«ХОРАЛ ІЗ ВАРІАЦІЯМИ» ВЕНСАНА Д’ЕНДІ — ДО ПРОБЛЕМИ РОЗБУДОВИ АЛЬТОВОГО РЕПЕРТУАРУ ХХ СТОЛІТТЯ
Ключові слова:
альт, жанр, неокласицизм, варіації, хорал, хоральність, органність, альтовий репертуар, французька традиціяАнотація
У статті досліджується ―Хорал із варіаціями‖ Венсана д’Енді – маловідомий твір для альта засновника французької Школи давньої музики. В руслі неокласичних тенденцій, що полягали, зокрема, у відродженні та адаптації широкої палітри давніх поліфонічних жанрів, які яскраво проявилися в творчості цього композитора, вирішений і альтовий ―Хорал з варіаціями‖ ор.55. На межі ХІХ-ХХ ст. спостерігається зацікавлення композиторів жанрами чакони, пассакалії, хоралу, бароковими типами варіацій soprano i basso-ostinato, фуги тощо. Венсан д'Енді як послідовник С.Франка та родоначальник Schola Cantorum активно відроджує старовинні жанри насамперед в інструментальній музиці, в тім поповнюючи і альтовий репертуар.
Узагальнюючи спостереження стосовно формобудови, інтонаційно-семантичного змісту музики, тембрових властивостей альта, спрямованих на втілення трагедійної ідеї, закладеної в даному творі, необхідно констатувати, що композитор вибудовує синтетичну драматургічно-композиційну модель, яка виявляє сплав різних джерел. При преваляції хоральної основи (семантика хоралу апелює до хорового співу в дусі величальних псалмів, прославних гімнів) відчуваються ознаки мінорно-журливої колисковості, монологу, елегії, ноктюрну тощо, які об’єднуються під знаменником барокового типу варіацій пасакалії. Індивідуалізована форма твору сполучає в рамках розгорнутої одночастинної композиції засади строгого і вільного варіювання, ознака подвійних варіацій, вирішених пізньоромантичними «характерними» засобами і навіть сонатної структури з окресленими зонами експозиції, розробки та репризи.
Складге, семантично насичене полотно ґравітує до хоральної органності С. Франка та давінх майстрів; психологічно-загострене трістанівське начало, втілене засобами складної гармонічної вертикалі виявляє вплив Р. Вагнера, символістично-пейзажні звукописні фрагменти зближають В. Д’Енді з К. Дебюссі, що вцілому не створює відчуття еклектичності. Цільність та драматургічна довершеність композиції, глибина філософських ідей, втілена крізь призму жанру. Хоралу з варіаціями дозволяє визначити цей твір, як один з яскравих взірців альтового поліфонічного репертуару.
Посилання
Маршанский С. А. Художественный образ в современных сочинениях для альта. Проблемы преподавания музыкальных дисциплин на современном этапе: Третья межвузовская научно-практическая конференция. Москва: МГИМ им. А.Г. Шнитке, 2010. С. 48-52.
Понятовский С. История альтового искусства. Москва: Музыка, 1984. 223 с.
Смирнова И. Работа над полифоническими произведниями в классе альта. Луганский педагогический коледж, 2010. 31 с.
Тьерсо Ж. Венсан д’Энди и школа Цезаря Франка. Французская музыка второй половины ХIХ века. Сб. переводных работ Ж.Тьерсо, М.Комбарье, Є.Истеля и др./ Под ред. М.Друскина. Москва: Госиздат ―Искусство‖, 1971. 533 с.
Филенко Г. Французская музыка первой половины ХХ века: Очерки. Ленинград: Музыка, 1983, 231 с.
Шнеерсон Г. Французская музыка ХХ века. 6 изд., Москва: Музыка, 1970. 568 с.
Altman W., Borissowsky W.. Literaturverzeichnis für Bratsche und Viola d’amore. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1988. 148 s.
Menuhin Y., Primrose W. Violine und Viola (Menuhins Musikführer). Ed. Bergh im Verlag Ullstein, Frankfurt 1993. 263 s.
Norman D. Vincent d'Indy: Champion of Classicism. London, 1951. 117 р.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, 1980. 335 p.
Thomson A. Vincent d'Indy and his World. OUP Oxford, 1996. 260 p.
Trumble R. Vincent d'Indy: His Greatness and Integrity. ISBN 0959893423. Melbourne, 1994. 227 p.
Schwartz M. Vincent d'Indy et son temps. Sprimont, 2006. P. 331-349.
Zeyringer Fr. Literatur filr Viola. Kassel, 1963. 220 p.