РОЛЬ МУЗИКИ ІВАНА НЕБЕСНОГО У ВИСТАВІ «У НЕДІЛЮ РАНО ЗІЛЛЯ КОПАЛА…»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-09

Ключові слова:

творчість О. Кобилянської, вистава, театральне дійство, музика до вистави.

Анотація

У представленій статті визначена роль музики Івана Небесного, її взаємодія з іншими складовими вистави. Акцентовано увагу на фольклорно-етнографічному аспекті виставі. Визначено, що музика розкриває характери основних героїв, композитор використовує лейттембри скрипки, трембіти для характеристики циган, гуцулів. Інсценізація творів української письменниці Ольги Кобилянської посідає значне місце в історії вітчизняного театру. Одним з таких сценічних утілень стала вистава за повістю «У неділю рано зілля копала», яка налічує більш ніж пів вікову сценічну історію. Вона увійшла до репертуару вітчизняних театрів, збагативши їхній репертуар творами української класики на соціально-психологічну тематику. У репертуарі Вінницького академічного українсько-драматичного театру ім. М. Садовоського вистава з’явилась у 2014 р. Характерною особливістю постановки є наявність музично-хореографічного наповнення сцен, які відіграють вагому роль у виставі. Режисерка Т. Славінська та балетмейстерка Д. Калакай реалістично відтворили музично-хореографічними засобами характерні особливості різних обрядів (святкові гуляння молоді, свято Івана Купала, весілля). Метою статті є визначення ролі музичного наповнення вистави у контексті її розвитку, взаємодії з іншими сценічними засобами виразності. Методологію складають теоретичний, інтерпретологічний, компаративний, комплексний, а також метод узагальнення, поєднання яких дає змогу розкрити мету статті. Наукова новизна. У статті уперше проаналізована музика Івана Небесного до однієї з вистав у фольклорно-етнографічному аспекті на сцені Вінницького академічного українського музично-драматичного театру ім. М. Садовського на прикладі романтичної драми за повістю О. Кобилянської «У неділю рано зілля копала…». Музичне оформлення сприяє драматургічному розвитку, коментує хід подій. Музична складова, пов’язана з образом, Маври позначена експресивністю, виявом душевного болю героїні. Музично-хореографічні композиції, що відображають життя гуцулів, втілюють символіку, міфопоетику повісті О. Кобилянської.

Посилання

Бойко О. Елементи купальської хореографії. Спадщина предків. 2014. URL : https://spadok.org.ua/narodni-zvychayii-obryady/elementy-kupalskoyi-khoreografiyi (дата звернення 09.04.2023).

Гожик Ю. Іван Небесний – представник сучасної генерації композиторів України. Музика. 2016. https://mus.art.co.ua/ivan-nebesnyj-predstavnyk-suchasnoji-heneratsiji-kompozytoriv-ukrajiny/ (дата звернення 10.03.2024).

Загурський В. Повість Ольги Кобилянської «У неділю рано зілля копала…» та її втілення на Кримській сцені. Культура народів Причорномор’я. 2005. № 63. С. 125–127.

Мацієвський І. Музичні інструменти гуцулів. Вінниця, Нова книга. 2012. 478 с.

Монахова Н. Фольклорні моделі в повісті О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала» (на прикладі міфологеми «доля»). Маґістеріум. Вип. 4. Літературознавчі студії. Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ : Стилос, 2000. С. 37–40.

Москвічова Ю. Театральні тенденції сучасної Вінниччини. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2013. № 2. C. 146–153.

Потебня О. Про купальські вогні та споріднені з ними уявлення. Фольклористичні зошити. 2008. Вип. 11. С. 167–188.

Пряникова Ю. Міфологічні елементи в повісті О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала…». Маґістеріум. Вип. 4. Літературознавчі студії. Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ : Стилос, 2000. С. 37–40.

Савельєва М. Сценічні версії творів Ольги Кобилянської в історії українського драматичного театру. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2010. №1. C. 126–131.

Сідлецька Т. Значення і роль діяльності Вінницького державного академічного музично-драматичного театру імені Миколи Садовського у культурно-мистецькому житті міста кінця ХХ–початку ХХІ ст. ВНТУ. Науково-технічна конференція Інституту соціально-гуманітарних наук. 2021. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum-2021/paper/view/11998/9997 (дата звернення 19.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-03