THE REGIONAL ASSOCIATION OF AMATEUR COMPOSERS AS AN IMPORTANT CENTER FOR THE DEVELOPMENT OF THE MUSICAL CULTURE OF ZAPORIZHZHIA IN THE SECOND HALF OF THE 20TH AND THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURIES
Keywords:
Zaporizhzhya region, musical culture, regional association of amateur composers.Abstract
Purpose of the Article. To analyze the activities of the Regional Association of Amateur Composers (RAAC) in the context of the development of the musical culture of the Zaporizhzhya region of the second half of the of the 20th – Beginning of the 21st centuries. Methodology. The research methodology consists in applying the method of analysis of sources – in the study of archival documents and materials; analytical method – to study the creative activities of the organization; Cultural and historical methods – understanding the relationship between historical and artistic development in the region of the studied historical period. Scientific Novelty. A significant number of documents and materials, scientific and journalistic works that contain information about the activities of the RAAC are systematized and analyzed. Archival materials introduced into scientific circulation enrich information on various aspects of the development of the musical culture of the Zaporizhzhya region. Conclusions. In the studied historical period, RAAC is a creative center that actively influences the development of the musical culture of Zaporizhzhya region. Since the beginning of its activity in 1952, the work of RAAC has been systematized, clearly organized and aimed at the processes of activation, development, improvement and popularization of the work of amateur composers in the region. The specifics of the RAAC activities in the Soviet period are oriented towards a mass audience. This is facilitated by the intensity of the creative performances of members of associations in cities and villages, the work in which is conducted under the auspices of its members, in which they actively participate in the creation of works by composers in the repertoire of creative groups in the region. In the works of composers of the Zaporizhzhya region of the period of independence of Ukraine, the visual and artistic content was updated, the texture and musical style became more diverse. Composers are actively addressing folk sources and regional themes.
References
Антоненко О. М. Хорова культура Запорізького краю ХХ – початку ХХІ століть в аспектах музичної регіоналістики : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Нац. академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2014. 296 с.
Грушкіна С. В. Жанрово-видова специфіка мистецтв Запорізького Приазов`я в культурному просторі регіону (остання третина ХХ – початок ХХI століть) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Мелітополь, 2016. 22 с.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 672, 26 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 709, 87 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 735, 205 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 832, 142 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 883, 89 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 895, 94 арк.
ДАЗО. Ф. Р–2006, спр. 40, 16 арк.
Жульєва Л. В. Музична історія Запоріжжя. Композитори Запоріжжя : веб. сайт. URL: http://compoz-zp.narod.ru/index/istorija/0-43
Жульева Л. В. Композиторы Запорожья : информационный справочник. Запорожье, 2005. 42 с.
Мартинюк Т. В. Музичний професіоналізм Північного Приазов’я ХІХ–ХХ століть. (П’ять поглядів на геосоціокультурну динаміку Запорізького краю) : монографія. Мелітополь : Видавничий будинок Мелітопольської міської ради, 2003. 608 с.
Пісняри землі Запорізької : з досвіду роботи обласного об’єднання самодіяльних композиторів / упор. С. М. Короташ, Г. П. Павлик. Запоріжжя: Комунар, 1981. 6 с.