ВИКОРИСТАННЯ АСОЦІАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ ТРИЗВУКІВ ТА ЇХ ОБЕРНЕНЬ НА СЛУХ
Ключові слова:
сольфеджіо, гармонічний слух, асоціативне мислення, тризвуки та їх обернення, інтеграція англійської мови та музикиАнотація
В статті розглядається методика розвитку гармонічного слуху в учнів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів, що спирається на механізми асоціативного мислення. Увагу зосереджено на методах слухового розпізнавання тризвуків, секстакордів та квартсекстакордів, наголошено на важливості їх цілісного сприйняття. Запропоновано для підкріплення слухових вражень зоровими використовувати героїв популярного серед сучасних дітей мультфільму «Мадагаскар», надано таблицю, що фіксує паралелі між фізичним та емоційним станом олюднених героїв мультфільму та фонізмом тих чи інших акордів.Обґрунтовано доцільність поєднання слухового розпізнавання акордів з вивченням англійської мови в межах інтегративного курсу «Музична грамота і англійська мова», розробленого автором статті. Знайдено слова-епітети, що віддзеркалюють почуття персонажів мультфільму «Мадагаскар» та встановлюють зв’язки між фонізмом кожного типу акорду та характеристиками емоцій: nice, angry, kind, sad, happy, glad. Описано спеціальні форми роботи, застосовані для включення асоціативного механізму: прослухування англомовних пісень та їх подальше розучування із паралельним роз’ясненням змісту незнайомих слів-емоцій; розпізнавання на слух емоцій, втілених у музиці, з одночасним застосуванням англійської лексики; закріплення вивчених слів через спів пісень з циклу «Емоції» та паралельною демонстрацією карток Г. Домана; виконання лінгвістичних та музичних вправ, спрямованих, з одного боку, на запам’ятовування відповідної лексики, з іншого, на формування «чистого» інтонування та ладових тяжінь; проектування англійських слів-емоцій на фонізм тризвуків та їх обернень. Запропоновано рекомендувати учням використовувати елементи театралізації в процесі слухового аналізу та, спираючись на технології мультисенсорного навчання, розмальовувати слова у кольори, що з ними асоціюються.
Посилання
Аерова Ф. І. Практичні поради з методики викладання сольфеджіо. Київ : Державне вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. 64 с.
Барабошкина А. В., Котикова Н. Л. Некоторые вопросы воспитания музыкального слуха. Вопросы методики преподавания в детской музыкальной школе. Ленинград: Музыка, 1965. С. 65–78.
Давыдова Е. Сольфеджио для 4 класса ДМШ. Методическое пособие Москва: Музыка, 1978. 78 c.
Масленкова Л. М. Интенсивный курс сольфеджио. Санкт-Петербург : Союз художников, 2003. 174 с.
Очеретовська Н. Л., Цицалюк Н. М., Черемський К. П. Український словник музичних термінів. Харків : Атос, 2008. 178 c.
Самойлова Л. В. Развитие гармонического слуха на начальном этапе обучения музыке: автореф. дисс. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2004. 21 с.
Токар Л. В. Емоційний інтелект як передумова розвитку успішної особистості: досвід роботи вчителя початкових класів. Орлове, 2019. 62 с.
Тюлин Ю. Н. Учение о гармонии. Москва: Музыка, 1966. 224 с.
Утіна А. М. Асоціативне мислення як провідний метод визначення інтервалів на слух. Музикознавчий універсум: наук. зб. ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2020. Вип. 45. С. 28–44.
Утіна А. М. Інтегративні зв’язки між англійською мовою і сольфеджіо. Музичне мистецтво і культура : наук. вісник ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2018. Вип. 27, кн. 1. С. 310–323.
Agay D. Denes Agay'dan Piyano Çalmayı Öğrenelim 1. Kitap. Porte Müzik Eğitim Yayınları. 2013. 72 c.