ОКТЕТ ЯНГ ЙОНГА ДЛЯ ЗМІШАНОГО СКЛАДУ: РИСИ ІМПРЕСІОНІЗМУ Й НОВАТОРСЬКІ ТЕХНІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-9

Ключові слова:

камерна інструментальна ансамблева музика, музична культура Китаю, символи, імпресіонізм, стиль, новаторські техніки, новий поліфонічний тип викладу, композитор, аналіз музичних творів

Анотація

Стаття спрямована на розкриття стильових тенденцій у камерно-інструментальній китайській музиці в кінці ХХ століття на прикладі Октету Янг Йонга для флейти, гобоя, кларнету in B, труби in С, тромбону, ударних музичних інструментів, альта й контрабаса. У роботі також відзначено мовностильові видозміни, які відбувалися в музичному мистецтві в країні впродовж окресленого періоду – від проголошення Китайської республіки до часів звершення впливу «китайської революції». У музичній мові почався поступовий перехід від домінування західноєвропейських тенденцій до переважання індивідуалізації музичної мови. Окреслено основні віхи життя митця, події та постаті, які вплинули на його формування як композитора-новатора. Янг Йонг у творчих пошуках слідує одній із тенденцій розвитку камерно-інструментальному жанру в цей період, а саме використанню змішаних складів: класичних європейських і китайських національних інструментів. Відчуття східного колориту в композиції досягається введенням орієнтальних інструментів ударної групи: три литаври, вібрафон, карильйон, вітряні куранти, трикутник, п’ять том-томів, там-там (великий і малий), п’ять темплблоків, марімби, виконання на яких доручено одній людині. Комплексний аналіз виражальних особливостей твору виявляє імпресіоністичні тенденції в переплетенні з новаторськими техніками. Твір укладений у чотири розділи з наскрізним розвитком. Розгорнутою програмою композиції композитор обрав вірші класичного китайського середньовічного поета Ду Фу, що передбачає змалювання музичними засобами зримих картин нічної природи, різних відтінків душевних переживань героя.

Посилання

Батанов В. Жанрово-стильові тенденції в камерно-інструментальних ансамблях. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zhanrovo-stilevye-orientiry-kamerno-instrumentalnoy-muzyki-kitayskihkompozitorov-hh-veka) (дата звернення: 07.07.2023).

Батанов В. Універсальність музичного професіоналізму в ХХ сторіччі й діяльність Юна Ісанга. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство» : збірник статей / гол. ред. О. Смоляк. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. № 3. С. 83–89.

Вей Мін: Художня концепція використання ресурсів народної музики для інструментального письма – аналіз шляху до створення камерної музики сучасної народної музики Ян Юна «Осіння звукова фуга». Журнал Центральної консерваторії. 2017. Вип. 4. С. 48, 62. 来源:魏明:《将民间音乐资源用于器乐化写作的艺术构思杨勇当代民乐室内乐〈秋声赋〉创作路 径解析》,《中央音乐学院学报》,2017年,第4期,第48 页,第62页。

Го Шухуй. Поетичний світ, музичний світ, навмисний світ – підручник з чотирьох поем Ян Ліціна про династію Тан – для сопрано, ударних і фортепіано». Музичне мистецтво. 2004. № 1. С. 38. 来源:郭树荟:《诗境乐境意境-杨立青〈唐诗四首-为女高音、打击乐与钢 琴〉初探》,《音乐艺术》,2004年,第1期,第38页.

Ден Кайюань. Камерно-вокальна мініатюра у творчості китайських композиторів 1980–90-х років: жанрова стилістика : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2018. 205 с.

Ду Фу. Зарубіжні письменники. Енциклопедичний довідник : у 2 т. / за ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. Т. 1 : А – К. С. 580–581. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Schavurskyi_Borys/Zarubizhni_pysmennyky_entsyklopedychnyi_dovidnyk_Tom_1.pdf?PHPSESSID=820musa50f0nikff8dkknsiio5, (дата звернення: 07.07.2023).

Лі Сіань. Культурна трансформація і структура поля напруженості китайської музики. Китайське музикознавство. 1994. № 4. С. 44. 李賢,《文化變遷與中國音樂張力場的結構》。中國音樂學》,1994 年第 4 期,第 44 頁。

Сунь Сяойе. Композитор, сповнений відчуття народної музики. Музичне життя (music life). 2020. Вип. 2. 37 с. 孙晓烨“饱蘸中国民间音乐情怀的作曲家”音乐生活2020年第2期 37.

Boston University Concert Programs. URL: https://open.bu.edu/bitstream/h a n d l e / 2 1 4 4 / 3 2 0 8 8 / 1 9 9 1 _ 0 9 _ A l e a _ I I I _ i n t _ c o m p _ c o m p e t i t i o n _ c o n c e r t _ w e b .pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 12.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27