ТЕМБРОВО- ІНТОНАЦІЙНА СЕМАНТИКА У ДУХОВИХ ПАРТІЯХ СЮЇТИ «ЖОВТА РІКА – ЗОЛОТИЙ БЕРЕГ» ЧЖУ ЦЗЯХЕ: ЄВРОПЕЙСЬКО-КИТАЙСЬКІ ПЕРЕГУКИ
Ключові слова:
китайська оркестрова музика, європейсько-китайські музичні паралелі, духові інструменти, темброво-інтонаційна семантика, темброво-інтонаційна модельАнотація
У статті висвітлено проблему європейсько-китайського діалогу та художніх паралелей у музичній культурі, яка є однією із тих, що активно вивчаються на українських теренах, насамперед, китайськими дослідниками. Приділено спеціальну увагу теоретичним питанням духової оркестрової культури та творчості у контексті українсько-китайських художніх паралелей. У процесі вивчення даної теми проаналізовано праці таких китайських дослідників як Лі Сябінь (труба), Ло Кунь (саксофон), Цзоу Вей (тромбон) та ін. Мета статті – вирізнити основні темброво-інтонаційні семантичні моделі у духових партіях сюїти «Жовта ріка – Золотий берег» Чжу Цзяхе та показати певні перегуки із відомими творами європейської музики на прикладі симфонічної поеми «На берегах Вісли» Бориса Лятошинського. Пропонується поняття «темброво-інтонаційна семантика» та її моделі, яке обґрунтоване та проілюстроване у процесі аналізу. У його трактуванні автор виходить із поняття «інтонаційна концепція», уведеного В. Москаленком, та концепції «інтонаційного образу світу» Ю. Чекана. Укладено висновки про те, що у симфонічній поемі «На берегах Вісли» Б. Лятошинського важливим фактором є темброво-інтонаційні моделі симфонічної виразовості. Надзвичайно важливу роль у цьому процесі мають духові інструменти як «знаки» образно-емоційної семантики твору, пов’язаної із трагедійнім переосмисленням фольклорного матеріалу, його темброво-інтонаційною модуляцією від первинного варіанту до модерного. Духові партії у творчості корифея української культури Б. Лятошинського та китайської – Чжу Цзяхе представлені розмаїтими темброво-семантичними моделями, описаними у процесі аналізу. У симфонічній сюїті «Жовта ріка – Золотий берег» Чжу Цзяхе прослідковується використання подібних темброво-інтонаційних моделей, що й у творі Б. Лятошинського, які стали «знаковими» семантичними явищами світової культури. Дослідження може мати практичне значення для майбутніх дослідників процесів європейсько-китайського діалогу та конвергенційних явищ у сучасному академічному музичному мистецтві Китаю, а також для дослідників і виконавців оркестрової музики.
Посилання
Вакалюк П. Роль труби в симфонічній творчості Бориса Лятошинського та Станіслава Людкевича : автореф. дис... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2009. 16 с.
Лі Сябінь. Труба в музичному мистецтві України й Китаю: компаративний аспект : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2012. 21 c.
Ло Кунь. Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства (д-ра філософії) : 26.00.01. Львів, 2017. 19 с.
Москаленко В. Понятие «музыкальное произведение» в аспекте методики анализа. Исторические аспекты теоретических проблем в музыкознании. Киев : КГК, 1985. С. 50–64.
Новакович М. Канон українського музичного модернізму (на прикладі творчості Бориса Лятошинського) : монографія. Луцьк : Твердиня, 2012. 168 с.
Прихід В. Молодіжний симфонічний оркестр України – вперше разом. Music-rewier. Ukraine. 1 серпня 2017 року. URL : www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/CAD9B0659A47A5ACC225816F0060FFC3 (10.03.2019).
Самохвалов В. «Гражина», «На барегах Вісли»: симфонічні твори Б. Лятошинського. Київ : Мистецтво, 1964. 32 с.
Самохвалов В. Черты симфонизма Б. Лятошинского. Киев : Музична Україна, 1977. 169 с.
Цзоу Вей. Композиційні та драматургічні функції тембру тромбона в оркестровій творчості композиторів XIX століття: до проблеми тембрової семіології музики : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. – Одеса, 2015. 19 c. 10. Чекан Ю. Інтонаційний образ світу : монографія. Київ : Логос, 2009. 227 с.