CHORAL CYCLE “PSALS OF KING DAVID” BY OLEKSANDR YACOVCHUK: PECULIARITIES OF EMBODYING THE SPIRITUAL CONTENT OF THE PSALTER TEXTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-1Keywords:
psalms, Ukrainian music, works of Oleksandr Yakovchuk, sacred music, interpretation, choral music, Bible, choral cycleAbstract
The article provides the initial scholarly examination of Oleksandr Yakovchuk’s choral cycle “Psalms of King David”. The importance of the composer’s spiritually oriented choral compositions is emphasized. The dramaturgical structure of the cycle, based on Psalter texts interpreted poetically by Taras Shevchenko and translated by Ivan Ohienko, is analyzed. The genre classifications of the selected verses are delineated, with particular focus on prayers of praise, supplication, and thanksgiving, along with pieces of a solemn-dithyrambic, dramatic, mournful, and pathetic nature. It is established that the idea of human spiritual perfection unites all psalms of the cycle: from the state of despair and despondency (Ps. No.11) – to the experience of spiritual enlightenment (Ps. No.2) and the awareness of the complexity of the Christian choice (Ps. No.27). Special attention is drawn to the psalms based on Shevchenko’s verses, reinterpreted by the composer through the prism of contemporary political and socio-spiritual transformations. The dramaturgy of the cycle assigns particular significance to those psalms translated by Ohienko that reveal the inner conflict of the individual on the path to God (Ps. Nos.3, 27, 1, 22–23, 2). The musical language of these works is saturated with sharp dissonances, symbolizing the ambiguity of truth and the difficulty of choosing the righteous way. An analysis of form-building principles and expressive means demonstrates that the psalms of the cycle are characterized by free structures oriented toward variations of ternary, binary, and strophic forms, a predilection for minor tonalities, and a combination of functional chordal structures of the major-minor system with coloristic cluster harmony.A distinctive feature of the choral style in the psalms is the synthesis of Ukrainian folk and liturgical polyphony traditions with techniques of imitative polyphony, which testifies to the connection between Yakovchuk’s artistic thinking and the national spiritual and religious heritage.
References
Александрова О., Черторижська М. Духовно-семантичний підхід як методологічна основа аналізу релігійної музики (на прикладі циклу «Монологи віків» В. Степурка). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2023. Вип. 69. С. 56–86.
Бардашевська Я. М. Псалми у творчості Віктора Степурка: контекст жанру й деякі особливості інтерпретації. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 21(1). С. 150–156.
Волотка А. Жанрово-виконавські аспекти хорового стилю Є. Станковича. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2014. Вип. 39. С. 353–363.
Волошенко А. Авангардні проекції національного хорового псалму на прикладі творів Ірини Алексійчук. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. 2015. Вип. 36. С. 44–51.
Воскобойнікова Ю. В. Принципи трансформації Шевченкових переспівів Псалтиря у хоровому циклі Рубена Толмачова «Псалми Давидові». Музичне мистецтво і культура. Том 2. № 35. С. 74–88.
Гарькава І. О., Зосім О. Л. Християнські ідеї та образи у творчості Юрія Іщенка : монографія. Київ : Ліра-К, 2023. 224 с.
Гасанов Р. Псалом № 8 в українській хоровій музиці кінця ХХ – початку ХХІ століття: аналіз композиторських інтерпретацій (на прикладі творів Євгена Станковича та Олександра Яковчука). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 3. С. 222–227.
Кушнірук О. П. Хорова творчість Олександра Яковчука: жанрові та стильові параметри. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2019. Вип. 125. С. 65–76.
Ластовецька Л. Кантата «Псалми Давида» Миколи Ластовецького: спроба аналізу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. № 2. С. 43–47.
Півторацька Л. Відтворення поетики «Давидових псалмів» Т. Шевченка у творах українських композиторів ХХ–ХХІ століть. Дис…. докт. філос.: спец. 025 «Музичне мистецтво». ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2023. 288 с.
Полєтаєва О. В. Ганна Гаврилець: жанрово-стильові аспекти творчості : дис. … докт. філос.: спец. 025 «Музичне мистецтво». НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2023. 326 с.
П’ятницька-Позднякова І. Смислові рівні музично-текстової концептосфери псалма Вікторії Польової «Помилуй мя Боже». Студії мистецтвознавчі. Музика. Кіно. Театр. Число 1 (65). НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2019. С. 39–50.
Тилик І., Лисенко В. Духовна творчість М. Скорика: аспекти музично-драматургічної інтерпретації. Імідж сучасного педагога. 2021. № 4 (199). С. 78–85.
Торба О. Сучасна українська хорова музика: стиль і стильність (Псалом 50(51) Вікторії Польової). Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. 2010. Вип. 85. С. 357–377.
Яковчук Олександр. «Псалми царя Давида» для хору a cаppella. Київ, «Спринт-Сервіс». 2019. 100 с.
Varakuta M. Traditions of Choral Concert in the Psalmody of H. Havrylets. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald. 2019. Vol. 4. pp. 89–93.







