ШЛЯХИ РОЗВИТКУ ЖАНРУ СОНАТИ ДЛЯ АЛЬТА СОЛО ВПРОДОВЖ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ-ГО СТОЛІТТЯ (ПАНОРАМНИЙ ОГЛЯД)
Ключові слова:
альт, жанр, соло-соната, необахіанство, неокласицизм, тембральна монодичність, екзистенційно-суб’єктивний вимір, монологічністьАнотація
Статтю присвячено cтановленню жанру соло-сонати для альта в світовій музичній культурі першої половини ХХ ст.. В хронологічній послідовності окреслено його інспірацію (більше 40 композицій) у різних національних школах: П. Гіндеміт, Е. Бонке, Г. Рафаель, Л. Віншперґер, Ю. Вайсман, Й. Дріззелер (німецька); Е. Кршенек, Й. Давид, Е. Маркхль (австрійська); М. Соланж (французька); В. Бурхарт, В. Єсінгаус (швейцарська); Б. Франкл, Е. Лаченс (англійська); А. Удден, Г. Леерінк, В. Франкен (скандинавська); П. Борковець, Й. Шрайбер, Я. Дубрава, Ф. Сухий, Дж. Муха (чеська); Ш. Ємніц, Т. Серлі (угорська), П. Константінеску (румунська), Г. Літинський, Б. Асаф’єв (російська); Дж. Барроуз, Н. Казден, Р. Геб, Х. Девід (американська), Х. Карілло (мексиканська). Альтова соло-соната з превалюючим екзистенційно-суб’єктивним спектром стала виразником реакцій митців на історичні виклики часу: відгуки-епітафії на трагічні події війни (Дубрава, Вайсман, Дріззелер, Маркхль); переслідування нацистами євреїв (Рафаель, Геб, Ємніц, Леерінк (Sonata Hebraïca); вимушену еміграцію (Гіндеміт, Кршенек, Серлі). Концептуалізм філософсько-медитативного осмислення проблематики крізь монологічний виклад монотембрального типу ґравітує до задіяння поліфонічного начала, пов’язаного з необахіанством (Гіндеміт, Кршенек, Давид, Віншпергер, Асаф’єв); інших неокласичних тенденцій (французьке середньовіччя Соланж, візантизм Константінеску, чеське бароко Шрайбера, мангаймський прекласицизм Сухого, німецька хоральність Дріззелера, італійський ренесанс Єсінхауса, античність Девіда). Зрощення сучасного мислення (Шенберг, Веберн, Стравинський, Барток та ін.) з розмаїтими стильовими пріорітетами авторів дає оригінальні результати. Не оминає альтова соло-соната і урбаністичних елементів та джазу (Гіндеміт, Франкл, Барроуз, Казден), неофольклорних тенденцій: Борковець, Дубрава, Сухий - чеської; Ємніц, Серлі - угорської; Константінеску - румунської; Асаф’єв - російської автентики. У окремих випадках - це своєрідні міксти англійсько-індійського (Лаченс) чи шотландсько-чеського начал (Муха). Виявляючи риси різних художньо-стилевих напрямків, соло-соната стала адаптивною територією для впровадження нових експериментальних систем і технік (Гіндеміт, Карілло, Кршенек, Серлі), апробація яких відбувалася у етимологічно первинній монодичній якості тембрально-звукової парадигми альта. Відроджений у ХХ ст. даний жанр виказує багатство та оригінальність і композиторських вирішень, і мовно-стилістичне розмаїття, проектуючи шляхи розвитку в майбутнє, розкриваючи нові виразові та художні перспективи інструменту.
Посилання
Городецький A. Європейське альтове мистецтво першої половини ХХ століття: виконавська практика та композиторська творчість: дис. на здоб. наук. ступ. канд мист.: 17.00.03. Київ, 2019, 216 с.
Карапінка М. Альтова соло-соната ХХ ст. у національно-стильових та жанрових проекціях. Молоде музикознавство: наукові збірки ЛНМА імені М. В. Лисенка. Вип. 16. Львів: СПОЛОМ, 2007.С. 97–107.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Жизнь и творчество. Москва:Музыка.1974. 448 c.
Маклыгин A. Литинский и Леман: к проблеме обучения “национальных композиторов”. Журнал Общества теории музыки. Вып. 2016/3 (15). C. 30-36.
Острецов А. Против формализма в музыке (О творчестве Г. Литинского).Вопросы творчества. С. 7-26. URL: https://mus.academy/
Понятовский С. П. История альтового искусства. Москва: Музыка, 2007. 335 с.
Anders L. Åke Uddén. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 20 vols. Stanley Sadie, London: Macmillan, 1980. Р. 115.
Barkin E. Goeb Roger (John). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 2001. Р.337.
Bigler-Marscha I. Willy Burkhard. Zürich: Chronos, 2005. 305 s.
Boisits B. Marchl Erich Оesteyrreichisches Musiklexikon. Online-Ausgabe,Wien 2002; Druckausgabe: Band 3. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 2004.
Buresova A. Pavel Bořkovec. Olomouc: Votobia, 1994. 299 s.
Harries M., Harries S. A pilgrim soul: the life and work of Elisabeth Lutyens. London: Joseph, 1989. 290 p.
Hârlav-Maistorovici S. Creaţia componistică a lui Paul Constaninescu. Catalog cronologic, Bucureşti: Editura Muzicală, 2015. URL:
http://www.ucmr.org.ro/Texte/RV-7-2015-5-SandaMaistorovici-OperaComponistica.pdf
Havlík J. Skladatel v sevření dvou totalit. Akademie múzických umění, Praha 2002. S. 117.
Нerrmann M. Erkundungen zu Günter Raphael – Mensch und Komponist. Kamprad, Altenburg, 2010. 184 s.
Gyula C. Sándor Jemnitz. Contemporary Hungarian Composers, 4th Edition, Budapest, Editio Musica, 1979. P. 80–81.
Einstein A. Paul Hindemith. Modern Music. Berlin, 1927. S. 21.
Kennaway E. Benjamin Frankel. Musical Times. February, 1992. P. 69-70.
Kiefer M. Johannes Driessler – Leben und Werk. Mainz, 2002. 291 s.
Landormy P. Marcelle Soulage. La Musique française: Après Debussy (in French). Paris: Gallimard. 1943. P. 301–302.
Julius Weismann. MGG, Personenteil. Bd. 17. Kassl, 2007. S. 717–718.
Geraldine Mucha. URL:http:/geraldinemucha.org/
MacKay K. A contextual study of Boris Asafiev's Musical form as a process and application of concepts to his Sonata for solo viola. Dissertation. Australian National Academy of Music. Cowan University, 2015. 125 p.
Maurer-Zenck C. Ernst Krenek – ein Komponist im Exil Lafite. Wien, 1980.347 s.
Music4viola. URL:https://music4viola.info/
Poli W. Walter Jesinghaus. Bologna, 1929. 97 р.
Riley M. The history of the viola, Vol. 2. Michigan: Printed by BraunBrumfield, Ann Arbor, 1991. 454 p.
Riley M. The history of the viola. Michigan: Vol. 1. Braun-Brymfield, Ann Arbor, 1993. 396 p.
Serly T. A Belated Account of the Reconstruction of a 20-th century Masterpiece. College Music Symposium. Vol. 15. 1975. P. 7 –25.
Stuckenschmidt H. Johann Nepomuk David. Betrachtungen zu seinem Werk. Mit einem Lebensabriß von Helmut von Hase und einem Werkverzeichnis. Breitkopf & Härtel, Wiesbaden, 1965. 68 s.
Trojan J. Suchý František. URL: https://doi.org/10.1093/gmo
Verba E. Marchl Erich. Eigencharakterisierung Goertz, Österreichische Komponisten der Gegenwart. Dob 1979. S.62.
Zeyringer Fr. Literatur filr Viola. Kassel, 1963. 220 p.