SONATA FOR TWO VIOLINS IN AESTHIC SEARCHS OF XX CENTURY: SERGEY PROKOFIEV, HENRYK MIKOLAJ GURECKI AND EDISON DENISOV

Authors

Keywords:

sonata for two violins, musical neo-classicism, neo-folklore, aesthetic quest, compo-sition technique.

Abstract

The purpose of the article is to outline the aesthetic searches of the twentieth century in the genre of sonata for two violins, in the works of S. Prokofiev, H. M. Gurecki, E. Denisov. Methods of research were: analytical – in the consideration of musical language and principles of dramatic development of selected works; comparative – comparing sonata genre interpretations for two violins in the works of three composers. The novelty of this article is the interpretation of these works in the context of continuity in the development of the sonata genre for two violins. The conclusions. The affiliation of sonatas for two violins by S. Prokofiev, H. M. Gurecki and E. Denisov to neo-classicism and the features of neo-folklorism and other musical directions of the 20th century is substantiated. It is proved that S. Prokofiev made significant innovations in the dramaturgy, thematic development methods and musical-linguistic stylistics which played an experimental role in the musical art continuum of the first third of the 20th century. H. M. Gurecki synthesized a neo-classical approach to form-writing, a neo-folklore approach to the use of folk-instrumental thinking and the composition technique which is characteristic of the new music. E. Denisov said a new word in the violin duet genre on the material of folk song. We see the continuity with S. Prokofiev’s Sonata in the developed linearity, sharpness of the harmonic vertical, variability of metro-rhythmic in the works by G. M. Gurecki and E. Denisov. It outlines future perspectives, including an analysis of the repertoire for two violins through the lens of systematizing historical styles and genres. After all, the composer’s practice of recent years has convincingly proved that the genre of duets – both homogeneous, intended for one instrument, and combining different, sometimes quite contrasting in terms of instruments, still remains highly sought after and brings interesting artistic results.

References

Варунц В. Музыкальный неоклассицизм : исторические очерки. Москва : Музыка, 1988. 80 с.

Ґранат-Янкі А. Музика як політичний дискурс: твори польських композиторів другої половини ХХ століття в семіотичній перспективі. Українська музика : науковий часопис. Львів, 2013. Число 4 (10). С. 41–49.

Калениченко А. Напрями, стилі, течії та естетичні ситуації в українській музиці. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : збірник наукових праць. Київ, 2009. Випуск 9. С. 106–113.

Келдыш Ю. Неоклассицизм. Музыкальная энциклопедия: в 6 тт. Т. 3. Москва : Советская энциклопедия, 1976. C. 960–963.

Лобанова М. Музыкальный стиль и жанр: история и современность. Москва : Советский композитор, 1990. 312 с.

Мельник Л. О. Необарокові тенденції в музиці ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2004. 19 с.

Михайлов М. О классицистских тенденциях в музыке XIX – начала ХХ века. Этюды о стиле в музыке : cтатьи и фрагменты. Ленинград : Музыка, 1990. С. 190–227.

Наливайко Д. Исскуство: направления, течения, стили. Киев : Мистецтво, 1981. С.15.

Павлишин С. Музика двадцятого століття : навчальний посібник. Львів : БаК, 2005. 232 с.

Потапов С. И. Хор в творчестве Эдисона Денисова : дис. … канд. искусствовед. : 17.00.02. Москва, 2011. 344 с. URL: http://www.dissercat.com/content/khor-v-tvorchestve-edisona-denisova #ixzz5itRqLl45 (дата звернення 22.03.2019).

Прокофьев С. С. Материалы, документы, воспоминания [Тексты С. С. Прокофьева и материалы о нем.], Издание 2-е, доп., сост. С. И. Шлифштейн, Москва : Государственное музыкальное издательство, 1961. 708 с.

Раабен Л. Камерная инструментальная музыка первой половины ХХ века. Страны Европы и Америки. Ленинград : Советский композитор, 1986. 198 с.

Рябоконєва М. О. Музичний неокласицизм як феномен сучасної західноєвропейської культури : дис. … канд. мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2016. 197 с.

Сидоренко Л. Інноваційність індивідуальної системи виразових засобів у «Трансляції VI» Анджея Кжановського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне, 2009. Вип. 15 (1). С. 148–153.

Сюта Б. О. Принципи організації художньої цілісності у творчості українських і польських композиторів 1970-х – 1990-х років : дис. ... докт. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2006. 419 с.

Тукова І. Г. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського барокко в українській музиці другої половини ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2003. 19 с.

Холопов Ю., Ценова B. Эдисон Денисов : монография. Москва : Композитор, 1993. 312 с.

Шульгин Д. Признание Эдисона Денисова : по материалам бесед, монографические беседы. Москва : Композитор, 1998. 438 с.

Bandur, Markus (1995). Neoklassizismus. Terminologie der Musik im 20. Jahrhundert. Stuttgart : Franz Steiner Verlag. S. 278–298.

Bauman-Szulakowska, Jolanta (2001). Ewolucja estetyczna sląskiej tworczosci muzycznej XX wieku / Kadłubiec Daniel, Dziadek Magdalena (red.). Polska muzyka wspolczesna. Kierunki – Idee – Postawy. Katowice. S. 11–21.

Henryk Mikołaj Górecki. URL: https://culture.pl/pl/tworca/henryk-mikolaj-gorecki (дата звер-нення 23.03.2019).

Thomas, Adrian (1998). Górecki. Kraków : PWM. 320 s.

Published

2022-11-04