«МАСКИ» АЛЬТА ДОБИ КЛАСИЦИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2021-47.02Ключові слова:
альт, «маски», театральність, виконавське мистецтво, класицизмАнотація
Статтю присвячено розгляду жанрово-стильових утілень («масок») альта й доведенню виняткової полівекторної та унікальної природи інструмента. Порівняно з іншими поширеними інструментами (наприклад, скрипкою та віолончеллю) альт дуже швидко привертає увагу як композиторів, так і виконавців, оскільки демонструє надзвичайно високий потенціал для використання в музичній культурі, а тому дає можливість змоделювати ймовірне зростання уваги до нього та його розвитку в майбутньому, адже поява творів для альта соло та альтових ансамблів поряд з аранжуванням уже написаної музики сигналізує про закладений у ньому культурний ресурс, який розкрито й досліджено неповною мірою. Об’єктом дослідження став альт як учасник музичної творчості, а предметом – розмаїття трактувань («масок») альта композиторами та виконавцями в розрізі історії європейської музичної культури. Мета дослідження – охарактеризувати еволюцію використання альта впродовж історичних епох та простежити взаємозв’язки з театральними концепціями. Практичне значення статті полягає в можливості використання наведених матеріалів і висновків для кращого розуміння особливостей альтового виконавства. Робота спирається на актуальні сучасні культурологічні та наукові статті, у ній наведено висновки на основі аналізу сучасної музики, розкрито проблематику мотивації виконавської творчості.
Посилання
Anderson M. Violist Lawrence Power Records York Bowen for Hyperion. Fanfare. 2008. Vol. 32. № 1. P. 44–48.
Coates E. Suite in Four Movements: An Autobiography. London : William Heinemann, 1953. 271 p.
Cropper P. Two Views of Lionel Tertis. An Anthology of British Viola Players / ed. by J. White. Colne, Lancashire : Comus, 1997. P. 68–75.
Dalton D. Celebrating 100 Years: William Primrose’s Life and Career. Journal of the American Viola Society. 2004. Vol. 20. № 1. P. 13–17.
Dalton D. Playing the Viola: Conversations with William Primrose. Oxford ; New York : Oxford University Press, 1988. 264 p.
Jacobs A. Henry J. Wood: Maker of the Proms. London : Methuen, 1994. 320 p.
Potter T. Lionel Tertis. An Anthology of British Viola Players / ed. by J. White. Colne, Lancashire : Comus, 1997. P. 224–229.
Primrose W. The Viola. Violin and Viola / by Y. Menuhin, W. Primrose. London : Macdonald and Jane’s, 1976. P. 171–189.
Riley M. The History of the Viola. Ann Arbor, MI : Braun-Brumfield, 1980. 396 p.
Shore B. Preface to Novello’s Music Primers and Educational Series. The Viola / by B. Tours. London : Novello, 1943. P. 3–5.
Tertis L. Introduction to an English Viola. Music & Letters. 1947. Vol. 28. № 3. P. 214–222.
Tertis L. My Viola and I. Boston : Crescendo Publishing, 1974. 184 p.
White J. Lionel Tertis: The First Great Virtuoso of the Viola. Woodbridge, Suffolk : Boydell Press, 2006. 456 p.
Берлиоз Г. Большой трактат о современной инструментовке и оркестровке : в 2 т. / пер. с франц. С. Горчакова. Москва : Музыка, 1972. Т. 1. 308 с. ; Т. 2. 223 с.
Кандаурова Л. Полчаса музыки. Как понять и полюбить классику. Москва : Альпина Паблишер, 2018. 438 с.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит: жизнь и творчество. Москва, 1974. 460 с.
Бондарчук П. Класицизм. Енциклопедія історії України : у 10 т. / редкол. : В. Смолій (гол.) та ін. ; Інститут історії України НАН України. Київ : Наукова думка, 2007. Т. 4 : Ка – Ком. С. 344.
Понятовский С. История альтового искусства. Москва : Музыка, 1984. 224 с.
Хёйзинга Й. Homo Ludens. Статьи по истории культуры / пер. с голланд. Д. Сильвестрова. Москва : Прогресс-Традиция, 1997. 416 с.
Currentzis T. Teodor Currentzis records Mozart’s Le nozze di Figaro, Così fan tutte & Don Giovanni (Official Trailer). YouTube. 2013. December 18. URL: https://www.youtube.com/watch?v=UPvugVYv03c&ab_channel=TeodorCurrentzisVEVO.
Netherlands Bach Society. Sato on Brandenburg Concerto no. 3 in G major BWV 1048. YouTube. 2020. September 24. URL: https://www.youtube.com/watch?v=v5INRyT3XYg&t=351s&ab_channel=NetherlandsBachSociety.