. Дует двох інструментів «унаочнив» красу мистецького слова, збагатив його емоційним і смисловим нюансуванням.
Посилання
Глібовицький І. Творча зрілість Богдана Шиптура. Українська музика: науковий часопис. Львів, 2013. Ч. 3 (9). С. 150-153.
Глібовицький І. Ювілей прикарпатського маестро. Західний кур’єр. 25-31 серпня 2011 р. № 34 (1295). С. 14.
Нахлік О. Талант, відданий дітям [Передмова]. М. Підгірянка. Учись, маленький! : Вірші, казки, п’єса, загадки. Київ: Веселка, 1994. С. 5-10.
Мончук О. Богдан Шиптур: ora et labora – молись і працюй. Простір культури. Галичина. № 127-128 (4683-4684). 29 серпня 2013 р. С. 15.
Муха А. Композитори України та української діаспори: Довідник Київ: Музична Україна, 2004. 352 с.
Фрайт О., Добровольська С. Етновиховна функція програмності на прикладах фортепіанних альбомів Марти Кравців-Барабаш та Ігоря Соневицького. Історія, теорія та практика музично-естетичного виховання: Збірник статей. Дрогобич: Ред.-вид. відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2013. Вип. 7. С. 87-97.