ВІОЛЬ Д'АМУР В ТВОРЧОСТІ ПАУЛЯ ГІНДЕМІТА: ВІДКРИТТЯ ІНСТРУМЕНТУ В УМОВАХ МОДЕРНІСТСЬКОЇ ЕСТЕТИКИ (НА МАТЕРІАЛІ KAMMERMUSIK ОР. 46, № 1 І KLEIN SONATA OP. 25, № 2)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-07Ключові слова:
Пауль Гіндеміт, віоль д'амур, поліфонія, неокласицизм, старовинна музика, жанр, бароко.Анотація
У статті досліджено особливості сприйняття віолі д'амур видатним німецьким композитором ХХ століття Паулем Гіндемітом. Відзначено суттєву зацікавленість з боку митця старовинним жанрами і формами, переосмислення яких в дусі неокласичної естетики сформувало як індивідуальний стиль композитора в цілому, так і характер більшості його інструментальних опусів зокрема. Окремо вказано на поліфонічний аспект як основну властивість гіндемітівської фактури у інструментальній творчості. Досліджено згадки про віоль д’амур у науковій і творчій практиці П. Гіндеміта і загалом у біографічному контексті. Перераховано найбільш знакові події: створення індивідуальної репліки віоль д’амур Ойгеном Шпренґером, дослідження барокових творів з наявністю сольної партії цього інструменту, присвячені йому есе і лекції. Доведено факт системного інтересу П. Гіндеміта до можливостей віоль д’амур, що дозволяє так само розглядати його як складову композиторських експериментів зі старовинною музикою. Проаналізовано стилістику двох опусів П. Гіндеміта за участю цього інструменту як сольного – «Kammermusik № 6» (ор. 46 № 1), Klein Sonata (ор. 25, №2). Встановлено жанрово-стильові особливості обох творів, які поєднують барокові жанри на різних рівнях цілісності (прелюдія, фуга, соната, остинатні варіації, концертна форма) та особливості гармонічної мови, що відбиває неокласичну естетику митця у 1920-ті роки та пізніше. Підкреслено особливості інструментальної партії віолі д'амур, у мелодиці якої поєднується віртуозне начало, мотивна робота і ладогармонічна мова згідно переосмисленої тональності, що складало сутність ладової системи П. Гіндеміта. Зроблено висновок, що інтерес композитора до віоль д’амур також слід розглядати як частину зацікавленості старовинною бароковою музикою.
Посилання
Гнатів Н. Тематична організація інструментальних творів Пауля Гіндеміта. Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2016. 19 с.
Гнатів Н. Трансформація тематизму як фактор становлення індивідуального стилю в струнних квартетах Пауля Гіндеміта раннього періоду творчості. Київське музикознавство. Вип. 40. Київ: КМАМ ім. Р. Гліера, 2011. С. 45−54.
Городецький А. Kammermuzik № 5 Пауля Гіндеміта: на шляху до формування індивідуального композиторського стилю. Музикознавчий універсам. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2016. С. 69–82.
Buis J. Early Music and Paul Hindemith (1895-1963) in the United States: A Centenary Evaluation. College Music Symposium, 1996. 36, 16–32. http://www.jstor.org/stable/40374282
Hindemith Paul; Teuffel, Gunter. Works For Viola d'Amore. CD Album. Neuhausen: Hänssler Classic, 2013. URL: https://open.spotify.com/album/1LoRcCxsnBvsk0etGPJmGI
Neumeyer D. The music of Paul Hindemith. New Haven: Yale University Press, 1986. 294 p.
Scherzinger M. Heideggerian Thought in the Early Music of Paul Hindemith (With a Foreword to Benjamin Boretz). Perspectives of New Music, 2005. 43/44, 80–125. http://www.jstor.org/stable/25164591 DOI: 10.1353/pnm.2006.0031
Skelton G. Paul Hindemith: the man behind the music: a biography. London: V. Gollancz ltd., 1975. 319 p.
Skelton G. Selected Letters of Paul Hindemith. New Haven: CT, 1995. 270 р.