«ЙОЗЕФ ГАЙДН. СІМ ОСТАННІХ СЛІВ ІСУСА НА ХРЕСТІ»: ДУХОВНО-МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ У ЛЬВОВІ В ЧАСИ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-2

Ключові слова:

Йозеф Гайдн, «Сім останніх слів Ісуса на Хресті», камерно-інструментальне виконавство, сакральні храми Львова, Львівський камерний оркестр «Академія».

Анотація

У статті розглядаються історія та основні грані мистецького проєкту «Йозеф Гайдн. Сім останніх слів Ісуса на Хресті». Яскраві мистецькі проєкти, які своєю ідеєю поєднують минувшину і сьогодення, спроможні розширити горизонти нашого життя. Мистецтво вічне, а культурна спадщина є неоціненним скарбом людської цивілізації. «Йозеф Гайдн. Сім останніх слів Ісуса на Хресті» – це не лише музичний твір, не лише духовно-мистецький проєкт, це – явище, що прийшло до нас у спадок від минулих поколінь і яке ми зобов’язані передати нашим сучасникам та нащадкам. Духовно-мистецький проєкт об’єднав у єдине ціле час і простір, історію і культуру, богословське слово, музику та її прекрасних виконавців, архітектуру сакральних споруд, де панівною була одухотвореність божественної атмосфери. Методологія дослідження полягає у застосуванні емпіричного методу дослідження, поєднуючи спостереження, інтерв’ю, порівняння, опис та узагальнення. Акцентується увага на історії виконання пасійного камерно-інструментального ансамблевого полотна «Сім останніх слів Ісуса на Хресті» Й. Гайдна у львівських сакральних храмах, а також на стильових уподобаннях, породжених затребуваністю камералістів і слухацької аудиторії у часи сьогодення на тлі соціокультурних змін після початку повномасштабної війни московитів проти України. Виконавці, які є «провідником» ідей, утілених у музиці, посередниками між автором музичного полотна і слухачем, перебуваючи у стрімкому русі часопростору, тонко передають їм своє натхнення, своє розуміння головного контексту авторського «послання», свою віру в прекрасне і гармонійність. Матеріали дослідження можуть стати основою для подальшого теоретичного осмислення, стимулом становлення та розвою української камералістики сучасності. Наукова новизна дослідження полягає у фіксуванні, класифікації та створенні загальної картини мистецьких процесів суспільства. Вплив духовно-мистецьких проєктів на формування смаків та культурно-мистецький розвій суспільства неоціненний.

Посилання

Граб У. Сім останніх слів Ісуса на Хресті. ЛНМА імені М.В. Лисенка, квітень, 2024 р. URL: https://search.app/16i27XLmpAfiUz968.

Мартін Дж., ТІ. Сім останніх слів Ісуса / пер. з англ. О. Гладкого. Львів : Свічадо, 2021. 96 с. ISBN 978-966-938-153-8.

Дика Н. Сім слів Спасителя на Хресті. Музика. 2007. № 5(364). С. 20–21. ISSN 0131-2367.

Дика Н. Сім поглядів на «Сім слів Спасителя на Хресті». Мистецтвознавчі записки. 2007. Вип. 11. С. 165–169.

Дика Н. Духовна місія мистецтв. Music-review Ukraine, 29 квітня 2011 р. URL: http://m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/81C4C8E8F3112068C22578810029BA6A

Дика Н. Проєкт «Йозеф Гайдн. Сім останніх слів Ісуса на Хресті»: ретроспектива і сьогодення. ЛНМА імені М.В. Лисенка. 2024. URL: https://lnma.edu.ua/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82-%D0%B9%D0%BE%D0%B7%D0%B5%D1%84-

% D 0 % B 3 % D 0 % B 0 % D 0 % B 9 % D 0 % B 4 % D 0 % B D - % D 1 % 8 1 % D 1 % 9 6 % D 0 % B C -

% D 0 % B E % D 1 % 8 1 % D 1 % 8 2 % D 0 % B 0 % D 0 % B D % D 0 % B D % D 1 % 9 6 % D 1 % 8 5 -

%D1%81%D0%BB%D1%96 також на: Сайті Гарнізонного храму свв. Апп. Петра і Павла у Львові, 8 травня 2024 р. URL: https://www.facebook.com/share/xmkafDqHB7rEmm5F/?mibextid=L0MuaQ

Кияновська Л. Сім слів. Львівська газета. 2008. 25 квітня.

Кияновська Л. Час цвітіння (десять подячних слів Львівському камерному оркестру «Академія»). Львівський камерний оркестр «Академія» : монографія-альбом / А. Микитка, І. Пилатюк. Львів : Растр-7, 2021. С. 24–30.

Леся Деркач – скрипалька, камералістка, педагог у наукових дослідженнях та спогадах / уклад. А. Микитка, Н. Дика ; гол. ред. І. Пилатюк. Львів : Тетюк Т.В., 2014. 328 с.

Людкевич С. Про розвій та сучасне становисько так званої програмної музики. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 1 / упорядкування, редакція, вступна стаття і примітки З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 1999. С. 30–34.

Микитка А. Львівський камерний оркестр 1959–2010 : Альбом-монографія / наукові редактори і консультанти І. Пилатюк, Л. Кияновська. Львів, 2010. 199 с.

Микитка А., Пилатюк І. Львівський камерний оркестр «Академія» : монографія-альбом. Львів : Растр-7, 2021. 200 с.

Новак Л. Йозеф Гайдн : монография / пер. с нем. М. : Музыка, 1973. 448 с.

Павлишин С. Еволюція камерного ансамблю. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. 564 с. ISSN 2310-0583.

Пилатюк І. Про феномен популярності камерного оркестру Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка «Академія». Львівський камерний оркестр 1959–2010 : альбом-монографія. Львів, 2010. С. 3.

Повзун Л. Ансамблевий інструменталізм як сукупна якість художнього вираження. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. С. 88–100. ISSN 2310-0583.

Польська І.І. Камерний ансамбль: Історія, теорія, естетика: Монографія. Харків : ХГАК, 2001. 396 с.

Терещенко А. Видання, що не залишає байдужим (про монографію-альбом «Львівський камерний оркестр 1959–2012»). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. 564 с. ISSN 2310-0583.

Терещенко А. Ораторія. Українська музична енциклопедія. Т. 4. Київ : ІМФЕ, 2016. С. 471–476. ISBN 9780966-02-8075-5.

Терещенко А. Українська кантата і ораторія : монографія. Київ ; Дніпро : ЛІРІ, 2021. 364 с. ISBN 978-966-981-436-4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-08