ПРО ЗНАЧЕННЯ ТЕРМІНІВ АВТОХТОННИЙ ТА АВТЕНТИЧНИЙ СТОСОВНО ПОНЯТТЯ «УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ МУЗИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТ»
Ключові слова:
автохтонний, автентичний, народний музичний інструмент, фольклорна традиція, Карпатський реґіонАнотація
У пропонованій статті здійснено спробу уточнити зміст і сутність термінів «автохтонний» та «автентичний» щодо поняття народний музичний інструмент, що має виняткове значення для з’ясування процесу становлення національної інструментальної традиції, зокрема її колективних форм. У статті вони розглядаються на прикладі музичної народно-інструментальної культури фольклорної традиції Карпатського реґіону. Зокрема, проаналізовано стан вивчення обраної проблематики в останніх дослідженнях та публікаціях; здійснено компаративний аналіз словникових визначень вказаних термінів; обґрунтовано їх семантику у визначенні поняття «український народний музичний інструмент». Суттєвим внеском у дослідження проблеми теоретичного осмислення семантики термінів «автохтонний» та «автентичний» у визначенні поняття «український народний музичний інструмент» стали праці В.Дутчак, І.Зінків, М.Імханицького, І.Мацієвського, Я.Павліва, М.Станкевича, Н.Супрун-Яремко, М.Хая, Л.Черкаського, Б.Яремка. Термін «автохтонний» пояснюють як місцевий, корінний, що дає можливість виокремити саме ті традиційні інструменти, які виникли на досліджуваній території і стали важливими у творенні народно-інструментальної культури етносів Карпатського реґіону. Основними критеріями «автентичності» визначаємо вкоріненість, збереження первинних ознак та самобутність народних музичних інструментів на цій території. На нашу думку, терміни «автохтонний» та «автентичний» є фундаментальними у визначенні поняття «український народний музичний інструмент». Адже сьогодні академізовані народні інструменти функціонують у музичних навчальних закладах України і, водночас – у національному середовищі для виконання традиційної музики.
Посилання
Автохтонність (матеріал Вікіпедії) [Електронний ресурс] URL: https: //uk.wikipedia.org/wiki
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.
Гуменюк А. Українські народні музичні інструменти. Київ : Наукова думка, 1967. 244 с.
Дутчак В. Народно-інструментальне мистецтво на пограниччі України та країн Європи: традиція, інновація, взаємовпливи. Na Pograniczach z odległej i bliskiej przesłości. Studia o stosunkach kulturowych: monografia / Redakcja naukowa: Robert Lipelt, Sanok : wydawanej przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im Jana Grodka w Sanoku, 2019. T. 12. S. 113–126.
Зінків І. Бандура як історичний феномен: монографія. Київ : Вид-во ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2013. 448 с.
Зінків І. Про один архетип української музичної культури: троїста музика. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2018. № 1. С. 6-17.
Имханицкий М. История исполнительства на русских народных инструментах: учебн. пособие для муз. вузов и училищ. Москва : Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2002. 351 с.
Квитка К. К изучению украинской народной инструментальной музыки. Климент Квитка. Избранные труды: в 2 т. / Сост. и коммент. В.Л. Гошовского. Москва : Сов. композитор, 1973. Т. 2. С. 251–276.
Луканюк Б. Інструментальна музика єврейського весілля на Гуцульщині. Родовід. 1995. Число 2 (11). С. 15–19.
Мацієвський І. Музичні інструменти гуцулів: монографія. Вінниця : Нова книга, 2012. 464 с.
Мацієвський І. «Троїста музика» (до питання про традиційні інструментальні ансамблі). Ігор Мацієвський. Ігри й співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. Тернопіль : Астон, 2002. С. 95–111.
Мациевский И. Основные проблемы и аспекты изучения народных музыкальных инструментов и инструментальной музыки. Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка: Сб. статей и материалов: в 2 ч. Москва : Сов. композитор, 1987. Ч. 1. С. 6–38.
Новий тлумачний словник української мови: у 3 т. 200000 слів. Київ : Вид-во «Аконіт», 2008. Т. 1. А–К. 926 с.
Павлів Я. Гуцульський скрипаль Іван Сокóлюк – репрезентант традиційної музики села Брустури (творчий портрет народного музиканта). Десята конференція дослідників народної музики червоно-руських (галицько-володимирських) та суміжних земель (Львів, 21-23 квітня 2017 року): Зб. статей і матеріалів на пошану професора Богдана Луканюка / Ред.-упоряд. Ю. Рибак. Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка, кафедра музичної фольклористики; Проблемна науково-дослідна лабораторія музичної етнології. Львів, 2017. С. 269– 280.
Пасічняк Л. Академічне народно-інструментальне ансамблеве мистецтво України ХХ ст.: історико-виконавський аспект: дис. … канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львів, 2007. 258 с.
Пасічняк Л. Троїста музика в народно-інструментальному мистецтві України ХХ століття. Мистецтвознавство. Вісник Прикарпатського університету. Івано-Франківськ : Плай, 2002. Вип. 4. С. 133–144.
Пасічняк Л. Традиційна інструментальна музична культура українців повіту Марамуреш (Румунія). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [ред.-упоряд. В.Ільницький, А.Душний, І.Зимомря]. Дрогобич : «Гельветика», 2018. Вип. 20. Т. 3. С. 30–34.
Рыбаков Б. Язычество древних славян. Москва : Изд-во «Наука», 1981. 608 с.
Станкевич М. Теорія рами. Вибрані праці з історії і теорії мистецтва. Львів : ВФ «Афіша», 2015. 167 с.
Супрун-Яремко Н. Критика і бібліографія. Ірина Зінків. Бандура як історичний феномен: монографія. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2013. 448 с. Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Т. ССLXVII. Праці Музикознавчої комісії. Львів : НТШ у Львові, 2014. С. 463–469.
Супрун-Яремко Н. Специфіка українського народного інструментального багатоголосся. Музикознавчі праці. Зб. наук. статей. Рівне : видавець О. Зень, 2010. С. 354–362.
Сучасний словник іншомовних слів. Київ : Вид-во «Дніпро», 2006. 789 с.
Тереножкин А.И. Общественный строй скифов. Скифы и сарматы. Киев: «Наукова думка», 1977. 232 с.
Фабрика-Процька О.Р. Народний музичний інструментарій Польщі та України: сфери побутування. International Multidisciplinary Conference «Key Issues of Education and Sciences: Development Prospects for Ukraine and Poland» Stalova Wola, Republic of Poland, 20-21 July 2018. Vol. 4. Stalova Wola : Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2018. P. 193–196.
Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фолкльорна традиція): монографія. Київ; Дрогобич : Коло, 2007. 545 с.
Хай М. Традиційні народні інструменти українців в аспекті сучасного суспільно-політичного процесу. Проблеми етномузикології: Зб. наук. праць / Упоряд. О. Мурзина. Київ : HMAУ ім. П.І. Чайковського, 1998. С. 167–179.
Харкава Л., Харкавий Р. Український музично-педагогічний словник: у 2 т. / Вступ. ст. Р. Харкавого. Львів, 2010. Т. 1. А–М. 501 с.
Черкаський Л. Українські народні музичні інструменти. Київ : Техніка, 2003. 264 с.
Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу / Вступ. ст. В. Мішалова та І. Мацієвського. Харків : Фонд нац.-культ. ініціатив ім. Г. Хоткевича, 2002. 288 с. [Репринт. вид.].
Яремко Б. Етноінструментознавство: навчальний посібник. Рівне : РДГУ, 2003. 188 с.