ЖІНКИ–КОМПОЗИТОРКИ: ҐЕНДЕРНА ПОЛІТИКА ЧАСУ

Автор(и)

  • Тетяна Олегівна Молчанова

Ключові слова:

маловідомі жінки-композиторки, заборона на виступи і навчання, домашнє музикування, просвітництво, пріоритетні напрями композиції

Анотація

Стаття присвячена огляду композиторської та виконавської творчості жінок-композиторок різних країн періоду XVI-XІX ст. Проаналізовано стан жіночої музичної творчості з акцентом на підвищення зацікавленості цією проблемою через високий рівень їх фахової майстерності та помітну роль їх культурно-просвітницької діяльності у музичному житті свого часу. Виявлено та обґрунтовано умови, зорієнтовані на актуалізацію мотиваційної спрямованості вивчення їх композиторської спадщини у контексті підготовки піаністів-концертмейстерів та студентів інших виконавських факультетів з використанням всіх ресурсних можливостей процесу навчання. Метою статті є спроба проаналізувати жіночу композиторську творчість, яка належить до найменш вивчених у музикознавстві, визначити виконавські, педагогічні та композиторські принципи кожної, історичну та практичну значущість, проблему типології їх музичного професіоналізму, алгоритм ознайомлення з жіночою композиторською творчістю та картиною їх соціального стану, окреслити причини ґендерної політики того часу, що постають базовим концептом розуміння їх культурно-просвітницької діяльності та визначення вагомої ролі у музичній культурі свого часу. Застосовано методологію системного аналізу, яка поєднала такі методи: аналітичний (реконструкція загальної картини життєвого і творчого шляху маловідомих жінок-композиторок різних країн та епох на підставі поодиноких статей, пояснювальних записок до нотних збірок та інтернет-ресурсів); порівняльний (для аналізу їх композиторської творчості з метою окреслення зацікавленості даною темою через відсутність належної уваги до цього розділу музикознавства) та обсерваційний (власний педагогічний аналіз та експеримент: керівництво творчим проектом «Маловідомі жінки-композиторки» з 2011 року, у контексті якого – впровадження у навчальний процес студентів і магістрів класу концертмейстерства Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, кафедри музики Університету ім. Я.Длугоша (курс «Warsztaty Artystyczne», предмет «zespόł kameralny», Польща, Ченстохова) творів цих композиторок і виконання їх на концертній естраді1 . Констатована необхідність перегляду ставлення до цієї проблеми. На підставі аргументації переосмислена культурно-просвітницька діяльність жінок-композиторок та визначена їх важлива роль у музичній культурі свого часу. Зроблено аналіз їх творчої спадщини, що може стати матеріалом для впровадження у навчальний курс класу концертмейстерства, також класів сольного та камерного співу, інструментальних класів музичних закладів середньої та вищої навчальної ланки з метою розширення світоглядних орієнтирів, збагачення репертуару виконавців.

Посилання

Album per pianoforte. Kraków: PWM. 1990. S. 76–82 (pro M.Szymanowsku).

Бэлза И. Ф. Мария Шимановская / под ред. О. Е. Левашевой. М.: изд-во Академии Наук СССР. 1956. 186 с.

Женщины-композиторы: от Клары Шуман до Валентины... URL: https://weekend.rambler.ru›read›38912964-zhenschiny-kompozitory-ot-.

Женщины-композиторы. URL: https://ru.wikipedia.org › wiki

Журбин Александр. Семь искусств. URL: https://7iskusstv.com›Nomer2›Zhurbin1

Иванова С.В. Неизвестные зарубежные женщины-композиторы XIX века // Известия научного Самарского центра Национальной академии наук: Искусствоведение.Т.12. №5, 2010. C.251–254. URL: https:cyberleninka.ru›article›neizvestnye-zarubezhnye-zhenschiny-kompozitory-xix-veka

Колпакова Татьяна. «Дамская музыка» при французском дворе ... URL: https://www.docsity.com

Ланди Элизабет. Тайная жизнь великих композиторов: Правдивые истории об убийствах, бунтах и разбитых сердцах /пер. В.Григорьева. М.: Книжный клуб 36.6, 2013.

Марш Фанни Мендельсон: Персональный блог Маргариты Горских. URL: https://www.mgorskikh.com›14-culture›16253-marsh-fanni-mendelson

Мельникова Л. Пушкин и «царица звуков». Царскосельская газета. Вторник, 27 ноября. 2001. № 135 (9309).

Морозова Д. Lingua ignota Хільдегарди Бінгенської. Дух і літера, 2004. №13–14. С.446–463.

Незаслуженно забытые: 7 выдающихся женщин ... URL: https://www.wonderzine.com›music›224250-women-composers

Пушкин А. Каменный гость // Собр.соч.: т. 4. М.: Худож. лит-ра, 1975. С. 289–319.

Русско-польские музыкальные связи. Статьи и материалы/под ред. И.Бэлзы. М.: Музгиз, 1963. 454 с.

Сесиль Шаминад. URL: https://sagittario.livejournal.com

Фанни Мендельсон и ее мечта. URL: https://iskusstvo-zvuka.livejournal.com

Adrienne Fried Block. Amy Beach, Passionate Victorian: The Life and Work of an American Composer, 1867–1944. Oxford University Press, 1998.

Block Adrienne Fried. Amy Beach. Grove Music Online ed. L. Macy, 2006.

Brown, Jeanell Wise. Amy Beach and Her Chamber Music: Biography, Documents, Style» Metuchen, NJ: The Scarecrow Press, 1994.

Boroff E. An introduction to Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre. Brooklyn: Institute of Mediæval Music, 1966.

Cessac C. Elisabeth Jacquet de La Guerre: Une Femme Compositeur Sous le Règne de Louis XIV. Paris, Arles: Actes SudPrint, 1995.

Citron М. Cécile Chaminade: a Bio-Bibliography. Connecticut: Greenwood Press, 1988.

Citron M. J. Women and the Lied, 1775-1850 // Women making music: The western art tradition, 1150–1950 / Ed. by Jane Bowers and Judith Tick. Urbana, Chicago, 1986. Р. 234–242.

Cohen A.I. International Encyclopedia of Women Composers/ 2end ed. rev. and enel. New York: Books & Music USA, 1987.

Cyr M. Representing Jacquet de La Guerre on Disc: Scoring and basse continue: Practices, and a New Painting of the Composer. Early Music 32, no. 4.2004. L. 549–567.

Friedland B. Louise Farrenc, 1804–1875: composer, performer, scholar. Ann Arbor: UMI Research Press, 1980.

Hensel Fanny. Ausgewählte Lieder für Singstimme und Klavier / herausgegeben von Annette Maurer. Wiersbaden-Leipzig-Paris: Breitkorf &

Härtel, 1993. Band 1. 60 s.

Hensel-Mendelssohn F. Das Jahr: 12 Charakterstücke für das Forte-Piano/ herausgegeben von Liana Gavrila Serbescu und Barbara Heller. Kassel: Eurore Edition, 1990. 52 s.

Hensel-Mendelssohn F. Klavierquartet As-dur: Erstveröffentlichung. Kassel: Eurore Edition, 1990. 56 s.

Kerr L. Scarf dance: the story of Cecile Chaminade. New York: Abelard Press, 1953. Klavierstücke / herausgegeben von Renate Hellwig-Unruh. by Robert Lienau Musikverlag. 1997. 47 s.

Kos Koraljka.Dora Pejacevic. Zagreb: The Croatian Music Information Centre, 2008.

Legras C. Louise Farrenc, compositrice du XIX-e siècle. Musique au féminin. Paris: Éditions de l’Harmattan, 2003.

Pejačević Dora. Slavenska sonata za violinu i clasovir op.43 /uvod Radovan Lorković. Zagreb: Gazothylacium Musicae Croaticae, 2007. 42 s.

Pejačević Dora. Sonata za violinu i klavir, D dur, op.26 / predgovor Koralika Kos; uvodne napomene priredivaća Maja Dešpalj-Begović. Zagreb: Gazothylacium Musicae Croaticae, 1995. 30 s.

Schumann Clara. Sämtliche Lieder / herausgegeben von Joachim Drheim & Brigitte Höft. Weisbaden: Breitkopf & Härtel, 1991. 52 s.

Schumann Clara. Concerto for Piano and Orchestra: Two Piano Score. Philadelphia: Hildegard Publishing Company, 1993. 60 p.

Tardif C. Portrait de Cécile Chaminade. Montreal: Louise Courteau, 1993.

The Life and Struggles of Our Mother Among the Saints, Cassiane of Constantinople, Whose Memory the Holy Church Celebrates on the Seventh of September // The Lives of the Spiritual Mothers: An Orthodox Materikon of Women Monastics and Ascetics / trans. And compiled from the Greek of the Great Synaxaristes of the Orthodox Church and other sources. Buena Vista, CO. 1991. P. 371–381.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31