СОНАТА ДЛЯ ДВОХ СКРИПОК В ЕСТЕТИЧНИХ ПОШУКАХ ХХ СТОЛІТТЯ: СЕРГІЙ ПРОКОФ’ЄВ, ГЕНРИК МІКОЛАЙ ҐУРЕЦЬКИЙ, ЕДІСОН ДЕНИСОВ
Ключові слова:
соната для двох скрипок, музичний неокласицизм, неофольклоризм, естетичні пошуки, техніка композиції.Анотація
Мета статті полягає у вирізненні жанрово-стилістичних рис сонат для двох скрипок С. Прокоф’єва, Г. М. Ґурецького, Е. Денисова в контексті жанрової спадкоємності та естетичних пошуків ХХ ст. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні комплексу взаємодоповнюючих методів, серед яких є такі: аналітичний – при аналізі музичної мови та принципів драматургії; компаративний – при порівнянні реалізації жанру сонати для двох скрипок у творах трьох композиторів. Наукова новизна статті полягає в інтерпретації стилістичного вирішення вказаних творів у контексті спадкоємності у розвитку жанру. Висновки. Обґрунтовано належність вказаних творів до неокласицизму з окремими рисами неофольклоризму та інших стилістичних пошуків ХХ століття. Доведено, що С. Прокоф’єв зробив значні нововведення у драматургії, тематичних розробках та музично-мовній стилістиці, що відіграло експериментальну роль у музичному континуумі першої третини XX ст. Г. М. Ґурецький синтезував неокласичний підхід до мовлення, неофольклорний до використання народно-інструментального мислення та композиційну техніку, характерну для нової музики. Е. Денисов сказав нове слово у жанрі дуету для скрипки на матеріалі народної пісні. Вбачається спадкоємність Сонати С. Прокоф’єва і творів Г. М. Гурецького та Е. Денисова у розвиненій лінеарності, гостроті звучання гармонічної вертикалі, метроритмічній мінливості.
Посилання
Варунц В. Музыкальный неоклассицизм : исторические очерки. Москва : Музыка, 1988. 80 с.
Ґранат-Янкі А. Музика як політичний дискурс: твори польських композиторів другої половини ХХ століття в семіотичній перспективі. Українська музика : науковий часопис. Львів, 2013. Число 4 (10). С. 41–49.
Калениченко А. Напрями, стилі, течії та естетичні ситуації в українській музиці. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : збірник наукових праць. Київ, 2009. Випуск 9. С. 106–113.
Келдыш Ю. Неоклассицизм. Музыкальная энциклопедия: в 6 тт. Т. 3. Москва : Советская энциклопедия, 1976. C. 960–963.
Лобанова М. Музыкальный стиль и жанр: история и современность. Москва : Советский композитор, 1990. 312 с.
Мельник Л. О. Необарокові тенденції в музиці ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2004. 19 с.
Михайлов М. О классицистских тенденциях в музыке XIX – начала ХХ века. Этюды о стиле в музыке : cтатьи и фрагменты. Ленинград : Музыка, 1990. С. 190–227.
Наливайко Д. Исскуство: направления, течения, стили. Киев : Мистецтво, 1981. С.15.
Павлишин С. Музика двадцятого століття : навчальний посібник. Львів : БаК, 2005. 232 с.
Потапов С. И. Хор в творчестве Эдисона Денисова : дис. … канд. искусствовед. : 17.00.02. Москва, 2011. 344 с. URL: http://www.dissercat.com/content/khor-v-tvorchestve-edisona-denisova #ixzz5itRqLl45 (дата звернення 22.03.2019).
Прокофьев С. С. Материалы, документы, воспоминания [Тексты С. С. Прокофьева и материалы о нем.], Издание 2-е, доп., сост. С. И. Шлифштейн, Москва : Государственное музыкальное издательство, 1961. 708 с.
Раабен Л. Камерная инструментальная музыка первой половины ХХ века. Страны Европы и Америки. Ленинград : Советский композитор, 1986. 198 с.
Рябоконєва М. О. Музичний неокласицизм як феномен сучасної західноєвропейської культури : дис. … канд. мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2016. 197 с.
Сидоренко Л. Інноваційність індивідуальної системи виразових засобів у «Трансляції VI» Анджея Кжановського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне, 2009. Вип. 15 (1). С. 148–153.
Сюта Б. О. Принципи організації художньої цілісності у творчості українських і польських композиторів 1970-х – 1990-х років : дис. ... докт. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2006. 419 с.
Тукова І. Г. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського барокко в українській музиці другої половини ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2003. 19 с.
Холопов Ю., Ценова B. Эдисон Денисов : монография. Москва : Композитор, 1993. 312 с.
Шульгин Д. Признание Эдисона Денисова : по материалам бесед, монографические беседы. Москва : Композитор, 1998. 438 с.
Bandur, Markus (1995). Neoklassizismus. Terminologie der Musik im 20. Jahrhundert. Stuttgart : Franz Steiner Verlag. S. 278–298.
Bauman-Szulakowska, Jolanta (2001). Ewolucja estetyczna sląskiej tworczosci muzycznej XX wieku / Kadłubiec Daniel, Dziadek Magdalena (red.). Polska muzyka wspolczesna. Kierunki – Idee – Postawy. Katowice. S. 11–21.
Henryk Mikołaj Górecki. URL: https://culture.pl/pl/tworca/henryk-mikolaj-gorecki (дата звер-нення 23.03.2019).
Thomas, Adrian (1998). Górecki. Kraków : PWM. 320 s.