СОЦІОКУЛЬТУРНІ ФУНКЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЄКЦІЇ НА ІНФРАСТРУКТУРУ МУЗИЧНОГО ЖИТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-9

Ключові слова:

соціокультурні функції, національне музичне мистецтво, інфраструктура музичного життя, заклади музичної освіти, міжкультурна комунікація, рецепція, композиторська творчість, виконавський репертуар, музична педагогіка, культурно-мистецькі запити.

Анотація

Мета статті – проаналізувати соціокультурні функції українського мистецтва сьогодення у фокусі музичної інфраструктури під час повномасштабної російської агресії. Наукова новизна розвідки полягає у тому, що у ній вперше комплексно досліджуються актуальні соціокультурні функції національного мистецтва та категорія музичної інфраструктури в умовах воєнного стану. Висновки. Соціокультурний простір сучасної України та інфраструктура музичного життя демонструють суголосність суспільним, духовним, політично-економічним, соціально-демографічним, філософсько-естетичним, глобалізаційним, культурологічним, інтелектуальним та іншим тенденціям, які прямо чи опосередковано впливають на всі рівні функціонування мистецтва. Кардинальне значення мав початок воєнного стану в країні від 24 лютого 2022 року, який став маркером глобальних геополітичних зрушень та спричинив суттєві суспільні, економічні, демографічні, антропологічні, онтологічні, кроскультурні та інші перетворення в державі. З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну національне мистецтво можна розглядати як своєрідну інформаційну зброю в актуальному історичному контексті, а мистці нерідко перетворились на трансляторів національно-визвольних ідей та виразників патріотичних прагнень у потужному творчому доробку. У вимірі воєнного сьогодення українське мистецтво, включно з музичним, виконує наступні соціокультурні функції: патріотичну, націєтворчу, суспільно-комунікативну, терапевтичну, катартичну, регуляторно-пізнавальну, репрезентативну, етичну, виховну, розважальну, естетичну, гедоністичну, комунікативну та інші. Описані соціокультурні функції відображають актуальні музично-мистецькі потреби та процес трансформації музичної інфраструктури під час воєнного стану. Особливої гостроти набувають явища, пов’язані із творенням нових ціннісних установок у ділянці музичного мистецтва, які характеризуються інтенсивною динамікою, унікальністю та самобутністю.

Посилання

Кінаш І. Особливості розвитку інфраструктури культури України: аналітичний аспект. Проблеми економіки. № 1. Київ: Bидавничий Дім «ІНЖЕК», 2013. С. 316–320. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_47 (дата звернення: 04.02.2024).

Косаняк Н. Музичний театр в інфраструктурі культурно-мистецького життя Львова кінця XVIII – першої третини XX ст. (на матеріалі тогочасної місцевої преси). Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Спеціальність 17.00.03 – Музичне

мистецтво. Львів: ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2015. 248 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/dysertacija-kosanjak.pdf (дата звернення: 03.02.2024).

Ластовецька-Соланська З. Інфраструктура сучасного музичного життя в регіональному вимірі. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 48. Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2022-48.07 URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/232 (дата звернен-

ня: 17.01.2024).

Ластовецька-Соланська З. Музична інфраструктура як відображення музичного ландшафту країни. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка / гол. ред. І. Зінків. № 50. Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 34–40. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-50-06. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/737 (дата звернення: 12.02.2024).

Ластовецька-Соланська З. Формування сучасної музичної інфраструктури України. Українська музика: науковий часопис. Число 2 (32). Львів, 2019. С. 5–11. DOI: https://doi.org/10.33398/2224-0926-2019-32-2 URL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2019/11/2019-2-n32-03.pdf (дата звернення: 02.02.2024).

Мазепа Т. Соціокультурні функції музичних товариств у європейському просторі ХІХ – початку ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. № 4. С. 187–191. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2017.138829 URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/138829 (дата звернення: 07.02.2024).

Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 3 травня – 13 червня 2022 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. 504 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/45275/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%2C%20

%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%B0%202021.pdf (дата звернення: 01.02.2024).

Плахотнюк В. Становлення інституту продюсерства як інфраструктури музичної поп-культури України в другій половині ХХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Культурологія. Рівне, 2015. Вип. 21 (2). С. 107–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

ukrk_2015_21%282%29__24 (дата звернення: 15.02.2024).

Руйнування культурної інфраструктури: 1938 об’єктів культурної інфраструктури зазнали пошкоджень чи руйнувань через російську агресію. Сайт Міністерства культури та інформаційної політики України. 05.02.2024. URL: https://mcip.gov.ua/news/1938-obyektiv-kulturnoyiinfrastruktury-zaznaly-poshkodzhen-chy-rujnuvan-cherez-rosijsku-agresiyu/ (дата звернення: 09.02.2024).

Семашко О. Соціологія мистецтва. Київ: ДАКККіМ, 2003. 266 с. URL: http://library.nakkkim.edu.ua:8080/libdoc/knugu/knygy2/sociologiya/semashko_o_m_sociologiya_mystectv.pdf (дата звернення: 04.02.2024).

Синкевич Н. Соціокультурні функції українського хорового мистецтва. Автореферат дис. канд. мист.: 26.00.01 / Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М. Рильського. Київ, 2012. 20 с.

Ситар Л. Стратегічні орієнтири і напрямки розвитку інфраструктури сфери культури: автореферат дис. канд. екон. наук: 08.00.07 «Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика» / ПВНЗ «Львівській університет бізнесу та права». Львів, 2012. 20 с.

Традиційна культура в умовах глобалізації: виклики війни. Матеріали науково-практичної конференції (17–18 червня 2022 року). Харків: Друкарня Мадрид, 2022. 268 с. URL: http://surl.li/teqvp (дата звернення: 05.02.2024).

«Український мистецький фронт» для “Азову”. Офіційний сайт ЛНМА імені М.В. Лисенка. URL: http://surl.li/teqws (дата звернення: 08.02.2024).

Чекан Ю. Філармонічний (концертний) зал як компонент інфраструктури музичного життя. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 138. Київ, 2023. С. 8–18. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2023.138.294683. URL: http://naukvisnyknmau.com.ua/article/view/294683 (дата звернення: 25.01.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31