ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОНОВЛЕННЯ ЗВУКООБРАЗУ ФОРТЕПІАНО В ЕПОХУ МУЗИЧНОГО РАДИКАЛІЗМУ ПОЧАТКУ ХХ СТОРІЧЧЯ
Ключові слова:
піанізм, урбанізм, машинерія, техніка, поліваріантність, фактураАнотація
У статті досліджується процес еволюції звукового образу фортепіано в контексті інтеграції урбаністичних мотивів у систему інструментального мислення. На прикладі окремих композицій європейських та американських композиторів початку ХХ сторіччя відслідковано специфіку втілення «машинного» динамізму засобами фортепіанного письма та досліджено феномен поліваріантності звукообразу фортепіано в епоху стильового радикалізму. На початку ХХ ст. європейська цивілізація екстраполює у мистецький простір динамічні імпульси техніцизму і машинерії як відображення стрімкої індустріалізації і механізації побутового життя. Урбаністична естетика не лише диктує новітні принципи формотворення і структурування мистецьких об’єктів, але й докорінним чином впливає на трансформацію і переосмислення звукового «амплуа» вже традиційного інструментарію. Адже кожен інструмент, як звуковий символ епохи, має історичні передумови трактування звучності, що обумовлюють його здатність відобразити концепцію інтонованого світовідчуття. Фортепіанна музика, сфокусовуючи духовні і стильові начала новітнього мистецтва початку ХХ ст., у повній мірі демонструє протиріччя всіх антиномій сучасного музичного мислення. Очевидно, що багатозвучність і звукотембральна поліваріантність, здатність до різного роду модифікацій та до відтворення фактури будь-якого типу стали основними чинниками активного залучення фортепіано у сферу звукових проекцій новітнього урбаністично-індустріального звукового ландшафту, а розмаїтий спектр образів фортепіанного звуку ‒ від сонористично-колористичного до ударно-шумового – у повній мірі виявився запотребуваним молодими композиторами.
Посилання
Андросова Д. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполни тельстве ХХ в. Одесса : Астропринт, 2014. 400 с.
Гаккель Л. Фортепианная музыка XX века: очерки. Москва : Сов. ком-позитор, 1976. 296 с.
Гринберг М. Локтями по клавиатуре. Вечерняя Москва. 1929. 4 июн. С. 3-4.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит: жизнь и творчество. Москва : Музыка, 1974. 448 с.
Нестьев И. Жизнь Сергея Прокофьєва. Москва : Сов. композитор, 1973. 662 с.
Павлишин С. Музика двадцятого століття. Львів : Бак, 2005. 232 с.
Craft R., Stravinsky I. Dialogues and diary. Garden City, New-York: Doubleday, 1963. 279 p.
Donald J. Jazz Modernism and Film Art: duplay Murphy and Ballet Mecanicue. Modernism. 2009. Vol. 16. № 1. January. Р. 25-49.
Oja C. J. Making Music Modern : New-Yorkin the 1920-s. Oxford University Press, 2000. 493 р.