АНСАМБЛЕВА ГРА ЯК ВАЖЛИВИЙ СПОСІБ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МУЗИКАНТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-3Ключові слова:
музикування, колективне музикування, виконавство, засіб колективного музикування, ансамбльАнотація
У статті досліджується поняття колективного музикування як однієї з ключових форм музичної діяльності в контексті сучасної педагогічної практики та її вплив на гармонійний розвиток особистості. Акцентується увага на тому, що характер міжособистісних взаємин є одним із визначальних чинників успішного розвитку людини, її професійної реалізації та соціальної адаптації. Стрімкий розвиток сучасної цивілізації та її матеріально-технічної складової, попри значні досягнення в галузі комунікаційних технологій, часто супроводжується послабленням живого людського контакту, що зумовлює актуальність дослідження колективних форм музичної діяльності як інструменту розвитку соціальних і творчих навичок. У роботі підкреслено, що ключовими елементами успіху у творчій діяльності музичних колективів є здатність до емпатії, розвиток комунікативних навичок, уміння слухати та чути як себе, так і інших. Саме ці якості є основою для ефективної взаємодії учасників у процесі спільного музикування, що сприяє формуванню гармонійного художнього середовища. Зазначено, що розвиток виконавської культури відбувається найбільш інтенсивно саме в ситуаціях колективного виконавства, де співпраця, взаємодопомога й емоційний зв’язок між учасниками стають вирішальними факторами. Детально проаналізовано такий основний засіб колективного музикування, як ансамблева гра. Ансамблеве музикування передбачає виконання музики невеликою групою виконавців (дуети, тріо, квартети тощо). Розкрито особливості ансамблевої гри, її педагогічний і художній потенціал.
Посилання
Барсукова М. А. Колективне виконавство як одна з форм розвитку музичної творчості учнів. Дитяча школа мистецтв: традиції та інновації. 2016. № 1. С. 5–9.
Безгодова Л. Д. Колективне музикування як засіб комунікативного розвитку. Світ дитинства в сучасному освітньому просторі. 2015. № 1. С. 139–141.
Жмаєва І. В. Значення колективного музикування для розвитку комунікативних якостей учнів. Інновації і традиції у сфері культури, мистецтва та освіти. 2017. № 1. С. 119–127.
Загребельна А. П. Ансамблева гра як фактор розвитку виконавських компетентностей майбутніх фахівців закладів початкової мистецької освіти. Information and its impact on social processes. 2023. № 1. С. 28–31.
Камінська О. М. Шляхи розвитку творчого потенціалу учнів через колективне музикування. International scientific innovations in human life. 2022. № 1. С. 241–245.
Королькова Є. В. Колективне музикування як одна з традиційних форм розвитку творчих здібностей учасників народного ансамблю. Соціально-культурна діяльність: вектори дослідницьких і практичних перспектив. 2023. № 1. С. 455–460.
Музично-педагогічні системи та концепції ХХ століття : підручник / С. О. Салдан, О. М. Король, Е. З. Тайнель та ін. ; за заг. ред. канд. пед. наук, проф. Е. З. Тайнель. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 328 с.
Польська І. І. Камерний ансамбль: Історія, теорія, естетика. Харків : ХГАК, 2001. 235 с.
Райхленко С. А. Новітні підходи до організації колективного музикування у школах мистецтв. Музичне мистецтво в культурному просторі. 2016. № 9. С. 72–75.
Рябова О. В. Колективне музикування як ефективний засіб формування музично-стильових уявлень підлітків. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2016. № 4 (86). С. 140–143.
Чекан А. П. Основи музичного виконавства : підручник. Львів : Сполом, 2015. 240 с.
Ganaie M.A., Hu M., Malik A.K., Tanveer M., Suganthan P.N. Ensemble deep learning: A review. Engineering Applications of Artificial Intelligence. 2022. № 1. Р. 95–109.
Mohammed А. A comprehensive review on ensemble deep learning: Opportunities and challenges. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences. 2023. № 2. Р. 757–774.