SOCIO-CULTURAL FUNCTIONS OF MODERN UKRAINIAN ART IN PROJECTION ON THE INFRASTRUCTURE OF MUSICAL LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-9

Keywords:

socio-cultural functions, national musical art, infrastructure of musical life, musical education institutions, intercultural communication, reception, composer’s work, performing repertoire, musical pedagogy, cultural and artistic requests.

Abstract

The purpose of the article is to analyze the socio-cultural functions of the contemporary Ukrainian art in the focus of the musical infrastructure during a full-scale russian aggression. The scientific novelty of the research lies in the fact that, for the first time, it comprehensively examines the current socio-cultural functions of national art and the category of musical infrastructure under martial law. Conclusions. The socio-cultural space of modern Ukraine and the infrastructure of musical life demonstrate concordance with social, spiritual, political-economic, sociodemographic, philosophical-aesthetic, globalization, cultural, intellectual and other trends that directly or indirectly affect all levels of art functioning. The beginning of martial law in the country on February 24, 2022, which became a marker of global geopolitical shifts and caused significant social, economic, demographic, anthropological, ontological, cross-cultural and other transformations in the country, has caused cardinal changes. With the beginning of the full-scale russian invasion of Ukraine, national art can be considered as a kind of informational weapon in the current historical context, and artists often turned into translators of national liberation ideas and expressions of patriotic aspirations in powerful creative work. In the context of the military present, Ukrainian musical art performs the following socio-cultural functions: patriotic, nationbuilding, social-communicative, therapeutic, cathartic, regulatory and cognitive, representative, ethical, educational, entertaining, aesthetic, hedonistic, communicative and others. The described socio-cultural functions directly reflect current musical and artistic needs and the process of transformation of the musical infrastructure during martial law. All phenomena related to the creation of new value attitudes in the field of musical art, which are characterized by intense dynamics, uniqueness and originality, become particularly acute.

References

Кінаш І. Особливості розвитку інфраструктури культури України: аналітичний аспект. Проблеми економіки. № 1. Київ: Bидавничий Дім «ІНЖЕК», 2013. С. 316–320. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_47 (дата звернення: 04.02.2024).

Косаняк Н. Музичний театр в інфраструктурі культурно-мистецького життя Львова кінця XVIII – першої третини XX ст. (на матеріалі тогочасної місцевої преси). Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Спеціальність 17.00.03 – Музичне

мистецтво. Львів: ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2015. 248 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/dysertacija-kosanjak.pdf (дата звернення: 03.02.2024).

Ластовецька-Соланська З. Інфраструктура сучасного музичного життя в регіональному вимірі. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Вип. 48. Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 41–44. DOI https://doi.org/10.32782/2310-0583-2022-48.07 URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/232 (дата звернен-

ня: 17.01.2024).

Ластовецька-Соланська З. Музична інфраструктура як відображення музичного ландшафту країни. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка / гол. ред. І. Зінків. № 50. Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 34–40. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-50-06. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/737 (дата звернення: 12.02.2024).

Ластовецька-Соланська З. Формування сучасної музичної інфраструктури України. Українська музика: науковий часопис. Число 2 (32). Львів, 2019. С. 5–11. DOI: https://doi.org/10.33398/2224-0926-2019-32-2 URL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2019/11/2019-2-n32-03.pdf (дата звернення: 02.02.2024).

Мазепа Т. Соціокультурні функції музичних товариств у європейському просторі ХІХ – початку ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. № 4. С. 187–191. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2017.138829 URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/138829 (дата звернення: 07.02.2024).

Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 3 травня – 13 червня 2022 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. 504 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/45275/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%2C%20

%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%B0%202021.pdf (дата звернення: 01.02.2024).

Плахотнюк В. Становлення інституту продюсерства як інфраструктури музичної поп-культури України в другій половині ХХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Культурологія. Рівне, 2015. Вип. 21 (2). С. 107–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

ukrk_2015_21%282%29__24 (дата звернення: 15.02.2024).

Руйнування культурної інфраструктури: 1938 об’єктів культурної інфраструктури зазнали пошкоджень чи руйнувань через російську агресію. Сайт Міністерства культури та інформаційної політики України. 05.02.2024. URL: https://mcip.gov.ua/news/1938-obyektiv-kulturnoyiinfrastruktury-zaznaly-poshkodzhen-chy-rujnuvan-cherez-rosijsku-agresiyu/ (дата звернення: 09.02.2024).

Семашко О. Соціологія мистецтва. Київ: ДАКККіМ, 2003. 266 с. URL: http://library.nakkkim.edu.ua:8080/libdoc/knugu/knygy2/sociologiya/semashko_o_m_sociologiya_mystectv.pdf (дата звернення: 04.02.2024).

Синкевич Н. Соціокультурні функції українського хорового мистецтва. Автореферат дис. канд. мист.: 26.00.01 / Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М. Рильського. Київ, 2012. 20 с.

Ситар Л. Стратегічні орієнтири і напрямки розвитку інфраструктури сфери культури: автореферат дис. канд. екон. наук: 08.00.07 «Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика» / ПВНЗ «Львівській університет бізнесу та права». Львів, 2012. 20 с.

Традиційна культура в умовах глобалізації: виклики війни. Матеріали науково-практичної конференції (17–18 червня 2022 року). Харків: Друкарня Мадрид, 2022. 268 с. URL: http://surl.li/teqvp (дата звернення: 05.02.2024).

«Український мистецький фронт» для “Азову”. Офіційний сайт ЛНМА імені М.В. Лисенка. URL: http://surl.li/teqws (дата звернення: 08.02.2024).

Чекан Ю. Філармонічний (концертний) зал як компонент інфраструктури музичного життя. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 138. Київ, 2023. С. 8–18. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2023.138.294683. URL: http://naukvisnyknmau.com.ua/article/view/294683 (дата звернення: 25.01.2024).

Published

2024-05-31