MELODIC FORMULA AS A UNIVERSAL MODEL OF LITURGICAL AND FOLKLORE MELODY (BASED ON THE CORRESPONDENCE OF MYROSLAV ANTONOVYCH AND PAVLO MATSENKO)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-11Keywords:
melodic formula, Myroslav Antonovych, Pavlo Matsenko, Oleksandr Koshyts, Ukrainian folklore, folk song, Ukrainian irmologions, sacred monodyAbstract
The article examines the correspondence of Myroslav Antonovych and Pavlo Matsenko from the perspective of medieval sacred monody, particularly its structure, the basic unit of which was a melodic formula – a fixed melodic-intonational phrase (chant, melodic phrase). The formulaic material served as the basis for the construction of chants of various genres, varied, was transposed, but remained recognizable, ensuring the stylistic integrity of the liturgical repertoire. Formulaic thinking is characteristic of the Greek-Byzantine, Latin, and Slavic-Russian liturgical traditions, as confirmed by liturgical collections with neumatic and linear notation.The somewhat different views of P. Matsenko and M. Antonovich on the genesis of Ukrainian liturgical singing stand out. In particular, P. Matsenko insisted on the process of “Ukrainization” of the ritual repertoire in the first centuries after the baptism of Rus, on its profound transformation on local soil. M. Antonovich, on the other hand, leans toward the theory of the Byzantine origin of Ukrainian church music, drawing certain analogies with painting and architecture, which were strongly influenced by Byzantium.Particular attention is paid to the functionality of melodic formulas from the perspective of the connections between the internal melodic structure and the osmo-gloss system. This direction was also of interest to P. Matsenko, who considered the question of form and voice affiliation to be the key to solving the problem of voices in Byzantine music. The forms and degrees of similarity of intonation within different rites and connections with folklore are also considered. The possibility of the influence of sacred melodies on folk song creativity is suggested. In this context, the use of the wide possibilities of computer technology is proposed, which will allow a large amount of research material to be covered.In conclusion, the prospects for determining the degree of closeness of melodic-intonational connections in the sung liturgical space of Christian rites of different denominations, as well as the genetic connection between sacred monody and Ukrainian folklore, are outlined.
References
Антонович М. Візантійські елементи в антифонах Української Церкви. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. С. 21–38.
Антонович М. Питоменності українського церковного співу. Збірник праць Ювілейного Конґресу: Наук. Конґрес у 1000-ліття Хрищення Руси– України у співпраці з Українським Вільним Університетом. Мюнхен, 1988–1989. С. 458–474.
Антонович М. Українські ірмоси з погляду візантійської теорії музики. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. C. 39–55.
Відгуки минулого. Кошиць в листах до Маценка. Вінніпег, 1950. 80 с.
Гнатишин О. Концептуальність у дослідженні української церковної музики П. Маценка: від аналізу Ірмолоя до ґенези явища. Культура України : зб. наук. праць. Харків, 2014. Вип. 45. С. 246–255.
Граб У. Що стоїть за фактами, або два погляди на походження української літургійної музики в епістолярії Мирослава Антоновича. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ, 2017. Вип. 17. С. 61–72.
Кошиць О. Про ґенетичний зв’язок та групування українських обрядових пісень. Вінніпег, 1945. 16 c.
Кошиць О. Релігійні твори / ред. Зіновій Лисько. Нью-Йорк, 1970.
Курбанова Л. Різновекторна діяльність Павла Маценка в контексті української музичної культури XX століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Івано-Франківськ, 2019. 20 с.
Курбанова Л. Різновекторна діяльність Павла Маценка в контексті української музичної культури ХХ століття. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Лабораторія музично-медієвістичних досліджень Львівського національного університету імені Івана Франка. Архів Мирослава Антоновича. Фонд особового надходження. Епістолярій.
Коваль М. Монодичне першоджерело «Богородичних Догматів» Олександра Кошиця: підсумки музично-теоретичного дослідження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 2. С. 303–310.
Маценко П. Давня українська музика і сучасність. Вінніпег, 1952.
Маценко П. Склад та технічна будова мелодій київського розспіву в Почаївському ірмолоєві вид. 1775 року. Докторська дисертація, Відень 1930– 1932. Павло Маценко: Музиколог, композитор і громадський діяч : зб. на пошану 90-ліття народин [упор. і зредаг. В. Верига]. Торонто : вид-во УНО Канади, 1992. С. 127–238.
Пархоменко Н. Догмати Олександра Кошиця – рефлексії митця і канонічна творчість. Українське музикознавство. Київ : НМАУ ім. П. Чайковського, 2000. Вип. 29. С. 64–73.
Прилепа О. Поспівка як чинник самобутності вітчизняних гласових молитвоспівів. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2007. Вип. 61. Кн. 3. С. 50–57.
Рябінець Х. Здобутки і перспективи українських комп’ютерних проектів на матеріалі народної пісні і сакральної монодії. Fine Art and Culture Studies. Вип. 3. С. 95–101.
Сиротинська Н., Рябінець Х., Шестакевич Т. Моделювання дослідницького корпусу для комп’ютерного вивчення української сакральної монодії. Українська музика. Львів, 2024. Вип. 2. С. 138–145.
Сиротинська Н. Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії. Львів, 2014. 334 с.
Чижик І. Мелодичний аспект поспівкового комплексу Осмогласся у нотолінійному Октоїху. Науковий Національної музичної академії України Чайковського. Київ: ім. П. І. Чайковського, 2006. Вип. 41. Кн. 2. С. 80–86.
Шевчук О. Структурні ознаки системи осмогласся. Студії мистецтвознавчі. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2003. № 4. С. 36–48.
Antonovycz M. The Chаnts from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton, 1974.
Hiley David. Chorał kościоłа zachodniego. Kraków, 2019. 832 р.
Syrotynska N., Shestakevych T., Ryabinets Kh., Paprotskyy M. The concept of using information technologies for the study of sacred monody’s structure (based on the 1674 Lyubachiv irmologion). SCIA-2024: 3rd International Workshop on Social Communication and Information Activity in Digital Humanities, October 31. 2024. Lviv. P. 1–12.
The Hagiopolites. A Byzantine treatise on Musical Theory / еdition by Jorgen Raasted. Copenhague 1983, 99 р.







