ВТІЛЕННЯ НОСТАЛЬГІЇ У ФОРТЕПІАННОМУ ЦИКЛІ «ЛЮБОВ» ВАСИЛЯ БАРВІНСЬКОГО

Автор(и)

  • Оксана Юріївна Семенець

Ключові слова:

творчість В. Барвінського, ностальгія, модернізм

Анотація

Розглядаються риси ностальгії у фортепіанному циклі «Любов» В. Барвінського. Звертається увага на особливості стилю композитора в різні періоді творчості. Зокрема виділяється вплив модернізму на творчість В. Барвінського. Так, модерністичні риси проявили себе у багатьох творах композитора: «Прелюдія h-moll», II частина з циклу «Любов», «Прелюдія» з «Сюїти на українські народні теми», «Жаб‘ячий вальс», «Прелюдії e-moll, Fis-dur, Cis-dur», «Тріо a-moll», солоспів «В лісі», романси «Ой люлі, люлі», «Вечером в хаті», сонет «Благословення будь», «Пасторальна прелюдія fis-moll», «Молодіжний квартет», «Фортепіанний концерт f-moll», романси «Місяцю-князю», «В лісі», «Ой поля, ви поля», та ін. Також наявними для творчого методу В. Барвінського є використання діалогу та полілогу, своєрідної семантичної гри, яка проявилась в алюзіях до М. Лисенка, Р. Вагнера, Дж. Пуччіні, К. Дебюссі, М. Равеля тощо. Крім того, йдеться про ностальгію як одну із характерних рис модернізму, яка особливо проявила себе в мистецтві кінця XIX – початку XX ст. У музиці ностальгією можна назвати звертання до минулих стилів та епох, зокрема бароко та класицизму. Так, необарокові та неокласичні риси спостерігаємо у композиторів І. Стравінського, П. Хіндеміта, М. Равеля, Ж. Роже-Дюкаса, Г. Форе, Д. Мійо, А. Оннегера, в українській музиці – М. Лисенка, К. Стеценка. Також, в статті звертається увага на особливе виявлення ностальгійності в епоху перелому XIX–XX ст. Доводиться, що для цього періоду ностальгія була характерною особливість, що проявила себе як один із факторів переосмислення буття. Зокрема, ностальгійність знайшла своє вираження у фортепіанному циклі «Любов» В. Барвінського як туга за батьківщиною, нареченою, скорботою за втраченим у роки Першої світової війни тощо.

Посилання

Бабинець Н. Риси імпресіонізму у вокальній творчості В. Барвінського. // Молодь і ринок. Березень 2009. №3 (50). С. 46 – 48.

Карлюс М. Стильові риси модерну в камерно-інструментальній творчості Василя Барвінського // Молодь і ринок. Березень 2009. №3 (50). С. 132 – 135

Кияновська Л. Стиль Василя Барвінського в контексті естетичних тенденцій західно-української культури XX ст. // Культурологические проблемы музыкальной украинистики. Одесса: Астропринт, 1997 г. Вып. 2, часть 1. С. 17 — 27

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичноі культури XIX – XX ст. – Тернопіль: СМП Астон, 2000. С. 188 – 205.

Козаренко О. Семантична «гра» в музичній мові Василя Барвінського // Записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія Мистецтвознавство. 2000. №1 (4). С. 3 – 5

Левая Т. Н. Русская музыка начала ХХ века в художественном контексте эпохи. М.: Музыка, 1991. 166 с.

Мазепа Л. Трагічна доля митця // Музика. 1988 р. №5. С. 24 – 26.

Назар Л. Переломлення художньо-естетичних напрямків XX ст. у творчості В. Барвінського в контексті модернізму // Молодь і ринок. Березень 2009. №3 (50). С. 75 – 80

Назар Л. Риси українського менталітету у творчості В. Барвінського. Спостереження перше: феномен природи // Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. К.: Міленіум, 2006. Вип. 9. С. 40 – 53.

Павлишин С. Всегда был искренен и чист // Советская Музыка. 1988 г. №8. С. 13 - 19.

Салдан С. Фортепіанна творчість Василя Барвінського – національне відродження // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка та Національної Музичної Академії України ім. Петра Чайковського. Серія Мистецтвознавство. 2003. №1 (10). С. 18 – 22

Скворцова И. Стиль модерн и русская музыкальная культура рубежа XIX – XX веков. Рассуждения на тему в форме свободных вариаций // Музыкальная академия. 2005. №4. С. 189 – 194.

Солонецька О. Загальна характеристика камерно-інструментальної творчості (з фортепіано) В. Барвінського // Культурологические проблемы музыкальной украинистики. Одесса: Астропринт, 1997. Вып. 2 Часть 1. С. 110 – 122.

Тимощук О. Є. Взаємодія художньо-стильових тенденцій у фортепіанній музиці передвоєнного періоду (на прикладі дитячих альбомів В. Барвінського та В. Косенка) // Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Київ: Міленіум. 2011. Вип. 20. С. 48 – 53.

Ярмак Я. А. Ностальгія в контексті естетичних поглядів М. Метнера: культурологічний аналіз: дис. На зд. ступеня канд. культурології 26.00.01. / Київ: 2015. 216 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-01