MEANS OF COLLECTIVE MUSIC MAKING
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-3Keywords:
music making, collective music making, performance, means of collective music making, ensembleAbstract
The article explores the concept of collective music making as one of the key forms of musical activity in the context of modern pedagogical practice and its impact on the harmonious development of the individual. Attention is focused on the fact that the nature of interpersonal relationships is one of the determining factors of successful human development, professional realization and social adaptation. The rapid development of modern civilization and its material and technical component, despite significant achievements in the field of communication technologies, is often accompanied by a weakening of live human contact, which determines the relevance of studying collective forms of musical activity as a tool for the development of social and creative skills. The work emphasizes that the key elements of success in the creative activity of musical groups are the ability to empathy, the development of communication skills, the ability to listen and hear both oneself and others. These qualities are the basis for effective interaction of participants in the process of joint music making, which contributes to the formation of a harmonious artistic environment. It is noted that the development of performing culture occurs most intensively in situations of collective performance, where cooperation, mutual assistance and emotional connection between participants become decisive factors.The main means of collective music making, such as ensemble playing, is analyzed in detail. Ensemble music making involves the performance of music by a small group of performers (duets, trios, quartets, etc.). The features of ensemble playing, its pedagogical and artistic potential are revealed.
References
Барсукова М. А. Колективне виконавство як одна з форм розвитку музичної творчості учнів. Дитяча школа мистецтв: традиції та інновації. 2016. № 1. С. 5–9.
Безгодова Л. Д. Колективне музикування як засіб комунікативного розвитку. Світ дитинства в сучасному освітньому просторі. 2015. № 1. С. 139–141.
Жмаєва І. В. Значення колективного музикування для розвитку комунікативних якостей учнів. Інновації і традиції у сфері культури, мистецтва та освіти. 2017. № 1. С. 119–127.
Загребельна А. П. Ансамблева гра як фактор розвитку виконавських компетентностей майбутніх фахівців закладів початкової мистецької освіти. Information and its impact on social processes. 2023. № 1. С. 28–31.
Камінська О. М. Шляхи розвитку творчого потенціалу учнів через колективне музикування. International scientific innovations in human life. 2022. № 1. С. 241–245.
Королькова Є. В. Колективне музикування як одна з традиційних форм розвитку творчих здібностей учасників народного ансамблю. Соціально-культурна діяльність: вектори дослідницьких і практичних перспектив. 2023. № 1. С. 455–460.
Музично-педагогічні системи та концепції ХХ століття : підручник / С. О. Салдан, О. М. Король, Е. З. Тайнель та ін. ; за заг. ред. канд. пед. наук, проф. Е. З. Тайнель. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 328 с.
Польська І. І. Камерний ансамбль: Історія, теорія, естетика. Харків : ХГАК, 2001. 235 с.
Райхленко С. А. Новітні підходи до організації колективного музикування у школах мистецтв. Музичне мистецтво в культурному просторі. 2016. № 9. С. 72–75.
Рябова О. В. Колективне музикування як ефективний засіб формування музично-стильових уявлень підлітків. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2016. № 4 (86). С. 140–143.
Чекан А. П. Основи музичного виконавства : підручник. Львів : Сполом, 2015. 240 с.
Ganaie M.A., Hu M., Malik A.K., Tanveer M., Suganthan P.N. Ensemble deep learning: A review. Engineering Applications of Artificial Intelligence. 2022. № 1. Р. 95–109.
Mohammed А. A comprehensive review on ensemble deep learning: Opportunities and challenges. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences. 2023. № 2. Р. 757–774.