«JOSEPH HAYDN. THE SEVEN LAST WORDS OF JESUS ON THE CROSS»: SPIRITUAL AND ART PROJECT IN LVIV DURING THE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-2

Keywords:

Joseph Haydn, «The Seven Last Words of Jesus on the Cross», chamber and instrumental performance, sacred churches of Lviv, Lviv Chamber Orchestra «Academy».

Abstract

The article examines the history and main aspects of the artistic project «Joseph Haydn. The Seven Last Words of Jesus on the Cross». Bright artistic projects, which combine the past and the present with their idea, are able to expand the horizons of our lives. Art is eternal, and cultural heritage is an invaluable treasure of human civilization. «Joseph Haydn. The Seven Last Words of Jesus on the Cross» is not only a musical work, not only a spiritual and artistic project, it is a phenomenon that has come to us as an inheritance from past generations and which we are obliged to pass on to our contemporaries and descendants. The spiritual and artistic project united into a single whole time and space, history and culture, theological word, music and its beautiful performers, the architecture of sacred buildings, where the spirituality of the divine atmosphere was dominant. The research methodology consists in applying the empirical research method, combining observation, interview, comparison, description and generalization. The emphasis is on the history of the performance of the passionate chamber-instrumental ensemble canvas «The Seven Last Words of Jesus on the Cross» by J. Haydn in Lviv sacred temples, as well as on the stylistic preferences generated by the demand of cameralists and the listening audience in the present day against the background of socio-cultural changes after the start of the full-scale war of the Muscovites against Ukraine. Performers, who are the «conductor» of ideas embodied in music, mediators between the author of the musical canvas and the listener, being in the rapid movement of time and space, subtly convey to them their inspiration, their understanding of the main context of the author’s «message», their faith in beauty and harmony. The materials of the study can become the basis for further theoretical understanding, a stimulus for the formation and development of Ukrainian chamber music of the present. The scientific novelty of the study lies in fixing, classifying and creating a general picture of the artistic processes of society. Conclusions. The influence of spiritual and artistic projects on the formation of tastes and the cultural and artistic development of society is invaluable.

References

Граб У. Сім останніх слів Ісуса на Хресті. ЛНМА імені М.В. Лисенка, квітень, 2024 р. URL: https://search.app/16i27XLmpAfiUz968.

Мартін Дж., ТІ. Сім останніх слів Ісуса / пер. з англ. О. Гладкого. Львів : Свічадо, 2021. 96 с. ISBN 978-966-938-153-8.

Дика Н. Сім слів Спасителя на Хресті. Музика. 2007. № 5(364). С. 20–21. ISSN 0131-2367.

Дика Н. Сім поглядів на «Сім слів Спасителя на Хресті». Мистецтвознавчі записки. 2007. Вип. 11. С. 165–169.

Дика Н. Духовна місія мистецтв. Music-review Ukraine, 29 квітня 2011 р. URL: http://m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/81C4C8E8F3112068C22578810029BA6A

Дика Н. Проєкт «Йозеф Гайдн. Сім останніх слів Ісуса на Хресті»: ретроспектива і сьогодення. ЛНМА імені М.В. Лисенка. 2024. URL: https://lnma.edu.ua/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82-%D0%B9%D0%BE%D0%B7%D0%B5%D1%84-

% D 0 % B 3 % D 0 % B 0 % D 0 % B 9 % D 0 % B 4 % D 0 % B D - % D 1 % 8 1 % D 1 % 9 6 % D 0 % B C -

% D 0 % B E % D 1 % 8 1 % D 1 % 8 2 % D 0 % B 0 % D 0 % B D % D 0 % B D % D 1 % 9 6 % D 1 % 8 5 -

%D1%81%D0%BB%D1%96 також на: Сайті Гарнізонного храму свв. Апп. Петра і Павла у Львові, 8 травня 2024 р. URL: https://www.facebook.com/share/xmkafDqHB7rEmm5F/?mibextid=L0MuaQ

Кияновська Л. Сім слів. Львівська газета. 2008. 25 квітня.

Кияновська Л. Час цвітіння (десять подячних слів Львівському камерному оркестру «Академія»). Львівський камерний оркестр «Академія» : монографія-альбом / А. Микитка, І. Пилатюк. Львів : Растр-7, 2021. С. 24–30.

Леся Деркач – скрипалька, камералістка, педагог у наукових дослідженнях та спогадах / уклад. А. Микитка, Н. Дика ; гол. ред. І. Пилатюк. Львів : Тетюк Т.В., 2014. 328 с.

Людкевич С. Про розвій та сучасне становисько так званої програмної музики. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 1 / упорядкування, редакція, вступна стаття і примітки З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 1999. С. 30–34.

Микитка А. Львівський камерний оркестр 1959–2010 : Альбом-монографія / наукові редактори і консультанти І. Пилатюк, Л. Кияновська. Львів, 2010. 199 с.

Микитка А., Пилатюк І. Львівський камерний оркестр «Академія» : монографія-альбом. Львів : Растр-7, 2021. 200 с.

Новак Л. Йозеф Гайдн : монография / пер. с нем. М. : Музыка, 1973. 448 с.

Павлишин С. Еволюція камерного ансамблю. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. 564 с. ISSN 2310-0583.

Пилатюк І. Про феномен популярності камерного оркестру Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка «Академія». Львівський камерний оркестр 1959–2010 : альбом-монографія. Львів, 2010. С. 3.

Повзун Л. Ансамблевий інструменталізм як сукупна якість художнього вираження. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. С. 88–100. ISSN 2310-0583.

Польська І.І. Камерний ансамбль: Історія, теорія, естетика: Монографія. Харків : ХГАК, 2001. 396 с.

Терещенко А. Видання, що не залишає байдужим (про монографію-альбом «Львівський камерний оркестр 1959–2012»). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка. 2015. Вип. 34. 564 с. ISSN 2310-0583.

Терещенко А. Ораторія. Українська музична енциклопедія. Т. 4. Київ : ІМФЕ, 2016. С. 471–476. ISBN 9780966-02-8075-5.

Терещенко А. Українська кантата і ораторія : монографія. Київ ; Дніпро : ЛІРІ, 2021. 364 с. ISBN 978-966-981-436-4.

Published

2025-01-08