ХОРОВИЙ ЦИКЛ «ПСАЛМИ ЦАРЯ ДАВИДА» ОЛЕКСАНДРА ЯКОВЧУКА: ОСОБЛИВОСТІ ВТІЛЕННЯ ДУХОВНОГО ЗМІСТУ ТЕКСТІВ ПСАЛТИРЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-1

Ключові слова:

псалми, українська музика, творчість Олександра Яковчука, духовна музика, інтерпретація, хорова музика, Біблія, хоровий цикл

Анотація

У статті вперше проаналізовано хоровий цикл «Псалми царя Давида» Олександра Яковчука.Відзначено вагу хорового доробку духовного змісту у творчості композитора. Простежено драматургію хорового циклу, що містить тексти Псалтиря в поетичній інтерпретації Тараса Шевченка та перекладі Івана Огієнка. Окреслено жанрові типи обраних віршів, серед яких домінують молитви прославлення, благання та вдячності урочисто-дифірамбічного, драматичного, скорботного й патетичного характеру. З’ясовано, що всі псалми циклу об’єднані ідеєю духовного вдосконалення людини: від стану зневіри й розпачу (Пс. № 11) – до відчуття духовного прозріння (Пс. № 2) та усвідомлення складності християнського вибору (Пс. № 27). Виокремлено псалми на вірші Т. Шевченка, переосмислені композитором крізь призму політичних і соціально-духовних трансформацій сьогодення. Виявлено особливе значення в драматургії циклу тих псалмів у перекладі І. Огієнка, що розкривають внутрішній конфлікт особистості на шляху до Бога (Пс. № 3, № 27, № 1, № 22–23, № 2). Музична мова цих творів сповнена гострих дисонансів, символізуючи суперечливість поняття істини та складність вибору шляху праведника. На основі аналізу формотворчих принципів та виразових засобів визначено, що псалми хорового циклу вирізняються вільною будовою з орієнтацією на різновиди тричастинної, двочастинної та строфічної форми, пієтетом мінорних тональностей, поєднанням функціональної акордики мажорно-мінорної системи з колористичною кластерною гармонією. Характерною ознакою хорового стилю псалмів є синтез традицій українського народного й церковного багатоголосся та прийомів імітаційної поліфонії, що свідчить про зв’язок художнього мислення О. Яковчука з національною духовно-релігійною спадщиною.

Посилання

Александрова О., Черторижська М. Духовно-семантичний підхід як методологічна основа аналізу релігійної музики (на прикладі циклу «Монологи віків» В. Степурка). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2023. Вип. 69. С. 56–86.

Бардашевська Я. М. Псалми у творчості Віктора Степурка: контекст жанру й деякі особливості інтерпретації. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 21(1). С. 150–156.

Волотка А. Жанрово-виконавські аспекти хорового стилю Є. Станковича. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2014. Вип. 39. С. 353–363.

Волошенко А. Авангардні проекції національного хорового псалму на прикладі творів Ірини Алексійчук. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. 2015. Вип. 36. С. 44–51.

Воскобойнікова Ю. В. Принципи трансформації Шевченкових переспівів Псалтиря у хоровому циклі Рубена Толмачова «Псалми Давидові». Музичне мистецтво і культура. Том 2. № 35. С. 74–88.

Гарькава І. О., Зосім О. Л. Християнські ідеї та образи у творчості Юрія Іщенка : монографія. Київ : Ліра-К, 2023. 224 с.

Гасанов Р. Псалом № 8 в українській хоровій музиці кінця ХХ – початку ХХІ століття: аналіз композиторських інтерпретацій (на прикладі творів Євгена Станковича та Олександра Яковчука). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 3. С. 222–227.

Кушнірук О. П. Хорова творчість Олександра Яковчука: жанрові та стильові параметри. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2019. Вип. 125. С. 65–76.

Ластовецька Л. Кантата «Псалми Давида» Миколи Ластовецького: спроба аналізу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. № 2. С. 43–47.

Півторацька Л. Відтворення поетики «Давидових псалмів» Т. Шевченка у творах українських композиторів ХХ–ХХІ століть. Дис…. докт. філос.: спец. 025 «Музичне мистецтво». ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2023. 288 с.

Полєтаєва О. В. Ганна Гаврилець: жанрово-стильові аспекти творчості : дис. … докт. філос.: спец. 025 «Музичне мистецтво». НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2023. 326 с.

П’ятницька-Позднякова І. Смислові рівні музично-текстової концептосфери псалма Вікторії Польової «Помилуй мя Боже». Студії мистецтвознавчі. Музика. Кіно. Театр. Число 1 (65). НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2019. С. 39–50.

Тилик І., Лисенко В. Духовна творчість М. Скорика: аспекти музично-драматургічної інтерпретації. Імідж сучасного педагога. 2021. № 4 (199). С. 78–85.

Торба О. Сучасна українська хорова музика: стиль і стильність (Псалом 50(51) Вікторії Польової). Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. 2010. Вип. 85. С. 357–377.

Яковчук Олександр. «Псалми царя Давида» для хору a cаppella. Київ, «Спринт-Сервіс». 2019. 100 с.

Varakuta M. Traditions of Choral Concert in the Psalmody of H. Havrylets. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald. 2019. Vol. 4. pp. 89–93.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-23