ФОРТЕПІАННИЙ ЦИКЛ ЦЮАНЬ ЦЗІХАО «ПОЄДНАННЯ ДОВГОГО І КОРОТКОГО» ЯК ПРИКЛАД АВАНГАРДНОЇ МУЗИКИ ДОБИ НОВОГО КИТАЮ
Ключові слова:
фортепіанний цикл, авангардна музика, «довжини звуків», традиційні корейські барабани, виконавська інтерпретація.Анотація
Мета статті – дослідження фортепіанного циклу Цюань Цзіхао «Поєднання довгого і короткого» в аспекті синтезування ознак національної стилістики та засад сучасної композиції. Методологія дослідження базується на комплексному поєднанні методів: теоретичного – при вивченні концептуальних засад специфіки корейських народних мелодій з виокремленням категорії їх унікальної ритміки, онтологічного – що дозволив осягнути витоки формування ритміки мелодій народу корьо, музикознавчого – при аналізі стилістики твору та виявлення сукупності факторів впливу на специфіку його фортепіанного виконання, методу інтерпретації музичного твору для пропозиції творчого опрацювання авторського тексту. Наукова новизна полягає у тому, що авторкою вперше в українському музикознавстві здійснено комплексний аналіз фортепіанного циклу Цюань Цзіхао «Поєднання довгого і короткого» в сенсі реалізації прагнень композитора до синтезу ознак національної стилістики та методів сучасної композиції. Висновки. При аналізі циклу Цюань Цзіхао розглянуто стильові особливості твору, що проявились в експериментуванні з унікальними ритмами та «довжинами звуків» корейської музики. Визначено витоки походження метроритмічної специфіки пісень народу корьо, роль супроводу групи традиційних різнотембрових барабанів у походженні комбінацій довгих і коротких тривалостей звуків, вказано на важливість наслідування барабанних тембрів засобами фортепіано при виконанні циклу. Привернено увагу піаністів до яскравої музики твору та його ширшого уведення до виконавського обігу. З урахуванням методів роботи над технічними труднощами запропоновано приклад власної виконавської інтерпретації.
Посилання
Ван Ін. Фортепіанна творчість китайських композиторів ХХ–ХХІ століть. Вісник Китайської Центральної консерваторії. Пекін: «Народ Сичуані», 2000. С. 18–24. № 9. / 王颖二十至二十一世纪中国作曲家的钢琴作品。中央音乐学院学报。北京:四川人民,2000年。第18–24页。№ 9。 2. Дей Бейшен. Мистецтво перекладів китайської традиційної музики для фортепіано. Збірка статей. Ляонін: Шеньянська консерваторія, 1999. № 3. 112 с. / 代百生中国钢琴传统音乐改编曲艺术代百生//文摘——辽宁,1999. —112页, № 3.
Інтерв’ю з композитором Цюань Цзіхао. Щоденник ІV Конкурсу творів китайських композиторів. Пекін, 1985. 25 с. / 作曲家权继浩的采访, 第四届中国作曲家比赛日记。1985年,北京。第25页。
Пей Хан. Развитие фортепианной сюиты в Китае в середине ХХ века. URL: http://repository.buk.by/bitstream/handle/123456789/549/ Дата звернення 18.11.2019.
Сунь Я. Особливості китайської фортепіанної музики другої половини ХХ ст. Пекін: Народна музика, 2001. 211 с. 孙扬 20世纪下半叶中国钢琴音乐的特点。北京:人民音乐,2001. 第211页。
Тун Дао Цзинь. Аналіз і виконання китайського фортепіанного твору. Пекін: Видавництво народної музики, 1999. 348 с. / 童道进中国钢琴作品的分析与表现。北京:人民音乐出版社,1999。第348页。
Чжао Сяошен. Фортепіанне виконавство. Пекін: Народна музика, 1992. 243 с. / 赵晓生 钢琴演奏之道。北京:人民音乐,1992。第243页。8. Чжу Янфень. Знайомство з сучасною фортепіанною музикою. Шанхай: Шанхайська музика, 1996. 42 с. / 朱杨帆现代钢琴音乐简介。上海:上海音乐,1996年。第42页。