МЕЛОДИЧНА ФОРМУЛА ЯК УНІВЕРСАЛЬНА МОДЕЛЬ ЛІТУРГІЙНОГО ТА ФОЛЬКЛОРНОГО МЕЛОСУ (НА МАТЕРІЯЛІ ЕПІСТОЛЯРІЮ МИРОСЛАВА АНТОНОВИЧА І ПАВЛА МАЦЕНКА)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-11Ключові слова:
мелодична формула, Мирослав Антонович, Павло Маценко, Олександр Кошиць, український фольклор, народна пісня, українські ірмологіони, сакральна монодіяАнотація
У статті досліджується епістолярій Мирослава Антоновича і Павла Маценка з позиції вивчення середньовічної сакральної монодії, зокрема її структури, основною одиницею якої була мелодична формула – сталий мелодико-інтонаційний зворот (поспівка, мелозворот). Формульний матеріял слугував основою для побудови піснеспівів різних жанрів, варіювався, транспонувався, але залишався впізнаваним, забезпечуючи стилістичну цілісність літургійного репертуару. Формульне мислення характерне для греко-візантійської, латинської та слов’яно-руської літургійних традицій, що підтверджується богослужбовими збірниками з невменною та лінійною нотацією. Виокремлюються дещо відмінні погляди П. Маценка та М. Антоновича на генезу українського літургійного співу. Зокрема, П. Маценко наполягав на процесі «українізації» обрядового репертуару ще в перші століття після хрещення Русі, на його глибинній трансформації на місцевому ґрунті. Натомість М. Антонович схиляється до теорії візантійського походження української церковної музики, проводячи певні аналогії з малярством й архітектурою, які перебували під сильним візантійським впливом.Особлива увага приділяється функціональності мелодичих формул із позиції зв’язків внутрішньої мелодичної структури з осмогласною системою. Зазначений напрям цікавив також П. Маценка, який питання форми й гласової належності вважав ключем до розв’язання проблеми гласів у візантійській музиці. Розглядаються також форми й ступені спорідненості інтонування в межах різних обрядів і зв’язок з фольклором. Припускається ймовірність впливу саме сакральних мелозворотів на народну пісенну творчість. У цьому контексті пропонується використання широких можливостей комп’ютерних технологій, що дасть змогу охопити велику кількість дослідницького матеріялу.У підсумку окреслюються перспективи визначення ступеня близькості мелодико-інтонаційних зв’язків у співаному літургійному просторі християнських обрядів різних конфесій, а також генетичного зв’язку сакральної монодії з українським фольклором.
Посилання
Антонович М. Візантійські елементи в антифонах Української Церкви. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. С. 21–38.
Антонович М. Питоменності українського церковного співу. Збірник праць Ювілейного Конґресу: Наук. Конґрес у 1000-ліття Хрищення Руси– України у співпраці з Українським Вільним Університетом. Мюнхен, 1988–1989. С. 458–474.
Антонович М. Українські ірмоси з погляду візантійської теорії музики. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. C. 39–55.
Відгуки минулого. Кошиць в листах до Маценка. Вінніпег, 1950. 80 с.
Гнатишин О. Концептуальність у дослідженні української церковної музики П. Маценка: від аналізу Ірмолоя до ґенези явища. Культура України : зб. наук. праць. Харків, 2014. Вип. 45. С. 246–255.
Граб У. Що стоїть за фактами, або два погляди на походження української літургійної музики в епістолярії Мирослава Антоновича. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ, 2017. Вип. 17. С. 61–72.
Кошиць О. Про ґенетичний зв’язок та групування українських обрядових пісень. Вінніпег, 1945. 16 c.
Кошиць О. Релігійні твори / ред. Зіновій Лисько. Нью-Йорк, 1970.
Курбанова Л. Різновекторна діяльність Павла Маценка в контексті української музичної культури XX століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Івано-Франківськ, 2019. 20 с.
Курбанова Л. Різновекторна діяльність Павла Маценка в контексті української музичної культури ХХ століття. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Лабораторія музично-медієвістичних досліджень Львівського національного університету імені Івана Франка. Архів Мирослава Антоновича. Фонд особового надходження. Епістолярій.
Коваль М. Монодичне першоджерело «Богородичних Догматів» Олександра Кошиця: підсумки музично-теоретичного дослідження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 2. С. 303–310.
Маценко П. Давня українська музика і сучасність. Вінніпег, 1952.
Маценко П. Склад та технічна будова мелодій київського розспіву в Почаївському ірмолоєві вид. 1775 року. Докторська дисертація, Відень 1930– 1932. Павло Маценко: Музиколог, композитор і громадський діяч : зб. на пошану 90-ліття народин [упор. і зредаг. В. Верига]. Торонто : вид-во УНО Канади, 1992. С. 127–238.
Пархоменко Н. Догмати Олександра Кошиця – рефлексії митця і канонічна творчість. Українське музикознавство. Київ : НМАУ ім. П. Чайковського, 2000. Вип. 29. С. 64–73.
Прилепа О. Поспівка як чинник самобутності вітчизняних гласових молитвоспівів. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2007. Вип. 61. Кн. 3. С. 50–57.
Рябінець Х. Здобутки і перспективи українських комп’ютерних проектів на матеріалі народної пісні і сакральної монодії. Fine Art and Culture Studies. Вип. 3. С. 95–101.
Сиротинська Н., Рябінець Х., Шестакевич Т. Моделювання дослідницького корпусу для комп’ютерного вивчення української сакральної монодії. Українська музика. Львів, 2024. Вип. 2. С. 138–145.
Сиротинська Н. Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії. Львів, 2014. 334 с.
Чижик І. Мелодичний аспект поспівкового комплексу Осмогласся у нотолінійному Октоїху. Науковий Національної музичної академії України Чайковського. Київ: ім. П. І. Чайковського, 2006. Вип. 41. Кн. 2. С. 80–86.
Шевчук О. Структурні ознаки системи осмогласся. Студії мистецтвознавчі. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2003. № 4. С. 36–48.
Antonovycz M. The Chаnts from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton, 1974.
Hiley David. Chorał kościоłа zachodniego. Kraków, 2019. 832 р.
Syrotynska N., Shestakevych T., Ryabinets Kh., Paprotskyy M. The concept of using information technologies for the study of sacred monody’s structure (based on the 1674 Lyubachiv irmologion). SCIA-2024: 3rd International Workshop on Social Communication and Information Activity in Digital Humanities, October 31. 2024. Lviv. P. 1–12.
The Hagiopolites. A Byzantine treatise on Musical Theory / еdition by Jorgen Raasted. Copenhague 1983, 99 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






