ВОКАЛЬНІ ТВОРИ ФРАНЦА КСАВЕРА МОЦАРТА У ФОНДАХ БІБЛІОТЕКИ ЛНМА ІМ. М. В. ЛИСЕНКА

Автор(и)

  • Наталія Майчик

DOI:

https://doi.org/10.32782/2310-0583-2021-47.05

Ключові слова:

камерно-вокальна творчість, виконавський досвід, стилістика бідермаєру і романтизму, традиції концертного виконавства

Анотація

Стаття присвячена розгляду видань вокальних композицій Ф. К. Моцарта з архіву бібліотеки Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка у джерелознавчому та жанровому аспектах. Аналіз наявних нотних видань дає підстави для спостережень над суспільними запитами його доби, жанровими різновидами, поетичними пріоритетами митця, особистими контактами з провідними видавництвами Європи тощо. Названа сфера творчості представлена такими різновидами: німецька пісня, романс, елегія, вокальний цикл, вокальний ансамбль для чоловічих та жіночих голосів з супроводом і a cappella. Твори митця поставали для виконавців різних рівнів, вони демонструють глибоке розуміння потенціалу адресатів, особливостей вокальної природи звукоутворення і фразування, закономірностей і можливостей співвідношення співу і акомпанементу. Його опуси публікувалися у провідних видавництвах Відня, Дрездена, Ляйпціґу як самостійні видання, а також у вигляді окремих публікацій одиничних композицій у масових періодичних виданнях (як правило, в час перебування композитора у Відні). У кожному з жанрів, до яких звертається митець, помітне глибинне розкриття поетичної основи, відповідність добору засобів до стилю і змісту тексту. Композиції, орієнтовані на бідермаєрівські засади родинного музикування, вирішені у максимально доступних текстових і формотворчих засобах. Натомість випадки прочитання композитором поезії світового рівня (Ф. Грільпарцер, Дж. Байрон), зумовлюють вагоме проникнення в інтонаційну і емоційно-змістову сферу та відбір для її інтерпретації винятково точно вивірених виразових засобів, які свідчать про яскраве мелодичне обдарування і суголосність з передовими тенденціями романтичної доби. Вокальні ансамблі адресовані підготованим виконавцям, тому їх відрізняє багатство взаємодії розвинених вокальних партій (імітаційне, контрапунктичне, ізортимічно-акордове, підголоскове, фактурні прийоми Liedertaffel), розвинені тонально- гармонічні плани, сміливі інтервальні співвідношення, багата і різнопланова фактура супроводу. Більшість із цих творів виникла у галицький період творчості митця, а отже, дає можливості глибше розкрити традиції виконавства нашого краю крізь призму засвоєного ним обширного європейського досвіду.

Посилання

Антонюк І.М. З історії музичних колекцій бібліотеки Львівської державної музичної академії імені М.В. Лисенка. Вісник Львівського університету. Серія: книгознавство, бібліотекознавство та інформаційні технології. Львів, 2007. Вип. 2. С. 209–216.

Антонюк І.М. Нотні колекції бібліотеки ЛНМА ім. М.В. Лисенка у світлі історико-культурного процесу краю : дис. ... канд. мистецтвознав : 17.00.01 – Теорія та історія культури. Львів : ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2008. 250 c.

Кияновська Л. Діяльність німецьких, австрійських та чеських музикантів в Галичині в ХІХ ст. Musica Galiciana: Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945) / pod red. L. Mazepy. Rzeszów: 2000. Т. 5. С. 119–128.

Kolbin D. Ein Lemberger Portrat von Franz Xaver Mozart In: Lemberg. L’viv 1772–1918. Wiederbegegnung mit einer Landeshauptstadt der Donaumonarchie. Eigenverlad der Museen der Stadt Wien.Wien, 1993. S. 30–32.

Linden, Albert Van der and W. A. Mozart, Jr. Lettres de W. A. Mozart junior. Revue belge de Musicologie. Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap. 1951. Vol. 5. № 3/4 (Jul.-Dec.). Р. 147–176.

Mazepa L. Towarzystwo św. Cecylii we Lwowie. Musica Galiciana / pod red. Leszka Mazepy. Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 1999. T. III. S.105–127.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Bertha’s Lied in der Nacht (Aus dem Trauerspiele: Die Ahnfrau). Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode. [Wien] : Strauss, 1821. № 111. [Erstdruck]. S. 8.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Die Nacht / Gedicht von Uz. Vocal-Terzett von W. A. Mozart (Sohn) [Erstdruck] Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode. [Wien] : Strauss, 1839. № 51. S. 8.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Drey deutsche Lieder mit Begleitung des Pianoforte / componirt und der Frau Milder-Hauptmann gewidmet von W. A. Mozart (Sohn). Wien : Artaria & Comp.ie, [1833]. [Erstdruck].13 S.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Erinnerung. Gedicht von Lord Byron. In Musik gesetzt von W. A. Mozart sohn W. A. Mozart (Sohn.). Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode. [Wien] : Strauss, 1839. № 108. [Erstdruck]. S. 9.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Frühlings-Grüss: Gesang für drei Frauen-Stimmen mit Begleitung des Pianoforte ; 29tes Werk [Op. 29] / in Musik gesetzt von W. A. Mozart (Sohn.). Dresden : Wilhelm Paul, [1835] [Erstdruck]. 7 S.

Mozart F. X. [W. A. Mozart (Sohn)]. Sechs Lieder mit Begleitung des Forte-Piano von W. A. Mozart (Sohn.). Op. 9. Leipzig : Breitkopf & Härtel. 1810. 17 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-02