YANG YONG’S OCTET FOR MIXED COMPOSITION: IMPRESSIONIST FEATURES AND INNOVATIVE TECHNIQUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-9

Keywords:

chamber instrumental ensemble music, Chinese musical culture, symbolism, impressionism, style, innovative techniques, new polyphonic type of presentation, composer, analysis of musical works

Abstract

The purpose of the article is to identify stylistic trends in chamber instrumental Chinese music of the late twentieth century on the example of Yang Yong’s Octet for flute, oboe, clarinet in B, trumpet in C, trombone, percussion, viola, and double bass. The work also notes the linguistic and stylistic changes that took place in the country’s musical art between the proclamation of the Republic of China and the Chinese Revolution. The musical language began a gradual transition from the dominance of Western European trends to the predominance of individualization of the musical language.The main milestones of the artist’s life, events and figures that influenced his formation as an innovative composer are outlined. Yang Yong follows one of the trends in the development of the chamber-instrumental genre in this period, namely the use of mixed compositions: classical European and Chinese national instruments. The sense of oriental flavor in the composition is achieved by the introduction of oriental percussion instruments: three timpani, vibraphone, carillon, brass, triangle, five tom-toms, tam-tams (large and small), five tempo blocks, and marimba, performed by one person.A comprehensive analysis of the work’s expressive means reveals impressionistic tendencies intertwined with innovative techniques. The work consists of four movements with a cross-cutting development. The composer chose the poems of the classical Chinese medieval poet Du Fu as an extended program of the work, which involves the depiction of visual pictures of night nature, various shades of the hero’s emotional experiences by musical means.

References

Батанов В. Жанрово-стильові тенденції в камерно-інструментальних ансамблях. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zhanrovo-stilevye-orientiry-kamerno-instrumentalnoy-muzyki-kitayskihkompozitorov-hh-veka) (дата звернення: 07.07.2023).

Батанов В. Універсальність музичного професіоналізму в ХХ сторіччі й діяльність Юна Ісанга. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство» : збірник статей / гол. ред. О. Смоляк. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. № 3. С. 83–89.

Вей Мін: Художня концепція використання ресурсів народної музики для інструментального письма – аналіз шляху до створення камерної музики сучасної народної музики Ян Юна «Осіння звукова фуга». Журнал Центральної консерваторії. 2017. Вип. 4. С. 48, 62. 来源:魏明:《将民间音乐资源用于器乐化写作的艺术构思杨勇当代民乐室内乐〈秋声赋〉创作路 径解析》,《中央音乐学院学报》,2017年,第4期,第48 页,第62页。

Го Шухуй. Поетичний світ, музичний світ, навмисний світ – підручник з чотирьох поем Ян Ліціна про династію Тан – для сопрано, ударних і фортепіано». Музичне мистецтво. 2004. № 1. С. 38. 来源:郭树荟:《诗境乐境意境-杨立青〈唐诗四首-为女高音、打击乐与钢 琴〉初探》,《音乐艺术》,2004年,第1期,第38页.

Ден Кайюань. Камерно-вокальна мініатюра у творчості китайських композиторів 1980–90-х років: жанрова стилістика : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2018. 205 с.

Ду Фу. Зарубіжні письменники. Енциклопедичний довідник : у 2 т. / за ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. Т. 1 : А – К. С. 580–581. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Schavurskyi_Borys/Zarubizhni_pysmennyky_entsyklopedychnyi_dovidnyk_Tom_1.pdf?PHPSESSID=820musa50f0nikff8dkknsiio5, (дата звернення: 07.07.2023).

Лі Сіань. Культурна трансформація і структура поля напруженості китайської музики. Китайське музикознавство. 1994. № 4. С. 44. 李賢,《文化變遷與中國音樂張力場的結構》。中國音樂學》,1994 年第 4 期,第 44 頁。

Сунь Сяойе. Композитор, сповнений відчуття народної музики. Музичне життя (music life). 2020. Вип. 2. 37 с. 孙晓烨“饱蘸中国民间音乐情怀的作曲家”音乐生活2020年第2期 37.

Boston University Concert Programs. URL: https://open.bu.edu/bitstream/h a n d l e / 2 1 4 4 / 3 2 0 8 8 / 1 9 9 1 _ 0 9 _ A l e a _ I I I _ i n t _ c o m p _ c o m p e t i t i o n _ c o n c e r t _ w e b .pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 12.03.2024).

Published

2025-02-27