СЕМАНТИКА І ТЕХНІКА У КАМЕРНОІНСТРУМЕНТАЛЬНОМУ ПИСЬМІ АНТОНА ВЕБЕРНА: ВІД ТРАДИЦІЇ ДО АЛЬТЕРНАТИВИ

Автор(и)

  • Антон Олександрович Пославський

Ключові слова:

амерно-ансамблевий інструменталізм, камерно-інструментальний стиль, австро-німецька школа, інструменталізм нововіденської школи, темброво-фактурний комплекс інструментального твору, інтерпретація серіального музикування, просторово-часові звукові відносини, камерно-інструментальний стиль А. Веберна

Анотація

Камерно-інструментальний стиль нововіденської школи виник на основі втілення і модернізації традицій європейського інструменталізму з акцентом на його австро-німецьке відгалуження. Основоположні родові ознаки камерного інструменталізму у вигляді співвідношення голосів-партій на основі їхньої рівнопотенційності і тембрової взаємодоповнюваності стали вихідними і співзвучними до музичного експресіонізму, технологічно вираженому через дванадцятитонову композицію. Камерно-інструментальний стиль став основою і „титульною” сферою художніх інтенцій творчості таких різних за авторськими естетико-поетичними установками композиторів, як А. Шенберг, А. Веберн і А. Берг. Кожен з них на своєму індивідуально творчому рівні втілює традиції камерного інструменталізму як методу мислення, відображеному через темброво-фактурний комплекс твору. Нові камерно-інструментальні стилі, які формувалися під знаком антиромантичних тенденцій, були з ними генетично пов’язаними у рамках притаманного для академічного мистецтва риторичного типу творчості (Ол. Михайлов, І. Барсова). Це означало іманентну логіку у використанні (свідомому чи інтуїтивному) усіх досягнень попередніх епох навіть в умовах докорінного переосмислення музично-мовних структур. Нововіденська школа історично розвивалася на основі австро-німецької музичної культури, у якій, в силу особливостей національної музичної ментальності, риторичне (лексичне, музично-мовне) начало проявлялося особливо чітко. Це відображено, зокрема, у чітких „постромантичних” зв’язках камерно-інструментальної музики нововіденців – як самого А. Шенберга, так і його учнів і послідовників А. Берга і А. Веберна. У статті зроблено акцент на розгляді камерно-інструментального ансамблю як особливого типу музичного мислення, виокремлені стильові „константи” і „змінні” цього художнього феномену. Основною метою статті є характеристика загальних і специфічних особливостей нововіденського камерно-ансамблевого інструменталізму в особі його представника Антона Веберна. У зв’язку з цим запропоновані відповідні висновки, котрі стосуються специфіки та загальних закономірностей темброво-фактурного та просторово-часового комплексів у камерноінструментальному стилі вказаного автора, що у дотеперішніх роботах спеціально не досліджувалось.

Посилання

Адорно Т. Антон фон Веберн. Советская музыка. 1988. № 7. С. 106–113.

Адорно Т. Избранное : Социология музыки / пер. с нем. М. И. Левиной, А. В. Михайлова ; сост. С. Я. Левит, С. Ю. Хурумов. М.-СПб. : Университетская книга, 1999. 445 с.

Адорно Т. Антон фон Веберн / пер. с нем. А. В. Михайлова. Адорно Т. В.Избранное: Социология музыки. М.-СПб. : Университетская книга, 1999. С. 191–204.

Адорно Т. Философия новой музыки / пер. с нем. Бориса Скуратова. М. : Логос, 2001. 352 с.

Асафьев Б. Книга о Стравинском. Л. : Музыка, 1977. 280 с.

Барсова И. А. Поздний романтизм и антиромантизм в свете риторического типа творчества (опыт рассуждения). Науковий вісник НМАУ

ім. П. І. Чайковського. К., 1999. Вип. 6 : Musicae Ars et Scientia : Книга на честь 70-річчя доктора мистецтвознавства, професора Ніни Олександрівни Герасимової-Персидської. С. 202–218.

Веберн А. Лекции о музыке. Письма / пер. с нем. В. Г. Шнитке. М. : Музыка, 1975. 143 с.

Михайлов А. В. Отказ и отступление. Пространство молчания в произведениях Антона Веберна. Адорно Т. В. Избранное : Социология

музыки / пер. с нем. М. И. Левиной, А. В. Михайлова ; сост. С. Я. Левит, С. Ю. Хурумов. М.; СПб. : Университетская книга, 1999. С. 412–427.

Польская И. И. Камерный ансамбль : история, теория, эстетика : монография. Харьков : ХДАК, 2001. 395 с.

Холопова В. Н., Холопов Ю. Н. Антон Веберн. Жизнь и творчество / предисл. Р. К. Щедрина. М. : Сов. композитор, 1984. 319 с.

Чередниченко Т. Идеи Ю. Н. Холопова к философии музыки. Laudamus : К шестидесятилетию Ю. Н. Холопова : сб. статей / сост. Ценова В. С., Сторожко М. Л. М. : Композитор, 1992. С. 40–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31