СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ГІТАРНОГО МИСТЕЦТВА У ЛЬВОВІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-12Ключові слова:
музичний інструментарій, гітарне мистецтво, гітарна освіта, педагогіка, виконавці, композитори.Анотація
У статті розглянуто гітарне мистецтво Львова на етапі його становлення як професійного виду музичної творчості. Відзначено близькість конструкції та звучання європейської гітари до українських народних інструментів (торбан і кобза), що сприяло її органічному входженню в український виконавський компендіум. Виділено перших визначних українських гітаристів: Івана Хандошко з Полтавщини, Гаврила Рачинського з Чернігівщини і Марка Соколовського з Житомирщини, що писали твори для гітари, здійснювали концертну діяльність в Україні та низці країн Західної Європи і були відзначені як неперевершені віртуози. Метою статті постає аналіз витоків гітарного мистецтва у Львові та їхнього впливу на становлення професійної гітарної освіти міста. Наукова новизна полягає у першому опрацюванні проблематики професійного гітарного мистецтва у Львові на етапі його становлення та в зібранні перших у Львові музичних творів і навчальних посібників. Спираючись на матеріали львівських періодичних джерел – німецькомовного журналу «Mnemosyne» і польської газети «Dziennik literacki», виокремлено перші концерти у Львові високопрофесійних західних гітаристів, мистецтво яких посприяло приверненню уваги до гітари і змінило ставлення львів’ян до навчання гри і виконання гітарного репертуару. Спираючись на праці В. Сидоренко, А. Коваленка, І. Шрамка, Й. Поврозняка, з’ясовано витоки гітарного мистецтва та перші заходи на шляху становлення гітарної освіти у Львові. Методом аналізу існуючої в нотних архівах джерельної бази встановлено перші найпопулярніші збірки творів і навчальні посібники, що становили фундамент під час організації гітарної освіти міста. За залучення музикознавчого та історіографічного методів доведено ефективність вжитих заходів у розбудові професійного гітарного мистецтва.
Посилання
Коваленко А. Витоки гітарного мистецтва на території України та їх вплив на становлення вітчизняної гітарної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 3 С. 85–90.
Сидоренко В.Л. Гітарна традиція Львова як складова академічного народно-інструментального мистецтва України : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Львів, 2009. 231 с.
Шрамко І. Козацька гітара. Соціалістична культура. 1977. Вип. 4(652). С. 40‒41.
Dziennik literacki. Lwów, 1864. Nr. 51. S. 4.
Mnemosyne: Galicische Abendblatt fŭr gebildete Leser. Lemberg, 1824. Nr. 4. S. 3–7 ; 1827. Nr 9. S. 4–7.
Powrożniak J. Gitara od A do Z. Kraków, 1966. 464 s.
Puget Loïsa. URL: https://archive.org/search?query; subject: Puget Loïsa creator.
Słownik muzyków polskich. Tom pierwszy: A- Ł. PWM, 1964. 348 s. Tom II: M – Z. PWM, 1965. 320 s.